• 1
  • 2
2023-02-05, 17:56
Medlem
Jag har sparat till allt jag köpt, förutom bostaden som jag inte hade råd till och var tvungen låna till.

Nu är det så att efter ha jobbat i över 15 år för ideell organisation så har jag trotts det lyckats spara ihop 500k.
Jag fick veta, och kontrollerade det med skatteverket, att eftersom jag har sparpengar så tar dom min vinst på ränta som jag samlar på mig och kvittar mot ränteförlusterna jag gör på bostadslånets räntor. Det är ju helt sjukt. Vad svenska samhället säger är "spara inte, du straffas då". Jag hade alltså tjänat mer på att inte ha några sparpengar. Det premieras inte i Sverige. Bättre spendera allt man får in på lönen, det tjänar man på. Sen är det bara att "låna" när man behöver till oförutsedda utgifter, vilket verkar vara det som hänt i Sverige, ett av världens mest belånade folk. Bra politik för alla skuldsatta och Sverige som land
De länder där man inte tillåter folket att låna så här lätt till all konsumtion är de länder som har lägst inflation nu.

Finns det något sätt att komma runt detta? att få behålla de räntevinster jag kan göra på sparpengar samtidigt som jag får göra som alla andra som är skuldsatta, dra av mina räntekostnader på bostadslånet?
Citera
2023-02-05, 18:00
Medlem
EmMEw0w93s avatar
Hyperinflation är påväg, det är här inom tre år. Det bästa vore att spara så mycket man bara kan nu och inte investera i något överhuvudtaget, ekonomin är också påväg att krascha i väst.
Senast redigerad av EmMEw0w93 2023-02-05 kl. 18:06.
Citera
2023-02-05, 18:07
Citat:
Ursprungligen postat av Ulfr
Jag fick veta, och kontrollerade det med skatteverket, att eftersom jag har sparpengar så tar dom min vinst på ränta som jag samlar på mig och kvittar mot ränteförlusterna jag gör på bostadslånets räntor. Det är ju helt sjukt. Vad svenska samhället säger är "spara inte, du straffas då". Jag hade alltså tjänat mer på att inte ha några sparpengar.
Du drar extremt konstiga slutsatser.
Citera
2023-02-05, 18:09
Medlem
Sillsvins avatar
Citat:
Jag har sparat till allt jag köpt, förutom bostaden som jag inte hade råd till och var tvungen låna till.

Nu är det så att efter ha jobbat i över 15 år för ideell organisation så har jag trotts det lyckats spara ihop 500k.
Jag fick veta, och kontrollerade det med skatteverket, att eftersom jag har sparpengar så tar dom min vinst på ränta som jag samlar på mig och kvittar mot ränteförlusterna jag gör på bostadslånets räntor. Det är ju helt sjukt. Vad svenska samhället säger är "spara inte, du straffas då". Jag hade alltså tjänat mer på att inte ha några sparpengar. Det premieras inte i Sverige. Bättre spendera allt man får in på lönen, det tjänar man på. Sen är det bara att "låna" när man behöver till oförutsedda utgifter, vilket verkar vara det som hänt i Sverige, ett av världens mest belånade folk. Bra politik för alla skuldsatta och Sverige som land
De länder där man inte tillåter folket att låna så här lätt till all konsumtion är de länder som har lägst inflation nu.

Finns det något sätt att komma runt detta? att få behålla de räntevinster jag kan göra på sparpengar samtidigt som jag får göra som alla andra som är skuldsatta, dra av mina räntekostnader på bostadslånet?

Du betalar skatt på räntevinsten. Det är skatten du kvittar mot dina ränteförluster. Tycker det är en ganska vettig ordning. Vore riktigt konstigt om man ska betala skatt för ränteintäkter men inte kunna dra av för förluster och tvärtom.

