Citat:
Ursprungligen postat av
Kallebrogen
Att ta över lånet beror på banken (eller de som nu gav lånet), så kontakta dem för att få veta hur de ska gå tillväga.
Vad gäller stämpelskatten så beror det på hur stor del av taxeringsvärdet som överlåts. Det står en ganska tydlig förklaring på Lantmäteriets hemsida:
"
Vid arv och bodelning behöver du inte betala någon stämpelskatt, utan bara expeditionsavgiften. När det gäller gåva kan du behöva betala stämpelskatt om du övertar lån eller betalar något för gåvan. Vid handläggning jämförs då taxeringsvärdet från föregående år mot den summa som är en ersättning för gåvan. Om summan uppgår till 85 procent eller mer av taxeringsvärdet ska stämpelskatt betalas som vid ett köp." (fetstil tillagd)
(
https://www.lantmateriet.se/sv/fastigheter/andra-agare/stampelskatt-och-avgifter/#anchor-3)
Eftersom morsan "bara" står på 50% så borde det inte uppstå några skatteproblem.
Det är just för att det inte är så enkelt som du tror, som jag uppmanade TS att kontakta såväl banken som Lantmäteriet. I detta fallet är gåvan 50% av fastigheten, då kan man tycka att om då lånet som övertas utgör < 85% av halva taxeringsvärdet, så utgår ingen stämpelskatt. Nu vet jag dock att det inte är ens så enkelt, eftersom jag själv har varit inblandad i dylika affärer några gånger. I ett fall sänktes gåvan från 50% till 25% och till sist till 5%, för att slippa stämpelskatten, trots att lånet som
togs över solidariskt till sitt totalbelopp låg under 85% av fastighetsvärdet. Exakt var gränsen gick minns jag inte, men det var inte så enkelt som att om summan/lånet är under 85% av hela taxeringsvärdet, så slipper man undan. Reglerna och gränserna kan så klart ha ändrat på sig, men det vore väldigt dumt att inte tala med såväl Lantmäteriet som banken för att få så bra och korrekta svar som möjligt.