• 2
  • 3
2023-02-07, 16:59
Medlem
Vitiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av plastdunkk
Ja, mycket vanligt inom tex FK, (aktivitetsersättning mm) då folk inte fått pengar i tid och hävdar att de angivit/anmält, vid kontakt med handläggare så kontrolleras om användaren loggat in i systemet på angiven tid.
vid inloggning med bank-id så loggas det såklart, med tid osv, om inloggning finns så kollar man vad användaren gjort.

Tack, jag misstänkte att det var så.
Då kan den som loggat in inte påstå sig sakna kännedom om upplysningarna / uppgifterna som finns på den sidan.
"Jag loggade in men läste inget
" 🙄
Citera
2023-02-07, 17:00
Medlem
StonedMonkeys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mikaels
Men igen, TL;DR, TS tycks undra om KFM kan se om han loggat in på KFM, och svaret är ja.

Det var så jag menade på första sidan, har aldrig påstått något annat och ifall du tycker det är otydligt eller jag uttryckt något annat borde du fundera igen.. Har aldrig påstått att en myndighet kan se en annan myndighets inloggningar, vet inte varför du fått för dig det.
Citera
2023-02-07, 17:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mikaels
Jag skulle bli väldigt förvånad om inte en handlläggare kan se om en klient läst ett dokument eller ej, och när det gjordes, men jag har ju inte sett alla CRM-system i världen. Alla jag sett kan visa det, dock.
Min erfarenhet är att;
en användare, kund, hör av sig, säger att de gjort "allt" men får inte förväntat resultat.
de ringer till kundtjänst/helpdesk, som skapar en felanmälan till teknikgrupp som får spåra personnumret för att se om det verkligen stämmer.
det kan inte support/kundtjänst se, de ser bara handlingarna (CRM) och anteckningar i själva systemet som hanterar själva kunden.

men det kanske är specifikt beroende på organisation.

(oftast ljuger "kunden")
Citera
2023-02-07, 17:05
Medlem
mikaelss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av plastdunkk
Min erfarenhet är att;
en användare, kund, hör av sig, säger att de gjort "allt" men får inte förväntat resultat.
de ringer till kundtjänst/helpdesk, som skapar en felanmälan till teknikgrupp som får spåra personnumret för att se om det verkligen stämmer.
det kan inte support/kundtjänst se, de ser bara handlingarna (CRM) och anteckningar i själva systemet som hanterar själva kunden.

men det kanske är specifikt beroende på organisation.

(oftast ljuger "kunden")
Så kan det naturligtvis också vara, i vissa organisationer, beroende på område, det är korrekt.
Och, ja, min erfarenhet är också att den klagande klienten/kunden ljuger, eller är korkad
Citera
2023-02-07, 18:32
Medlem
HaveFuns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vitis
Kan en myndighet (exvis Skatteverket, KFM) se att man loggat in på 'Mina sidor'?
Det kan du utgå ifrån. Troligen loggas allt.
Citera
2023-02-07, 20:00
Medlem
Har också undrat över det här. Framförallt om vårdpersonal kan se om jag loggat in på 1177.

Framförallt om de kan se att jag läst meddelanden.
Citera
2023-02-07, 21:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vitis
Jag tycker att jag har varit tydlig, men kommunikation sker på mottagarens villkor så jag kan förtydliga mig:
Ser Skatteverket att någon loggat in på 'Mina sidor' hos dem?
Ser KFM att någon loggat in på 'Mina sidor' hos dem?
Garanterat ja. Om handläggaren själv kan se är dock oklart, men varenda knapptryckning du gör på deras sida loggas och kan läsas av någon med rätt behörighet.

Inom tex bank kan en handläggare vända sig till bankens it-support, som i sin tur kan följa precis allt en kund gjort eller tryckt på när den varit inloggad, allt finns loggat!
Citera
2023-02-08, 02:07
Medlem
LadyCinderbottoms avatar
Skatteverkets IT avdelning kan gå in och kolla men enbart på Skatteverkets "Mina Sidor".
Samma sak med Kronofogdemyndigheten, Försäkringskassan, 1177 mm och endast om det skapas ett ärende (vilket är sällsynt) men då kan de enbart kolla eget system.

Där man själv är skyldig att lämna uppgifter så är det upp till dig själv att kontrollera att dina uppgifter kommit in korrekt exempelvis när jag deklarerar digitalt så får jag en bekräftelse med ett nummer som jag kan skriva ut att ha som bevis.

På exempelvis 1177 som någon frågade om så kommer det aldrig att skapas ett ärende för att kontrollera om du loggat in och läst ditt brev, samma sak med andra digitala brevlådor.

När man har valt att ta emot digitalt så ligger det i ens eget ansvar att göra det.

Så TS du behöver inte vara orolig för att någon ska se att du har loggat in någonstans för att titta på något för myndigheten bryr sig inte om du har kollat eller inte.

Det enda de bryr sig om är att du uppfyller dina skyldigheter och det kvittar om du säger att du inte har sett eventuella digitala dokument för det är ointressant från myndigheternas sida.
Citera
2023-02-08, 02:16
Medlem
SAIVONs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hjarnsubstans
Har också undrat över det här. Framförallt om vårdpersonal kan se om jag loggat in på 1177.

Framförallt om de kan se att jag läst meddelanden.
De ska inte ha befogenheter att kunna överblicka allt med din journal. Om du läser en anteckning, utgår jag ifrån att den som skrivit den absolut inte kan se det.

Dina sidor och journaler är inte något vårdpersonal hur som helst kan förfoga över även om de flesta öppnar och läser mer än vad de borde. Var med om att en gammal klasskamrats fru (är jag säker på att det var iallafall) utan vidare bara sa att "Jag kollar vad de skrev." och öppnade utan att jag han säga bu eller bä, och gick in i mina journalanteckningar på en annan plats, Med mig i telefon dvs.

Allt vårdpersonal gör ska loggas.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in