2023-03-07, 12:41
Medlem
ost-e-knarks avatar
Skönt att det gick bra. Bara läsa ordet gastroskopi ger mig PTSD light.... Fy fan.
Citera
2023-03-07, 12:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Extremefly
Jag ska snart göra en gastroskopi och bad om att bli sövd då jag inte ens klarar en pinne i munnen när dom kollar halsfluss. Så då hade jag inte klarat en slang ner genom halsen i vaket tillstånd.

Blir dock lite orolig när jag läser om biverkningarna som kan komma på grund av narkosmedlet.

Vad har ni andra som gjort denna undersökning valt? Om ni gjorde den i vaket tillstånd, vad fick ni för mediciner då?

Tar undersökningen lång tid när man sövs kontra vaken.
Stanna vaken det är djävligt äckligt men tar mindre tid och är lättare
Citera
2023-03-16, 21:10
Medlem
Citat:
Har gjort den redan Fick dock inte full narkos pga låg puls. Men jag somna som en stock ändå, hade lätt kunnat göra om de. När jag vakna 15 minuter senare så hade dom redan hunnit med 2 patienter till.

Jaså, där ser man. Mig vill de inte söva pga. att risken med det överväger den ev. hälsovinsten, då jag haft så lite besvär.

Jag sköt upp gastroskopin ett par gånger, och skrev till slut i meddelandefunktionen på 1177 att de får söva mig om de ska genomföra gastroskopin på mig. Fick brev från läkaren på vårdcentralen igår som meddelade att det då inte blir något. Har en bokad tid hos honom nästa vecka för att prata om en ev. fortsatt utredning.
Citera
2023-03-16, 21:12
Medlem
Folketstempels avatar
Att få panik och börja slåss med en 2m slang rätt ner inne i tjocktarmen kan inte vara en höjdare.
Citera
2023-03-16, 23:00
Medlem
Extremeflys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av W.S.
Jaså, där ser man. Mig vill de inte söva pga. att risken med det överväger den ev. hälsovinsten, då jag haft så lite besvär.

Jag sköt upp gastroskopin ett par gånger, och skrev till slut i meddelandefunktionen på 1177 att de får söva mig om de ska genomföra gastroskopin på mig. Fick brev från läkaren på vårdcentralen igår som meddelade att det då inte blir något. Har en bokad tid hos honom nästa vecka för att prata om en ev. fortsatt utredning.

Varför ville dom inte söva dig?
Be om att få gå till en Capio gastro Center istället. Där rekommenderar dom alla att sövas och snabbt går de. Har du också låg puls så får du bara en liten puff sen är du borta.
Citera
2023-03-17, 18:03
Medlem
Citat:
Varför ville dom inte söva dig?
Be om att få gå till en Capio gastro Center istället. Där rekommenderar dom alla att sövas och snabbt går de. Har du också låg puls så får du bara en liten puff sen är du borta.

Citat:
Anledningen är att du har så pass lite besvär att riskerna med att bli sövd förmodligen är större än de tänkbara hälsovinsterna med att faktiskt göra gastroskopin.

Och Capio Gastro Center finns bara i Göteborg och Stockholm?
Citera
2023-03-17, 18:18
Medlem
Extremeflys avatar
Finns i Skåne med.
Citera
  • 8
  • 9

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto