2023-02-07, 13:19
Medlem
ConnyKuKHuvuds avatar
Ibland vill jag stänga av internet. För att inte datorn ska skicka info till ableton, ett musik program. Som e crackat. Om internet är på så upptäcker den programmet och jag måste ominstallera och skit. Så varje gång jag gör musik så drar jag ut nätverkskabeln. Datorn har alltså inte wifi. Jag kör senaste Windows.

Hur gör jag? Förr var det bara att högerklicka och typ "stäng av" men nu hittar jag inte nått sådant alternativ.

Jag vet man kan blocka processer i brandvägg men jag orkar inte med det jiddret. Så hur gör jag?
Citera
2023-02-07, 13:32
Medlem
Tex, avaktivera nätverkskortet i enhetshanteraren.
Har du en crackad app kan du blockera den genom att redigera hostfilen i Windiws
Citera
2023-02-07, 13:50
Citat:
Ursprungligen postat av ConnyKuKHuvud
Ibland vill jag stänga av internet. För att inte datorn ska skicka info till ableton, ett musik program. Som e crackat. Om internet är på så upptäcker den programmet och jag måste ominstallera och skit. Så varje gång jag gör musik så drar jag ut nätverkskabeln. Datorn har alltså inte wifi. Jag kör senaste Windows.

Hur gör jag? Förr var det bara att högerklicka och typ "stäng av" men nu hittar jag inte nått sådant alternativ.

Jag vet man kan blocka processer i brandvägg men jag orkar inte med det jiddret. Så hur gör jag?

Ett protip
: Nu vet jag ju inte vilken version utav Windows som används.
Men att skapa en regel i windows brandvägg, att inte släppa igenom ABELTON där.
Skickar med en guide, den bör fungera ifrån Win 7 och framåt, kanske även Vista om det är riktigt synd om dig!

https://www.laptopmag.com/articles/b...ng-to-internet
Citera
2023-02-07, 13:52
Medlem
SilentVictorys avatar
Det enklaste är att du sätter upp en brandväggsregel för utgående trafik som blockerar hela applikationen istället.
Citera
2023-02-07, 14:03
Medlem
ConnyKuKHuvuds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gill.Bates

Ett protip
: Nu vet jag ju inte vilken version utav Windows som används.
Men att skapa en regel i windows brandvägg, att inte släppa igenom ABELTON där.
Skickar med en guide, den bör fungera ifrån Win 7 och framåt, kanske även Vista om det är riktigt synd om dig!

https://www.laptopmag.com/articles/b...ng-to-internet
Jag har testat det. Det är två ableton jag inte.släpper igenom. Men det ligger nån gömd fil där ändå som går igenom.

Jag har det allra senaste Windows med senaste uppdatering, heter väl 10 eller 11. Skiter I det. Vet att det är senaste bara.
Citera
2023-02-07, 14:05
Medlem
Hade också bara blockat trafiken i router/brandvägg men om du insisterar så kan det göras med ett CMD command som du kan stoppa i en .bat fil.
  • Öppna CMD/Powershell som admin
  • Skriv "netsh interface show interface" <- Visa alla adaptrar
  • Skriv "netsh interface set interface ETHERNET disable" <- Inaktiverar adapter
  • Skriv "netsh interface set interface ETHERNET enable" <- Aktiverar adapter
    Ändra "ETHERNET" till namnet på din adapter

När du vet vilken adapter det är så kan du stoppa in aktivera/inaktivera raden i en textfil som du sparar med extension ".bat". Högerklicka och ändra så den alltid körs som admin så har du en ikon du kan klicka på.

För .bat filen
Citat:
@echo off
netsh interface set interface ETHERNET disable
Citera
2023-02-07, 16:19
Medlem
Citat:

Blocka processen i brandväggen.
Citera
2023-02-07, 20:08
Medlem
SKetchers avatar
Du har kvar exakt samma options som tidigare, allt är gömt bakom flera lager UX-trams.

Om du har kabel och windows 10
- Klicka på nätverksikonen i hörnet
- Klicka på network igen
- Change adapter options (blå link)
- Högerklicka på din aktiva Ethernet och välj disable.

