2023-02-08, 21:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Teu
Ja och i Turkiet ligger den på 12,5. Vad är din poäng?

Poängen var denna: Vi har bejakat en högskattepolitik, vilket naturligtvis leder till en rik stat och fattiga innevånare.
Citera
2023-02-08, 21:37
Medlem
Teus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvenPP
Poängen var denna: Vi har bejakat en högskattepolitik, vilket naturligtvis leder till en rik stat och fattiga innevånare.
Om du tycker Sverige har fattiga innevånare vill jag isf. veta vilket land som har "rika" innevånare i din mening.
Citera
2023-02-08, 21:40
Medlem
Citat:
Om du tycker Sverige har fattiga innevånare vill jag isf. veta vilket land som har "rika" innevånare i din mening.
Om du tar tillgångar minus skulder på befolkningen så ligger dom flesta på minus.
Citera
2023-02-08, 21:41
Medlem
Citat:

Läs på lite:

https://www.scb.se/hitta-statistik/a...-mest-skulder/
Citera
2023-02-08, 21:47
Medlem
Det är därför man använder schabloner och sen kollar på inkomster. Om du har 50 000 kr in per månad och gör av med 50 000 kr kommer du såklart inte klara en ökad kostnad.

Frågan borde istället vara ”hade du haft möjligheten att skära ned på någon utgift så du fick loss 1000 kr ifall det behövdes?”
Citera
2023-02-08, 21:48
Medlem
Teus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tjanska
Om du tar tillgångar minus skulder på befolkningen så ligger dom flesta på minus.
Det tror jag inte en sekund på. Möjligen har kategorin du talar om ökat nu när bostadsmarknaden är i sving men det är en försvinnande liten andel som ligger på negativ net worth.
Citat:
Läs på lite:

https://www.scb.se/hitta-statistik/a...-mest-skulder/
Artiklen är inaktuell och är inte ett svar på min fråga. Vi ligger 9:a i världen i kategorin household debt to GDP där vi ligger 4:a i Europa. Visst, skulder är inte bra men det skall likväl ställas i proportion till inkomster. Tittar du på länder där hushållen har oerhört låg skuldsättning i förhållande till GDP så är det oavkortat utvecklingsländer eller krisländer. Återigen, vilket lands befolkning är rikare än Svensson? För det är sannerligen inte Italien eller Grekland.
Citera
2023-02-08, 21:55
Medlem
Citat:
Det tror jag inte en sekund på. Möjligen har kategorin du talar om ökat nu när bostadsmarknaden är i sving men det är en försvinnande liten andel som ligger på negativ net worth.

Artiklen är inaktuell och är inte ett svar på min fråga. Vi ligger 9:a i världen i kategorin household debt to GDP där vi ligger 4:a i Europa. Visst, skulder är inte bra men det skall likväl ställas i proportion till inkomster. Tittar du på länder där hushållen har oerhört låg skuldsättning i förhållande till GDP så är det oavkortat utvecklingsländer eller krisländer. Återigen, vilket lands befolkning är rikare än Svensson? För det är sannerligen inte Italien eller Grekland.

Skulder/capita i relation till BNP/capita är ett bra mått.
Citera
2023-02-08, 21:55
Medlem
Citat:
Många har även konsumtions/lyxlån, bil som snabbt tappar värde, resor som är noll på tillgångssidan mm
Som i en debattartikel i Expressen?, Det är slut på medelklassens lajva överklass.
Citera
2023-02-08, 21:58
Medlem
Teus avatar
Citat:
Skulder/capita i relation till BNP/capita är ett bra mått.
Svara på frågan istället. Vilket land har en rik befolkning enligt dig?
Citat:
Ursprungligen postat av tjanska
Många har även konsumtions/lyxlån, bil som snabbt tappar värde, resor som är noll på tillgångssidan mm
Som i en debattartikel i Expressen?, Det är slut på medelklassens lajva överklass.
Ja, det är slut på tramset. Där är vi eniga. Men när man går iväg i sitt huvud och försöker inbilla sig att sydeuropeer är bättre bemedlade än Svensson har man verkligen kört upp sitt huvud i ett eget rövhål.
Citera
2023-02-08, 22:01
Medlem
Citat:
Ja, det är slut på tramset. Där är vi eniga. Men när man går iväg i sitt huvud och försöker inbilla sig att sydeuropeer är bättre bemedlade än Svensson har man verkligen kört upp sitt huvud i ett eget rövhål.
Artikeln tydligen länkad till Amelia
https://www.expressen.se/amelia/viss...blan-spricker/
Senast redigerad av tjanska 2023-02-08 kl. 22:03.
Citera
2023-02-08, 22:03
Medlem
Citat:
Svara på frågan istället. Vilket land har en rik befolkning enligt dig?

Det framgår av länkarna. Svenskarna är inte världens rikaste befolkning, ditt patetiska stolpskott.
Citera
2023-02-08, 22:10
Medlem
Teus avatar
Citat:
Det framgår av länkarna. Svenskarna är inte världens rikaste befolkning, ditt patetiska stolpskott.
Ingen har sagt att Sverige har världens rikaste befolkning din fjant. Du försökte få det att framstå att vi är fattigare än greker och italienare vilket gör dig kort och gott retarderad.

Här, ta en titt genom listan över Household debt-to-GDP och försök lista ut vad topp 10 har gemensamt och vad bottom 10 har gemensamt. Eller du kanske tror på fullaste allvar att länder som Argentina eller Turkiet, som båda har hyperinflation och befinner sig i en ekonomisk kris som du inte skulle kunna föreställa i din vildaste fantasi, har en befolkning som är bättre bemedlade än länder som Schweiz och Sverige för dom har lägre skulder i hushållen? Nä du, det börjar nog bli dags för dig att reflektera i tystnad va?

https://tradingeconomics.com/country...ds-debt-to-gdp
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in