För att kunna dra av något måste man betala skatt. Så ska du göra som alla andra får du börja arbeta för pengar. Hur försörjer du dig förresten?
Citera
2023-02-05, 18:22
Medlem
Atamons avatar
Citat:

500k på banken, ja det var ju inte så smart!
Så stora belopp spar man i stabila storbolagsaktier.
Du borde dock snarare bekymra dig för att inflationen ständigt är högre än din ränta än att bekymra dig för att det är 30% skatt på ränteinkomster.

Dina pwngar tappar i värde på bankkontot, 10% bara senaste året!
Citera
2023-02-05, 18:59
Medlem
Ja hittills ingen smart nog att kunna svara på min fråga. Men, man ska väl inte vänta sig de klokaste hjärnorna här på flashback.
Citera
2023-02-05, 19:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SvenHelsing
Du drar extremt konstiga slutsatser.

Knappast EXTREMT va? men man ska väl ta i när man svarar

Inga konstiga slutsatser. Samma slutsatser som de länder som inte tillåter sån belåning som Sverige gör och som nu klarar sig bäst när inflationen stiger jorden runt. Det är mina slutsatser som gjort att jag aldrig varit i skuld (förutom bolån då), aldrig haft problem med ekonomi.
Jag förstår att flesta svenskar har svårt att förstå det där med att inte ta lån till allt hela tiden. Man har ju så klart rätt att ha allt som alla andra har och man har rätt att ha det nu. Som tur är finns det alla möjliga lån att alltid få tag på här i Sverige, inga begränsningar alls. Framtidsland
Citera
2023-02-05, 19:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sillsvin
Du betalar skatt på räntevinsten. Det är skatten du kvittar mot dina ränteförluster. Tycker det är en ganska vettig ordning. Vore riktigt konstigt om man ska betala skatt för ränteintäkter men inte kunna dra av för förluster och tvärtom.

För att kunna dra av något måste man betala skatt. Så ska du göra som alla andra får du börja arbeta för pengar. Hur försörjer du dig förresten?

För det först jobbar inte alla andra i Sverige, det är faktiskt ca 2 miljoner som inte jobbar i Sverige. Sen kan så klart myndigheterna frisera siffrorna till att bara säga att endast 5 eller 7 procent är "arbetslösa".

Du läser illa dessutom. Vad stod det om hur jag fått ihop mina sparpengar? Jag antar att du har valt att jobba för din egen plånbok och inte för en bättre värld, så du har väl haft möjligheten att spara mycket mer, om du nu är en av minoriteten som faktiskt sparar.

Det är knappast vettigt att de flesta i Sverige, som faktiskt har lån och inga sparpengar, ska kunna få dra av räntorna från lånen på sina löneinkomster men de som bidrar med sundare samhällsekonomi som har sparmedel premieras inte för det utan får beskatta den ränteinkomsten (som inte ens motsvarar minskningsvärdet genom inflationen). Var finns motivationen till att spara (för den vanlige icke ekonomiskt bevandrade investerare, vilket motsvarar över 90% av befolkningen)?
Citera
2023-02-05, 19:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Atamon
500k på banken, ja det var ju inte så smart!
Så stora belopp spar man i stabila storbolagsaktier.
Du borde dock snarare bekymra dig för att inflationen ständigt är högre än din ränta än att bekymra dig för att det är 30% skatt på ränteinkomster.

Dina pwngar tappar i värde på bankkontot, 10% bara senaste året!

Så enkelt är det inte. Att spara i aktier kräver kunskap. Över 90% av svenskar sparar inte i investeringar. Investeringar är alltid riskabelt, även storbolag. Jag har faktiskt sparat i som du kallar det stabila storbolag. Båda två kollapsade och jag förlorade den gången nästan allt. Ericsson var ena företaget, det andra var ett annat telebolag. Du lever i en fantasivärld om du tror att spara i storbolag alltid är bättre än att ha pengar på banken, eller ens nergrävda någonstans. Du får se vad som händer med dina "säkra" aktier när en världsomspännande ekonomisk kollaps kommer, vilket det troligen gör, av flera olika anledningar.

