2023-02-10, 22:05
Medlem
Lalloronas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Extremefly
Tack för svar. Jag kan säga att de flesta prover ser bra ut även avföringsprov. Vet inte om du också fått lämna de och blod före? Tänkte om du hade något avvikande där?
Eller kunde dom inte se chrons på blod?

Vad bra att dina prover ser bra ut! Då håller vi tummarna för att det bara är något tillfälligt.

Jo jag hade lämnat sådana prover innan där resultatet visade på både blod och kalcprotektin-provet hade höga inflammationsvärden. Jag ser även blod själv ibland, även när jag kräks.

Det var nog därför jag fick göra gastron tror jag.

Jag har även kroniskt förhöjd sänka och dåliga levervärden.
Citera
2023-02-10, 22:22
Medlem
Extremeflys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lallorona
Vad bra att dina prover ser bra ut! Då håller vi tummarna för att det bara är något tillfälligt.

Jo jag hade lämnat sådana prover innan där resultatet visade på både blod och kalcprotektin-provet hade höga inflammationsvärden. Jag ser även blod själv ibland, även när jag kräks.

Det var nog därför jag fick göra gastron tror jag.

Jag har även kroniskt förhöjd sänka och dåliga levervärden.

Okej då var de ganska tydligt för dig då. Mitt kalkproterin låg bra men lämnade ett till idag. De första lämnade jag före svart diarre. Och nu det andra blev efter den svarta diarre. Jag hade faktiskt högt ALP värde. Och de ska man utreda vidare med ultraljud förhoppningsvis.
Citera
2023-02-12, 10:36
Medlem
Citat:
Så du klarade de utan lugnande alltså, skulle du göra om de igen utan lugnande?
.

Jag skulle göra om det utan lugnande, ja.
Citera
2023-02-12, 18:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TaxenSixten
De kör ju inte ner slangen i luftstrupen.

Nja . kroppen tror det till en början att det är den vägen den går. Men är man lugn går det vägen , ned till magen. Gjort det ett par ggr, har även haft lyckan att fått en slang från andra hållet. Det var inte så trevligt.
Citera
2023-02-19, 17:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Olle-Johnny
Har gjort en gastroskopi, endast bedövningsspray i halsen. Var väldigt jobbigt och obekvämt. En sköterska satt bakom och instruerade till att andas, var väldigt hjälpsamt, hade nog inte gått annars, hade fått panik. Blev inte erbjuden något lugnande, kanske för att jag har problem med spriten periodvis.

Nyligen var planen att jag skulle genomföra en ny sådan undersökning. Livrädd för att göra en ny, tackade därför nej.

Tycker du ska göra den om det är behövligt och kräva sövning.
Citera
2023-02-20, 19:33
Medlem
Får man ens bli sövd? Det är väl bedövningssprayen och lugnande man kan få?
Citera
2023-02-23, 16:00
Medlem
Gjorde gastroskopi igår. Sövdes inte ner, men hade kunnat bli det om jag velat.
Själva undersökningen gick på några minuter.
Den obehagliga biten är när de kör ner slangen i svalget och man ombeds svälja för att den ska gå ner bättre, men när man gör detta så framkallar det kraftiga kräkreflexer ett par gånger. Man har dock tömt mage och tarmsystem så det är ingen fara.
Bara att hålla ut och inte bli panikslagen när det händer så blir det bättre snabbt efter några sekunder.
Sedan känns visserligen rätt otrevligt att ha slangen i halsen, men inte mer än just en obehagskänsla. När de väl är längst nere och bökar runt kan det strama och knipa lite grann, men är inte speciellt smärtsamt.
Citera
2023-02-26, 15:12
Medlem
Extremeflys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av W.S.
Får man ens bli sövd? Det är väl bedövningssprayen och lugnande man kan få?

Capio rekommenderar narkos vet jag. 8/10 klarar de knappt i vaket tillstånd och jag kan tänka mig resultatet kanske inte blir perfekt om man ligger och hulkar stup i kvarten.

En annan allmän fråga är det någon som rökt/snusat före gastroskopi med narkos?
Citera
2023-02-26, 15:17
Medlem
Extremeflys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MickelMan
Det är riktigt gött att bli sövd så det ska du satsa på. Inga biverkningar för min del inte, första gången var jag nervig som fasen och vågade knappt gå in i operationssalen men andra gången så såg jag faktiskt fram emot det.

Citat:
Ursprungligen postat av Onyxer
Sövning alla dar i veckan provade utan sövning 1 ggr de ville inte söva först, men jag klarade inte av de så fick sövas, vaknade fort. Sköterskan sa, haha en gick ut härifrån och skrek i väntrummet DE är ett HEEEEEEEELVETEEEEEEEEEE.. så ja söv dig du...

Citat:
Ursprungligen postat av kobenhavnlufthavn
Var sövd. Bästa jag gjort. Gick fort som fan också.

Fick ni röka/snusa före samma dag? Om ni nu använder nikotin vill säga
Citera
2023-03-07, 12:27
Medlem
Citat:
Fick ni röka/snusa före samma dag? Om ni nu använder nikotin vill säga

4 timmar före får du hålla dig pga magsyreproduktionen ökar , de är ju lätt som en plätt, skärp till dig nu och gå dit.
Citera
2023-03-07, 12:33
Medlem
ost-e-knarks avatar
Har inte läst föregående åtta sidor, men låt dom söva dig. Jag har gjort det osövd en gång och det krävdes ett helt rum med läkarstudenter för att hålla fast mig. Jag slogs för mitt liv eftersom dom inte avbröt ingreppet trots alla mina försök att komma loss.

Jag spräckte blodkärlen i hela ansiktet och i ögonen och såg hemsk ut, så jävla mycket tog jag i för att komma loss. Aldrig igen.
Citera
2023-03-07, 12:38
Medlem
Extremeflys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onyxer
4 timmar före får du hålla dig pga magsyreproduktionen ökar , de är ju lätt som en plätt, skärp till dig nu och gå dit.

Citat:
Ursprungligen postat av ost-e-knark
Har inte läst föregående åtta sidor, men låt dom söva dig. Jag har gjort det osövd en gång och det krävdes ett helt rum med läkarstudenter för att hålla fast mig. Jag slogs för mitt liv eftersom dom inte avbröt ingreppet trots alla mina försök att komma loss.

Jag spräckte blodkärlen i hela ansiktet och i ögonen och såg hemsk ut, så jävla mycket tog jag i för att komma loss. Aldrig igen.

Har gjort den redan Fick dock inte full narkos pga låg puls. Men jag somna som en stock ändå, hade lätt kunnat göra om de. När jag vakna 15 minuter senare så hade dom redan hunnit med 2 patienter till.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in