2023-02-12, 20:54
Medlem
Kackotopis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Delphinus
Expressen skriver att USA sköt ned ett UFO. 🛸

Klickbete-rubrik av Expressen.

Citat:
Amerikanska försvaret sköt på fredagen ner ett ufo – ett ”oidentifierat flygande föremål” – lika stor som ”en liten bil” över Alaska. Det bekräftar myndigheten, som sedan dess har varit mycket begränsad med sin information om det flygande objektet.

Enligt John Kirby, talesperson för Vita huset, färdades föremålet på sådan höjd att det potentiellt utgjorde en fara för flygtrafiken, skriver New York Times. Det sköts därför ner av ett stridsflygplan av modellen F-22 – samma sort som sköt ner den kinesiska ballongen i förra veckan.

– President Biden beordrade militären att ta ner föremålet, och det gjorde de, säger Kirby.
”Finns inga likheter med ballongen”

Vad för typ av föremål det egentligen är som skjutits ner kan amerikanska myndigheter inte säga. Informationen så här långt är att ufot troligtvis var obemannat.

– Vi har just nu inga andra detaljer om föremålet, inklusive någon beskrivning av dess kapacitet, syfte eller ursprung, säger Patrick Ryder, Pentagons talesperson till CNN.

Ryder vill inte kategorisera fredagens objekt som en ballong – och understryker att det inte finns några som helst likheter med den kinesiska misstänkta spionballongen som sköts ner i förra veckan.

– Objektet var ungefär stor som en liten bil, så den liknar inte i storlek eller form den övervakningsballong som sköts ner utanför South Carolina, säger han. Andra nedskjutningen på en vecka.

Det här är andra gången på mindre än en vecka som det amerikanska försvaret befunnit sig i den här typen av situation. För bara några dagar sedan sköt ett stridsflygplan en kinesisk luftballong som flög över USA.

Från amerikanskt håll misstänktes ballongen användas för spionage, men Kina nekar till anklagelserna och hävdar att den använts i forskningssyfte. Efter att luftballongen befunnit sig i amerikanskt luftrum i flera dagar, beslutade president Biden om att den skulle skjutas ner och därefter undersökas av lokala myndigheter.

Oidentifierat flygande föremål, dvs, kan vara vad fasiken som helst, skulle tydligen bara vara som en "liten bil", enligt artikeln.
Senast redigerad av Kackotopi 2023-02-12 kl. 20:59. Anledning: Fixade till texten inom citatet.
Citera
2023-02-12, 20:55
Medlem
fiftyforfiftys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tedrom
Det har hänt något, eller något är på gång att hända, och nu förvarnar USA andra länder att ha beredskap om vad som eventuellt är att vänta. Vore intressant att få den inofficiella versionen av vad som egentligen försiggår..

Något är på gång. Inväntar skadegörelse på infrastruktur för att bli ordentligt orolig dock. I början av förra året det cirkulerade UFOs i Sverige också, då över kärnkraftverk. Återkommande hackerattacker som vi upplevt de senaste dagarna är enligt instruktionsboken för vad som väntas innan beväpnad konflikt.
Citera
2023-02-12, 20:59
Medlem
Varför skulle dom lägga upp så mycket bilder på det dom skjutit ner så snabbt, det är förmodligen för att vilseleda allmänheten bara.
Citera
2023-02-12, 21:00
Medlem
SwampDoggs avatar
Kanada stänger luftrummet nära Tobermory i Ontario, nära gränsen till USA och Lake Michigan där amerikanarna har stängt luftrummet.

Anledningen är "active air defense operation".

Källa: https://twitter.com/disclosetv/status/1624854723143630849
Citera
2023-02-12, 21:03
Avstängd
konstapels avatar
Ganska uppenbart att USA försöker sig på något slags låg-affektivt bemötande gentemot Kina, gick ju sisådär.
I flera dar matades vi med bullshit om oidentifierade föremål när det var uppenbart att det var frågan om fler kinesiska ballonger.
Citera
2023-02-12, 21:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av johnthedickholmes
jag ställde frågan om Tic-Tac, inte ballonger. Vi vet iofs bara att ett är bek. vara ballong så vi får invänta fler bek. Nu har de ju fler visuals över central amerika dessutom

Så här skrev Robbinist att det rapporterades om objekt nr två och det har väl kommit likvärdig information från Kanadas regering om det tredje objektet.

Citat:
Ursprungligen postat av Robbinist
Tittar på live-presentationen från Pentagon just nu.

Där sägs det att föremålet först upptäcktes på radar, och senare så identifierade både kanadensiska F18 och amerikanska F22 piloter föremålet, i två olika omgångar. Det sägs att föremålet drev med vinden och hade ingen styrförmåga, och var 3-4 meter i storlek. Dom inväntade sen dagsljus och skjöt sedan sönder föremålet, som då föll ner och landade på isen. Man vet precis var den föll, och undersökningar på plats är pågående.

