2023-02-09, 00:16
Medlem
viZionx2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bunny
Varför skulle det vara rätt eller fel, i moralisk bemärkelse, det är ju inte en moralisk fråga att plocka pantburkar eller ej

Läste du bara första meningen eller?
Citera
2023-02-09, 00:22
Medlem
webbutvecklarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av L.o.a
Är det rätt eller fel att plocka på sig pantburkar när man har jobb? Dessutom lägger undan pengar, ''utifall att något skulle hända''. Vilket betyder att man inte behöver pengar från pant för tillfället. Utan sparar ihop pengar. Borde inte då pantburkarna vara till för hemlösa eller åtminstone dem som är i akut läge av pantburkar?

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/or...shallen-krisar
För mig spelar det ingen roll. Alla får plocka burkar om dom vill, vare sig de har jobb eller är hemlösa. De gör ju en tjänst för miljön.
Citera
2023-02-09, 00:57
Medlem
Citat:
Är det rätt eller fel att plocka på sig pantburkar när man har jobb? Dessutom lägger undan pengar, ''utifall att något skulle hända''. Vilket betyder att man inte behöver pengar från pant för tillfället. Utan sparar ihop pengar. Borde inte då pantburkarna vara till för hemlösa eller åtminstone dem som är i akut läge av pantburkar?

Här i stora huvudstaden har det etablerats ett system där många lägger ut pant vid våra återvinningsstationer för att aktiva pantletare ska slippa gräva upp dom, men man ser då och då att det som med stor sannolikhet är etablerad medelklass smyger med sig dom när dom tror att ingen ser, det kan jag tycka är lite i gränslandet moraliskt.
Citera
2023-02-09, 01:12
Medlem
Plockar du för 50 kr i veckan har du frysta leverbiffs paket och ett blodpuddingspaket på Ica.
Det är ju typ 3 dagars lunch och middag, iaf för mig.
Tycker ett paket blodpudding räcker länge.

Mat för 200 kr per månad, det blir en del mat det.
Citera
2023-02-09, 01:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rotebro-conny
Här i stora huvudstaden har det etablerats ett system där många lägger ut pant vid våra återvinningsstationer för att aktiva pantletare ska slippa gräva upp dom, men man ser då och då att det som med stor sannolikhet är etablerad medelklass smyger med sig dom när dom tror att ingen ser, det kan jag tycka är lite i gränslandet moraliskt.

Nja, att va hemlös i sverige är ju frivillig, så egentligen inte SÅ synd om dom då de flesta valt det livet själva
Citera
2023-02-09, 07:08
Medlem
Citat:

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/or...shallen-krisar

Beror jubpå om påverkar arbetstiden, samt om arbetsgivaren tycker det är ok om kläder med företagets namn på.
Citera
2023-02-09, 07:48
Medlem
KognitivDissonanss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kodapan
Rätt eller fel? Plocka på du om du känner för det. Se aldrig ner på någon för att de plockar burkar. Det är så jävla mycket bättre än kriminellt pack.
Exakt såhär.

Man behöver ju inte rota i papperskorgar. Plocka när de ligger vid eller på gatan, dessa burkar blir ju oftast ner i rännstenen och därefter platta.
Citera
2023-02-09, 12:53
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av toalettdykare
Hade en miljonär i min stad som gick runt letade pant. Visst han hade fått ett arv och var lite utvecklingsstörd. Panten var drivkraften lite som när man själv var barn det var kul att leta ”hitta den stora batchen” men man kunde be morsan om en slant för godis likaväl.

Fast egentligen är det en jägarinstinkt som är kvar sen stenåldern. Man går på jakt för den euforin när man hittar och fångar ett byte, även om det bara är en burk värd 1 krona..
Citera
2023-02-10, 13:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
Fast egentligen är det en jägarinstinkt som är kvar sen stenåldern. Man går på jakt för den euforin när man hittar och fångar ett byte, även om det bara är en burk värd 1 krona..

Ja många bäckar små. Jag ser alltid burkar ligga i naturen när jag tar promenader men plockar sällan.
Många tycker nog det känns luffigt att plocka även om det blir en slant om man är ute och rör på sig ofta.
Citera
2023-02-10, 15:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lodjuret
Beror jubpå om påverkar arbetstiden, samt om arbetsgivaren tycker det är ok om kläder med företagets namn på.
Du tror att personen går runt med sina arbetskläder och på sin arbetstid och plockar?
Citera
2023-02-10, 15:06
Medlem
Jag tar absolut upp burkar som jag springer förbi när jag är ute. Det brukar ändå bli en hundring i veckan eller i närheten iallafall. Men jag letar inte aktivt efter dom.
Citera
2023-02-10, 16:07
Medlem
Roidberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av peller
Självklart helt rätt.

Bra att röra på sig och bra för miljön.
Jag tar själv alltid med en Icapåse när jag går på promenad.
Ibland blir det 5kr ibland 150kr. Inte fan bryr jag mig om hemlösa zigenare eller andra vardagsmotionärer.
Ser jag en pantburk så tar jag upp den
Tar max 10sekunder extra och någon kalori går det väl åt att böja mig.

Hur lyckas du få med dig pantburkar till ett värde av 150kr? Går du runt med en kärra eller stor ryggsäck?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in