• 1
  • 2
2023-02-10, 22:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av carminaburana
Det händer mig ibland om jag flhttaren film mellan datorn och extern hdd och jag inte väljer säker frånkopplimg. Gone forever från båda. Nu kör jag alltid kopiera, inte klipp ut.

Ja, nu var det nog så att jag kopierade över, såg över att storleken stämde sedan raderar källan. Grejen är att det förlorade var av löjligt liten storlek, såpass att det syntes nästan inte alls på en total överblick. Det jag tappat var alltså bara ett dussin Word-dokument, så styck på kb.

Jag var dum nog att radera för jag i fattig stund behövde plats, som rör sig om en 1000-ing i pengar för att säkra upp och spara gammal HDD som backup. Jag har kört ett par externa HDD över tiden att jag tappade data i krasch, tror 2-3 HDD har slutat att fungera sedan 2006 något. Jag byter HDD och SSD varannat år sedan dess, och är då på halva livslängden väldigt grovt.

Allt är nu återställt tack vare Restorer 10 Ultimate. Ingen annan hittade mina tappade filer…
Senast redigerad av FredrikNord 2023-02-10 kl. 22:48.
Citera
2023-02-10, 22:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rasforskare
Vad är det för data vi pratar om här som är så viktigt för dig? Är det privat material typ dokument,ljudfiler, filmer, musik osv? Eller är det jobbrelaterade eller familjerelaterade saker?

Du kan pröva det som folk har skrivit åt dig, men i värsta fall kanske du kommer behöva bli tvungen o betala en slant till ett data recovery företag som återställer datan i hårddiskarna. För detta krävs ju att du inte ska skriva över eller pilla så mycket med dina gamla diskar.

Högst privata Word-dokument som dumt nog inte backats upp på någon avställd HDD, tar ingen plats.
Citera
2023-02-10, 22:41
Medlem
Ingen som skrivit kan detta. Originaldisken "source" bör du klona till en RAW drive "target" utan data. För att ha en original backup.

För att få RAW "target" drive måste den formateras med ettor och nollor NUKE.

När du har en target drive börja arbeta med Testdisk för att reparera MFT tabell. Följ forums och youtube.

Lyckas du inte använd photorec. Jag skulle säga att unix versionerna ger bättre resultat och för att få tillgång till programmen där du kan göra allt detta direkt heter det UBCD som man kan boota från minnet i en dator.
Senast redigerad av x555x 2023-02-10 kl. 22:43.
Citera
2023-02-10, 22:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av x555x
Ingen som skrivit kan detta. Originaldisken "source" bör du klona till en RAW drive "target" utan data. För att ha en original backup.

För att få RAW "target" drive måste den formateras med ettor och nollor NUKE.

När du har en target drive börja arbeta med Testdisk för att reparera MFT tabell. Följ forums och youtube.

Lyckas du inte använd photorec. Jag skulle säga att unix versionerna ger bättre resultat och för att få tillgång till programmen där du kan göra allt detta direkt heter det UBCD som man kan boota från minnet i en dator.

Jag har fått tillbaka mina filer.
Citera
2023-02-11, 01:54
Medlem
carminaburanas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FredrikNord
Ja, nu var det nog så att jag kopierade över, såg över att storleken stämde sedan raderar källan. Grejen är att det förlorade var av löjligt liten storlek, såpass att det syntes nästan inte alls på en total överblick. Det jag tappat var alltså bara ett dussin Word-dokument, så styck på kb.

Jag var dum nog att radera för jag i fattig stund behövde plats, som rör sig om en 1000-ing i pengar för att säkra upp och spara gammal HDD som backup. Jag har kört ett par externa HDD över tiden att jag tappade data i krasch, tror 2-3 HDD har slutat att fungera sedan 2006 något. Jag byter HDD och SSD varannat år sedan dess, och är då på halva livslängden väldigt grovt.

Allt är nu återställt tack vare Restorer 10 Ultimate. Ingen annan hittade mina tappade filer…

Jag har kört restorers innan, många av filerna (jpg, avi, mp3) man tror man fick tillbaka var korrumperade tyvärr.
Citera
2023-02-11, 21:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av carminaburana
Jag har kört restorers innan, många av filerna (jpg, avi, mp3) man tror man fick tillbaka var korrumperade tyvärr.

Ja, mina var bara raderade utan att jag raderat dem. D.v.s. de var helt intakta men osynliga...
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in