Sägs alltså att piloterna "identifierade" föremålet, vilket även kan betyda att dom såg vad det var för nånting. Det var alltså ett löst drivande föremål högt uppe på 12000 meters höjd, ungefär stor som en bil. Bedömningen att det är löst drivande, och saknar kontrollerad framföringsförmåga, är ju också gjort på ren visuell observation. Låter med andra ord att försvaret redan visste vad det var innan dom frågade presidenten. Det ingår ju i bedömningen om hur man ska hantera det, att förstå vad det är. Vet man inte vad det är, så är det ju osäkert att skjuta t.ex.

Om något kan flyga, men saknar egen framdrivningskraft .. vad annat än ballong-liknande skulle det kunna vara? Jag kommer då inte spontant på något annat som kan flyga utan egen framdrivning, än ballong-principen. Svårt att tänka mig att en flera meter stor presenning eller väldigt stort plast-stycke kan hålla sig uppe i luften sådär särskilt länge. Ballonger saknar framdrivning men hålls uppe av antingen helium-liknande gas eller varmluft.

Vad som är lite märkligt är att NORAD såg det nödvändigt att be om presidentiellt godkännande. Hade det bara varit nåt löst drivande skit som kan bli en risk för flygtrafiken, så kan man ju bara gå upp och ta ner det. Samma som trafikpolisen gör om nåt skit finns på en stor väg, man åker bara dit och ta bort det.

Att presidenten måste tillfrågas först, det indikerar flera saker (för mig). I första hand antyder det att diplomatiska förvecklingar skulle kunna uppstå om man tar bort/förstör det, och speciellt med vapen som verktyg. Skulle kunna tyda på att det var känt utländskt föremål, vilket även det antyder att man visste vad det var för nånting innan man skjöt på det.

Får mig att ana att det kanske var en liknande ballong som den dom nyligen skjöt ner, bara mycket mindre i storlek och på lägre höjd. Och man vill inte orsaka ett höjt medialt tonläge mot kina, så man försöker lägga locket på, vilket inte gått så bra som man hoppats på först.
Citera
2023-02-12, 21:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SwampDogg
Kanada stänger luftrummet nära Tobermory i Ontario, nära gränsen till USA och Lake Michigan där amerikanarna har stängt luftrummet.

Anledningen är "active air defense operation".

Källa: https://twitter.com/disclosetv/status/1624854723143630849
Lake michigan är öppet.varför sprida des information?
Citera
2023-02-12, 21:05
Medlem
Varför skulle aliens använda sina avancerade utomjordiska vapen vid första ankomst till jorden.. Dom skulle använda decoys först, alltså dessa ballonger som nu syns lite överallt i USA o Kanada. Det är kul att leka med tanken
Citera
2023-02-12, 21:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tedrom
En prestation i sig och förmodligen omöjligt för en ”vanlig” ballong 🎈utan mer avancerad teknik

Jag antar att de menar att det inte rört sig av egen kraft.
Citera
2023-02-12, 21:06
Medlem
Kackotopis avatar
Enligt denna video "US Shoots Down UFO Over Canada": https://www.youtube.com/shorts/TzJpaBE5gF4 så var det galningen Justin Trudeau som gav ordern att de skulle skjuta ner "UFO:t".

Citat:
The U.S. just shot down another UFO in Canadian airspace. Prime Minister Trudeau ordered the UFO to be shot down, and an American F-22 executed the order. Canadian authorities will now attempt to recover it. The US is still trying to recover the UFO it shot down yesterday but arctic weather is hampering efforts. Some of the pilots who intercepted it reported that the object may have interfered with their plane’s sensors and that they couldn't figure out how it was staying in the air.

Det är alltså hans fel om utomjordingarna attackerar oss nu!
Citera
2023-02-12, 21:07
Medlem
SwampDoggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av thegymer

Desinformation vet jag inte om jag skulle kalla det, det var stängt. Nu öppnat igen dock, vilket jag hade missat.

Källa: https://abc7chicago.com/lake-michigan-flight-restrictions-airspace-closed-department-of-defense/12804806/
Citera
2023-02-12, 21:09
Medlem
Extremeflys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av thegymer

Citat:
Ursprungligen postat av SwampDogg
Desinformation vet jag inte om jag skulle kalla det, det var stängt. Nu öppnat igen dock, vilket jag hade missat.

Källa: https://abc7chicago.com/lake-michigan-flight-restrictions-airspace-closed-department-of-defense/12804806/

Lake Huron är stängt för tillfället
https://www.youtube.com/live/4KFPLGJLaaU?feature=share
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in