Citat:
Ursprungligen postat av
MisterClueless
Ja, #588 är en värdig efterföljare till Tingström. Exakt lika tokig och påfrestande för omgivningen. Jag har inte Instagram, så jag vet inte vad han skrev. Kan du lägga upp texten här?
Kopierat rakt av, men man behöver inte vara med för att kunna läsa:
dumpadumpennu
1 dag
För att censureringen ska godkännas rent juridiskt krävs att den uppfyller tre tekniska och rättsliga standarder:
1. Maskeringen får inte vara genomskinlig, halvtransparent eller använda toning där underliggande konturer, ögonform, läppar, skäggväxt eller hudstruktur framgår.
2. Censureringen får inte gå att återställa eller "tvätta" genom bildbehandlingsprogram.
3. Att enbart lägga en remsa över ögonen eller en stämpel mitt i ansiktet räcker i regel inte om hårfärg, frisyr, öron, hakparti eller ansiktsform fortfarande är helt synliga.
Enbart ansiktscensurering är ofta otillräcklig om bilden innehåller andra unika identifierare. För att uppnå juridiskt giltig anonisering krävs även maskering av:
1. Unika tatueringar, modermärken, ärr eller specifik kroppsbyggnad.
2. Unika smycken, glasögon, specialanpassade kläder eller tryck/logotyper som kopplar personen till en viss arbetsplats, förening eller idrottsklubb.
3. Bilmodeller, registreringsskyltar, unika interiörer i fordon samt bakgrunder som avslöjar en specifik bostad, gata eller arbetsplats.
4. Förnamn, ålder, bostadsort, yrke eller en omaskerad röst i ett videoklipp som tillsammans med bilden gör att pusslet kan läggas.
Om censureringen är otillräcklig och personen fortfarande går att identifiera, bedöms publiceringen enligt följande: GDPR (Artikel 10): Utgör en olaglig behandling av brottsuppgifter/känsliga personuppgifter om bilden publiceras i ett sammanhang som kopplar personen till brottsmisstankar.
Förtal / Grovt förtal (5 kap. 1–2 §§ BrB): Det krävs inte att namnet står utskrivet. Om personkretsen runt individen kan identifiera vem som avses utgör spridningen av bilden ett fullbordat förtalsbrott.
Olaga integritetsintrång (4 kap. 6 c § BrB): Om bilden visar personen i en mycket utsatt eller kränkande situation utan fullständig anonisering
Patrik må låta kunnig i sina texter, men har helt tappat det rent juridiskt.
https://www.facebook.com/profile.php?id=100023632302710
#imy
#mediemyndigheten
https://www.instagram.com/dumpadumpennu/p/DdX9wv0iON0/