2023-02-06, 17:01
Medlem
Jag har erfarenhet av båda. Det var dock många år sedan jag åt Tramadol. Jag tycker att båda har god effekt på smärta. Minns att Tramadols smärtstillande effekt satt kvar längre i kroppen jämfört med Oxycontin.Att man får fylla på oftare med Oxyccontin jmrfört med tramadol. Ska tilläggas att jag har samma smärtstillande effekt av Oxycontin, men jag upplever att Tramadols smärtstillande effekt satt kvar längre. Sämmer det här? I så fall varför är det så? Vad är det som avgör hur läge den smärtstillande effekten sitter kvar i kroppen? Altså hur ofta man måste fylla på.
Citera
2023-02-06, 17:07
Medlem
-=Damian=-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Forum25123
Jag har erfarenhet av båda. Det var dock många år sedan jag åt Tramadol. Jag tycker att båda har god effekt på smärta. Minns att Tramadols smärtstillande effekt satt kvar längre i kroppen jämfört med Oxycontin.Att man får fylla på oftare med Oxyccontin jmrfört med tramadol. Ska tilläggas att jag har samma smärtstillande effekt av Oxycontin, men jag upplever att Tramadols smärtstillande effekt satt kvar längre. Sämmer det här? I så fall varför är det så? Vad är det som avgör hur läge den smärtstillande effekten sitter kvar i kroppen? Altså hur ofta man måste fylla på.

min erfarenhet är att tramadol smärtstillar i ca 6 timmar.

När jag fick utskrivet Oxy så fick jag 2 olika. en som var snabbverkande och smärtstillande inom 30 min, men höll sig inte många timmar, men Jag fick en annan typ av Oxy som komplement som sedan höll sig i ca 6-8 timmar.

Finns ju olika typer av Oxy - oxynorm, Oxycodone, Oxycontin (osäker på stavningarna) men alla har sina unika sätt att smärtstilla på.
Citera
2023-02-06, 17:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -=Damian=-
min erfarenhet är att tramadol smärtstillar i ca 6 timmar.

När jag fick utskrivet Oxy så fick jag 2 olika. en som var snabbverkande och smärtstillande inom 30 min, men höll sig inte många timmar, men Jag fick en annan typ av Oxy som komplement som sedan höll sig i ca 6-8 timmar.

Finns ju olika typer av Oxy - oxynorm, Oxycodone, Oxycontin (osäker på stavningarna) men alla har sina unika sätt att smärtstilla på.

Jag vet att de finns snabbverkande och långverkande.
Citera
2023-02-06, 18:09
Medlem
ljudkellgrens avatar
Oxycontin är en depotvariant av Oxikodon. Tramadol finns som sanbbverkande och depot, så du behöver förtydliga dig om jag ska kunna svara.
Citera
2023-02-06, 18:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ljudkellgren
Oxycontin är en depotvariant av Oxikodon. Tramadol finns som sanbbverkande och depot, så du behöver förtydliga dig om jag ska kunna svara.

Jag menade motsvarande av varje.
Alltså jag jämför långverkande tramadol och långverkande oxycontin.
Och snabbverkande tramadol och snabbverkande oxynorm.
Citera
2023-02-06, 21:12
Medlem
ljudkellgrens avatar
Citat:
Jag menade motsvarande av varje.
Alltså jag jämför långverkande tramadol och långverkande oxycontin.
Och snabbverkande tramadol och snabbverkande oxynorm.
Oxycontin håller i lite längre än Tramadol depot.
Oxynorm slår till snabbare och håller i effekten något kortare än Tramadol vanlig tablett.
För övrigt finns det ingen som använder sig av Tramadol för smärta längre. Vill du ha bra effekt är det alvedon + oxykodon som gäller,
Citera
2023-02-06, 21:30
Medlem
Upplever också att den smärtstillande effekten sitter i längre på Tramadol.
Citera
2023-02-06, 22:17
Medlem
vadsadusadus avatar
Jag får ingen smärtlindring av Tramadol, så för mig är den helt värdelös mot smärta. Dessutom får jag inget rus eller välmående eller sån upplevelse på Tramadol, och då har jag testat lite för höga doser helt utan verkan. Oxy är däremot effektivt även i små doser på mig, men bäst är ju morfinet du får i sprutform, den dödar fan ta mig exakt allt smärta.
Citera
2023-02-07, 14:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ljudkellgren
Oxycontin håller i lite längre än Tramadol depot.
Oxynorm slår till snabbare och håller i effekten något kortare än Tramadol vanlig tablett.
För övrigt finns det ingen som använder sig av Tramadol för smärta längre. Vill du ha bra effekt är det alvedon + oxykodon som gäller,

Jag har Oxycontin och oxynorm och jag tycker att det ger bra smärtlindring. När jag för många år sedan åt Tramadol så gav det också bra smärtstillande effekt. Varför använder ingen Tramadol idag?
Senast redigerad av Forum25123 2023-02-07 kl. 14:41.
Citera
2023-02-07, 14:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FinalCuntDown
Upplever också att den smärtstillande effekten sitter i längre på Tramadol.

Intressant att du upplever samma sak. Vilka doser hade/har du? Långverkande eller snabbvverkande?
Citera
2023-02-07, 14:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vadsadusadu
Jag får ingen smärtlindring av Tramadol, så för mig är den helt värdelös mot smärta. Dessutom får jag inget rus eller välmående eller sån upplevelse på Tramadol, och då har jag testat lite för höga doser helt utan verkan. Oxy är däremot effektivt även i små doser på mig, men bäst är ju morfinet du får i sprutform, den dödar fan ta mig exakt allt smärta.

Jag är INTE intresserad av inlägg där folk diskuterar rus och liknande skit. Jag är ENBART intresserad av inlägg som rör korrekt användning av dessa läkemedel. Alltså mot smärta - absolut ingenting annat!
Citera
2023-02-08, 17:12
Medlem
Citat:
Intressant att du upplever samma sak. Vilka doser hade/har du? Långverkande eller snabbvverkande?
Har mestadels haft korttidsverkande (om jag har depot så krossar jag dem för snabbverkande effekt). Men effekten har ändå suttit i längre (då på dos 100-150 mg, nån enstaka gång 200 mg, rätt låga doser ändå pga är ute efter smärtstillande effekt, och inget rus...).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in