När du vill slå på det igen, samma steg och välj enable i sista.
Citera
2023-02-09, 07:48
Medlem
ConnyKuKHuvuds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av peckapecan
Tex, avaktivera nätverkskortet i enhetshanteraren.
Har du en crackad app kan du blockera den genom att redigera hostfilen i Windiws

Japp. Jag följde en guide. Det var två "filer' som skulle blockas, men som sagt så låg det kvar nått jävelskap där ändå.

Citat:
Ursprungligen postat av SilentVictory
Det enklaste är att du sätter upp en brandväggsregel för utgående trafik som blockerar hela applikationen istället.

Läs svaret ovan.

Citat:
Ursprungligen postat av Emphorn
Hade också bara blockat trafiken i router/brandvägg men om du insisterar så kan det göras med ett CMD command som du kan stoppa i en .bat fil.
  • Öppna CMD/Powershell som admin
  • Skriv "netsh interface show interface" <- Visa alla adaptrar
  • Skriv "netsh interface set interface ETHERNET disable" <- Inaktiverar adapter
  • Skriv "netsh interface set interface ETHERNET enable" <- Aktiverar adapter
    Ändra "ETHERNET" till namnet på din adapter

När du vet vilken adapter det är så kan du stoppa in aktivera/inaktivera raden i en textfil som du sparar med extension ".bat". Högerklicka och ändra så den alltid körs som admin så har du en ikon du kan klicka på.

För .bat filen

Intressant. Men det tar längre tid än att gå 3 meter till routern och dra ut sladden.

Citat:
Ursprungligen postat av RiktigSvensk
Blocka processen i brandväggen.

Citat:
Ursprungligen postat av SKetcher
Du har kvar exakt samma options som tidigare, allt är gömt bakom flera lager UX-trams.

Om du har kabel och windows 10
- Klicka på nätverksikonen i hörnet
- Klicka på network igen
- Change adapter options (blå link)
- Högerklicka på din aktiva Ethernet och välj disable.

När du vill slå på det igen, samma steg och välj enable i sista.

Detta låter som den enklaste lösningen. Jag ska testa den. Men jag ska testa att blocka utgående trafik i brandväggen en gång till så får vi se.

Och, heter det inte egentligen Windows 11 med senaste uppdateringen nu för tiden?
Citera
2023-02-10, 11:04
Medlem
SKetchers avatar
Citat:
Detta låter som den enklaste lösningen. Jag ska testa den. Men jag ska testa att blocka utgående trafik i brandväggen en gång till så får vi se.

Och, heter det inte egentligen Windows 11 med senaste uppdateringen nu för tiden?
Jag är en av dom som väntar länge med nya versioner.

Liknande steg i win11.
https://pureinfotech.com/disable-wif...er-windows-11/
Settings->Network->Advanced Network Settings->Disable ethernet eller wifi om kabel eller ej

Som i länk från avgrunden.
Om du blockar via brandvägg kom ihåg att göra två regler, en för inbound och en för outbound.
Döp reglerna till något tydligt så att du inte glömmer bort dom.
Senast redigerad av SKetcher 2023-02-10 kl. 11:08.
Citera
2023-02-10, 19:58
Medlem
ConnyKuKHuvuds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SKetcher
Jag är en av dom som väntar länge med nya versioner.

Liknande steg i win11.
https://pureinfotech.com/disable-wif...er-windows-11/
Settings->Network->Advanced Network Settings->Disable ethernet eller wifi om kabel eller ej

Som i länk från avgrunden.
Om du blockar via brandvägg kom ihåg att göra två regler, en för inbound och en för outbound.
Döp reglerna till något tydligt så att du inte glömmer bort dom.

Yes. Tack. Jag gjorde det idag. Jag blockade allt som hade med ableton att göra, både inbound och ut. De var tre olika jag hittade. Sen i ableton i preferenser så ska man "turn automatic updates" off. Och så var det en andra grej jag glömt. Med detta verkar ha löst problemet. Än så länge. Tror det håller. Såg förresten att det är ju en jävla massa program man borde göra samma sak med, även om de är "lagliga" så att säga. Men orka...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in