2023-02-17, 13:55
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Trolltestet
Varför i hela fridens namn gick man omvägen via ett spårbart flygplan som släppte ned en fjärrkontroll i vattnet istället för att bara sätta en timer på bomberna?
Man kanske hade som uppdrag att förbereda för sprängning men ett beslut om att spränga drog man på.
Citera
2023-02-17, 13:56
Medlem
Ormen Långes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Greta.Thunbergzein
Nej det gör det inte. Punkt.

Säg det till de ryska, amerikanska, kinesiska, indiska, norska, brittiska, tyska, svenska, australiska och pakistanska flottorna, som alla, trots dina fantasier om motsatsen, använder dylika radiosystem.

I fallet Ryssland, så har man ZEVS på Kolahalvön, som opererar på 82Hz.

Här den norra sändaren.
Här den södra sändaren
Här en karta med de båda sändarna (i väster) och deras två stycken ~55km långa antennkablar och matarkablar som ligger nergrävda österut.
Här en elnätskabel som visar matningen till de båda sändarna (den gröna linjen) och om man zoomar in matarkablarna till antennerna.
Citera
2023-02-17, 13:56
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Africagonzo
Dom som har kapacitet att spränga ledningar på 80-90 meters djup har nog klurat ut ett sätt att dölja bevis och att undvika ev upptäckt och ev spår på Flightradar om så skulle behövas.

Ja det är det enklaste förutom som jag skrev militärens rårdar, den kan man inte lura.
Citera
2023-02-17, 13:57
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bset
Absolut och jag säger inte att dom gjort det heller tex hur vet vi att just det flygplanet tankade?

Diskussionen handlade om ett specifikt flygplan och ett specifikt fartyg. Fartyget finns för övrigt inte öht, det skrotades förra sommaren så Hersch ljög om det också.
Citera
2023-02-17, 14:00
Medlem
Africagonzos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Men nu flyttar du målstolparna. Argumentet ni använde var att "de släppt ut en boj" från ett flygplan som inte var i närheten när explosionen inträffade. Det argumentet är totalt irrelevant om planet aldrig hade påkopplad transponder eftersom det isåntfall kunde vara ett annat plan helt och hållet eller hur?

I slutändan så är allt foliehattkonjektur eftersom RYSSLAND TJÄNADE PÅ ATT NS1 sprängdes och att NS2 INTE sprängdes. Förklara istället varför USA skulle spränga NS1 som var avstängt av Ryssland när de genom att göra det gjorde att Ryssland inte behövde betala skadestånd för den avstängda gasen? Det är väl den grundläggande frågan som en prisbelönt journalist borde klara att besvara?

Jag flyttar målet, det var du som skrev att det inte stämde med Flightradar och jag svarade att den som har kapacitet att spränga en ledning på 80-90 meters djup har säkerligen tänkt igenom detaljen med Flightradar isf.
Det där med foliehatt får du gärna tycka, om du inte ens kan föreställa dig en möjlighet att det inte var Ryssarna som sprängde sin egen ledning så är du remarkabelt inskränkt och insnöad.
Citera
2023-02-17, 14:02
Bannlyst
Citat:
Diskussionen handlade om ett specifikt flygplan och ett specifikt fartyg. Fartyget finns för övrigt inte öht, det skrotades förra sommaren så Hersch ljög om det också.

Finner du inte det lite märkligt att man klantar till en historia på ett sådant sätt, jag menar det finns så många fartyg varför plocka ett som är skrotat?

Edit. Igen, utan visuell identifikation är det ingen mening att tro att man vet,
Citera
2023-02-17, 14:06
Medlem
Ormen Långes avatar
Citat:
Finner du inte det lite märkligt att man klantar till en historia på ett sådant sätt, jag menar det finns så många fartyg varför plocka ett som är skrotat?

Innan kriget började skulle jag ha sagt ja, men sedan kriget inleddes, så har Ryssland visat att de är genomusla på OPSEC och att deras propaganda genomgående handlar om volym över kvalitet.
Citera
2023-02-17, 14:07
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:

Jag tycker historien faltar på så många punkter att jag inte tror att Hersch ens var insatt i detaljerna. Jag tror inte att Hersch bemödat sig faktakolla detaljerna som han fick och jag tror inte han hade koll på att bara en av NS2-ledningarna sprängdes och jag tror inte att han fattade att alla ledningarna var avstängda. Det är så jävla mycket "he said, she said" och foliehattkonjektur i artikeln att han dribblar bort sig själv.

Hade ledningarna varit påslagna så hade han eventuellt kommit undan med de här faktafelen men nu finns det inte ens någon poäng med något av det. Varför skulle USA göra Ryssland en tjänst att spränga NS1?
Citera
2023-02-17, 17:11
Medlem
Ormen Långes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Greta.Thunbergzein
Men sonarboj användes och du pratar om kablar med nattmössan på. Kom tillbaka när ditt delerium är stabilt. Punkt.

Nej, det finns ingen tillstymmelse till bevis för att en ljudboj skulle ha använts för att detonera laddningarna. Kom tillbaka när ditt delirium är stabilt. Punkt.
Citera
2023-02-17, 18:30
Medlem
BallaKlavas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ormen Långe
Hej rysstroll. På de djup som Nordstream ligger på i det aktuella området, så går det utmärkt att skicka radiosignaler i VLF-bandet och man kommer ner på hundratals meters djup med ELF & SLF-bandet, vilket Ryssland så klart har kapacitet att göra. Vidare så skulle ryssarna ha kunnat skicka signalen genom ledningarna, eller så klart använda sig av tidutlösning.

Biden har ju sagt själv att USA kommer plocka ner NS, finns dokumenterat. Detta tillsammans med det klassiska mantrat Cui Bono lämnar lite över till spekulation. Men det är intressant att se hur ni fortsätter trassla in er i den egna svansen så kör hårt!
Citera
2023-02-17, 18:36
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av BallaKlava
Biden har ju sagt själv att USA kommer plocka ner NS, finns dokumenterat. Detta tillsammans med det klassiska mantrat Cui Bono lämnar lite över till spekulation. Men det är intressant att se hur ni fortsätter trassla in er i den egna svansen så kör hårt!
Ja den som inte förstod hur allvarlig Biden var när han sa det bör nog börja ifrågasätta sig själv, han fick tom en fråga direkt hur ska det ske och han svarade vi kommer att stänga den.
Citera
2023-02-17, 18:38
Bannlyst
Citat:
Nej men som jag fattar var planet inte i närheten förrän 90 minuter efter smällen enligt OSINT så det förklarar både det ena och det andra.
Har du någon länk till detta där kan man kan läsa?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in