Vad hjälper det mig att bekymra mig över inflationen istället för 30% skatten på räntan? Det senare kan jag jobba med, göra något åt. Vad menar du att jag kan göra åt inflationen? vilka åtgärder kan jag ta så jag slipper oroa mig för inflationen?

Skulle vilja se din beräkning på 10% förlust per år på bankkonto.
Citera
2023-02-05, 19:28
Medlem
BackToHegels avatar
Citat:
Jag fick veta, och kontrollerade det med skatteverket, att eftersom jag har sparpengar så tar dom min vinst på ränta som jag samlar på mig och kvittar mot ränteförlusterna jag gör på bostadslånets räntor. Det är ju helt sjukt.
Det som är sjukt är ränteavdraget; de som lånar får ett "bidrag" från pappa staten på nära en tredjedel av sina räntekostnader. Inte många länder som har det ordnat på detta vis.

Sen att "så tar dom min vinst" är något du missuppfattat. Du skattar på inkomst. Om du jobbar och får lön så skattar du på det, om du får inkomst av kapital så skattar du på det. Inget konstigt med det.

Citat:
Vad menar du att jag kan göra åt inflationen? vilka åtgärder kan jag ta så jag slipper oroa mig för inflationen?
Du kan placera pengarna bättre. Du behöver bara ha din buffert, pengar du vill ha nära till hands, på ett bankkonto. Resten av dina besparingar kan du placera långsiktigt på något annat sätt, behöver inte vara aktier.
Senast redigerad av BackToHegel 2023-02-05 kl. 19:31.
Citera
2023-02-05, 19:29
Medlem
Sillsvins avatar
Citat:
För det först jobbar inte alla andra i Sverige, det är faktiskt ca 2 miljoner som inte jobbar i Sverige. Sen kan så klart myndigheterna frisera siffrorna till att bara säga att endast 5 eller 7 procent är "arbetslösa".

Du läser illa dessutom. Vad stod det om hur jag fått ihop mina sparpengar? Jag antar att du har valt att jobba för din egen plånbok och inte för en bättre värld, så du har väl haft möjligheten att spara mycket mer, om du nu är en av minoriteten som faktiskt sparar.

Det är knappast vettigt att de flesta i Sverige, som faktiskt har lån och inga sparpengar, ska kunna få dra av räntorna från lånen på sina löneinkomster men de som bidrar med sundare samhällsekonomi som har sparmedel premieras inte för det utan får beskatta den ränteinkomsten (som inte ens motsvarar minskningsvärdet genom inflationen). Var finns motivationen till att spara (för den vanlige icke ekonomiskt bevandrade investerare, vilket motsvarar över 90% av befolkningen)?

Du skrev att du jobbat ideellt under 15års tid men ändå lyckats spara. Tolkade det som att du jobbat gratis, det är väl ändå det ideellt betyder?

Sluta spara om du tycker det är onödigt, problemet löst.
Citera
2023-02-05, 19:38
Medlem
Citat:

1. Vilka länder bland toppländerna i OECD's välståndslista har inte skatt på räntor och andra kapitalinkomster?
Vore kul om TS kunde ge en lista.
Du kan ju börja med att studera dessa länder i fallande ordning. https://www.ekonomifakta.se/fakta/ek...alstandsligan/ eller
https://worldpopulationreview.com/co...oped-countries

2. Ganska självklart att man få kvitta räntekostnader mot ränteintäkter. Får du 2000 kr i ränteintäkter och har 1000 kr i räntekostnader så ska du beskatta 1000 kr och får få betala 300 kr.
Har du istället 2000 kr i räntekostnader och 1000 kr i ränteintäkter så får du bara dra av 70 % av ränkekosknaden, 700 kr × 30 % = 210 kr som du får kvitta mot löneinkomster. Ränteavdraget är alltså värt mindre.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in