Jag har sparat till allt jag köpt, förutom bostaden som jag inte hade råd till och var tvungen låna till.
Nu är det så att efter ha jobbat i över 15 år för ideell organisation så har jag trotts det lyckats spara ihop 500k.
Jag fick veta, och kontrollerade det med skatteverket, att eftersom jag har sparpengar så tar dom min vinst på ränta som jag samlar på mig och kvittar mot ränteförlusterna jag gör på bostadslånets räntor. Det är ju helt sjukt. Vad svenska samhället säger är "spara inte, du straffas då". Jag hade alltså tjänat mer på att inte ha några sparpengar. Det premieras inte i Sverige. Bättre spendera allt man får in på lönen, det tjänar man på. Sen är det bara att "låna" när man behöver till oförutsedda utgifter, vilket verkar vara det som hänt i Sverige, ett av världens mest belånade folk. Bra politik för alla skuldsatta och Sverige som land

De länder där man inte tillåter folket att låna så här lätt till all konsumtion är de länder som har lägst inflation nu.
Finns det något sätt att komma runt detta? att få behålla de räntevinster jag kan göra på sparpengar samtidigt som jag får göra som alla andra som är skuldsatta, dra av mina räntekostnader på bostadslånet?