2023-02-09, 11:34
Medlem
Hej

Jag behöver en ny strömkabel till Telenor digitalbox. Finns det ngn universiell eller ngt som passar? Var finns det köpa?
Den som jag ska ersätta är Netbit ACDC adaptor. Input 200 till 240V
Output 12V
For ITE use only.
Inuti output plugg finns en metall sticka.

Snälla kan ni hjälpa?
Citera
2023-02-09, 11:51
Medlem
Antingen Kjell & Co eller ring Telenor om du inte redan gjort det. Har du lite tur får du en ny gratis.
Citera
2023-02-09, 13:56
Medlem
BackToHegels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blackeyedgirl
Hej

Jag behöver en ny strömkabel till Telenor digitalbox. Finns det ngn universiell eller ngt som passar? Var finns det köpa?
Den som jag ska ersätta är Netbit ACDC adaptor. Input 200 till 240V
Output 12V
For ITE use only.
Inuti output plugg finns en metall sticka.

Snälla kan ni hjälpa?
12V-adaptrar är väldigt vanliga. Du har kanske någon liggande redan? Man brukar även kunna hitta dem i elektronikåtervinningen eller billigt i nån second hand-butik.

Man kollar så att kontakten passar apparaten. Oftast är det en rund kontakt.

Man behöver kolla om adaptern spottar ut AC eller DC, ofta visas detta med symboler (~ för AC, = för DC). Oftast är det DC i de flesta fall. Man behöver då även veta polaritet, oftast är mittenpinnen plus. Även det visas ofta med en symbol.

Adaptern måste vara tillräckligt stark. Strömstyrka anges i ampere (A). Har du en apparat som vill ha ex 12V 1A så funkar en adapter som är 12V 2A men kanske inte en som är 12V 0,5A.

Överkurs men rekommenderat är att kolla så adaptern är modern och effektiv, så man inte slösar ström i onödan. Det finns klassifikationer på dem, t.ex. klass IV, V eller VI. Ofta kan man se den romerska siffran i en ring.

Ett exempel här från en 12V-adapter jag fick med en extern hårddisk till datorn. Den är 12V 1,5A DC och center positive. Här är en bild på samma adapter fast i amerikanskt utförande, så en annan kontakt på den på bilden. På etiketten ser du output, 12V sen symbolen för DC, 1.5A som är strömstyrkan den klarar av att ge och slutligen symbolen för "center positive". VI i en ring nere till höger betyder att det är en effektiv adapter, klass sex.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in