Dessa pyramidsspelsbluffar verkar ju komma och gå i olika former. För 20-22 år sedan skulle en dåvarande arbetskamrat lura in mig i nått säljnätverk som gick ut på att värva andra personer. Anade direkt något skumt och sa såklart nej. När jag träffar honom kanske 6 månader senare hade han slutat med skiten och hade endast blivit några tusen fattigare.
Idag verkar det vara kryptovalutor som är den stora grejen i bluff och båg kretsar. För 2-3 år sedan var det en ytligt bekant kvinna som trumpetade ut det fantastiska med något sådant nätverksföretag som heter CFX eller liknande, när jag då på facebook frågar hon och hennes pojkvän om detaljer så vägrar dom svara utan hänvisar bara till att " jag får boka en träff med dom så kan dom berätta mera". Jag gjorde såklart inte det och nu har jag inte hört ett ljud på länge om detta CFX( dock läst på nätet någonstans att luftslottet rämnat)
Är detta samma sak som CFX? Och en undran är om det alla dessa företag gör handlar om brott i ordets rätt bemärkelse? Många pyramidsspelsbedragare går ju runt lagen med att dom har en faktiskt produkt , och då räknas det inte juridiskt som ett pyramidspel.
Egentligen är ju det hela inte svårare än det gamla ordspråket:" om något låter för bra för att vara sant, då beror det på att det inte är sant". Men hur ska man få somliga människor att förstå detta och inte gå i fällan? Det är ju därför nya blufföretag ständigt föds eftersom så är fallet.
Tycker det är så tragiskt med folk som går på sådan här skit. Något bakomliggande med deras psykiska mående måste det vara som gör att dom lockas med drömmen om ekonomiskt oberoende( min kvinnliga bekanta skulle vara det inom två år och idag bråkar hon tydligen med försäkringskassan om rätt till ersättning)
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!