2023-02-03, 12:02
Medlem
Hej Vänner
Är sedan en längre i trångmål med närmaste chef som bestämt sig för att "dribbla bort mig" med
åtgärder som ser ok ut, men som syftar till att bevisa "arbetsoduglighet".

Får jag anlita juridiskt ombud privat?

Känner någon till juridiskt ombud inom arbetsrätt kan hjälpa till?

(Olämpliga chefer får hållas..........)
Citera
2023-02-03, 12:18
Moderator
Maviels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ScorerKaj
Hej Vänner
Är sedan en längre i trångmål med närmaste chef som bestämt sig för att "dribbla bort mig" med
åtgärder som ser ok ut, men som syftar till att bevisa "arbetsoduglighet".

Får jag anlita juridiskt ombud privat?

Känner någon till juridiskt ombud inom arbetsrätt kan hjälpa till?

(Olämpliga chefer får hållas..........)

Om du inte är nöjd med ditt lokala ombud kan du vända dig till ditt fackförbund och be om någon annan företräda dina intressen.
Citera
2023-02-03, 14:11
Medlem
Givetvis står det dig fritt att anställa ett eget juridiskt ombud, t.ex en arbetsrättsjurist, men var beredd på att det på kort tid kommer kosta mer än flera års fackavgift. Mer ekonomiskt att klaga till fackförbundet och säga att ditt lokala ombud inte företräder dina intressen.
Citera
2023-02-03, 18:53
Medlem
Tranquility Bass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maviel
Om du inte är nöjd med ditt lokala ombud kan du vända dig till ditt fackförbund och be om någon annan företräda dina intressen.

Citat:
Ursprungligen postat av guldduscharn
Givetvis står det dig fritt att anställa ett eget juridiskt ombud, t.ex en arbetsrättsjurist, men var beredd på att det på kort tid kommer kosta mer än flera års fackavgift. Mer ekonomiskt att klaga till fackförbundet och säga att ditt lokala ombud inte företräder dina intressen.

Så är det, du kan alltid vända dig till facket och säga att du vill företrädas av ett regionalt ombud istället för ett lokalt ombud. Anlita eget ombud finns det inga hinder för men det lär kosta mer än det är värt.
Citera
2023-02-03, 21:22
Medlem
trngws avatar
Räkna med att ditt lokala fackombud sitter i knäet på arbetsgivaren.

Du kan absolut anlita ett eget ombud, men det kan kosta en del pengar. Se till att hitta ett ombud som du känner är bra och som du har förtroende för. Diskutera igenom med denne kring kostnaderna, vilket arbete denna skall utföra, och hur mycket tid denne får lägga och hur tidsåtgång skall rapporteras så att du har koll på kostnaderna som uppstår.

Var särskilt noggrann på din jobb att föra dagbok, vad du har gjort på jobbet under dagen, vilka möten som hållits, vilka beslut som tagits, vad du har gjort under dagen och vad du har åstadkommit. Lägg 15 minuter på detta vid slutet av varje dag. Se till att du lagrar informationen INTE på jobbdatorn, utan på något plats som du själv privat har åtkomst till. Ex.vis någon tjänst på internet. Jag brukar skicka email till mig själv på min privata epost. Det kan vara en lämplig modell för dig. Ett email om dagen och så sparar du undan alla email i en särskild folder så har du hela din dagbok där. Du kan då också inkluder eller bifga material som kan vara av vikt vid en framtida process om din duglighet, och för den delen, visa på chefens oduglighet.

Dessa minnesanteckningar kan bli extremt viktiga och helt avgörande, när din chef framöver kommer och påstår en massa saker längre fram i tiden.
Citera
2023-02-16, 05:07
Medlem
Trakasserad av chef = lång sjukskrivn. Facket totalt odugliga. HJÄLP !!

Någon som vet vilket väg att gå........
Sannolikt måste jag stå för kostnader för eget juridiskt biträde inom Arbetsrätt?!......

Men hur hittar man rätt i djungels av alla dessa SUPEREXPERTER på området?
Hört att det kan bli svindyrt om "fel" biträde råkar få klorna i mig.

Alla bjuder på fri konsultation första samtalet, i värsta fall för att utröna dåligt bevandrad man är inom området.

Villka fällor, typer och jargonger ska man se upp med?
Hur kontrollerar men juristens cred?
Någon som kan dela med sig av fallgropar, möjligtvis hjälporganisation som hänvisar "överkörd anställd" till någon Vass, reko JURIST - som engagerar sig och reagerar på en arbetsmarknad som segregerar alla som avviker från det minsta från 100 % närvaro, produktivitet, klanderfri klädsel, ej tatueringar, ovårdat språk + 100 st till sociala koder som du förväntas kunna navigera - för att inte råka i onåd.
Citera
2023-02-16, 05:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ScorerKaj
Någon som vet vilket väg att gå........
Sannolikt måste jag stå för kostnader för eget juridiskt biträde inom Arbetsrätt?!......

Men hur hittar man rätt i djungels av alla dessa SUPEREXPERTER på området?
Hört att det kan bli svindyrt om "fel" biträde råkar få klorna i mig.

Alla bjuder på fri konsultation första samtalet, i värsta fall för att utröna dåligt bevandrad man är inom området.

Villka fällor, typer och jargonger ska man se upp med?
Hur kontrollerar men juristens cred?
Någon som kan dela med sig av fallgropar, möjligtvis hjälporganisation som hänvisar "överkörd anställd" till någon Vass, reko JURIST - som engagerar sig och reagerar på en arbetsmarknad som segregerar alla som avviker från det minsta från 100 % närvaro, produktivitet, klanderfri klädsel, ej tatueringar, ovårdat språk + 100 st till sociala koder som du förväntas kunna navigera - för att inte råka i onåd.
För det första ska du anlita en advokat inte nån jurist
Citera
2023-02-16, 05:34
Medlem
Tackar. Verkligen generöst att dela med dig av så mycket värdefull information.
Guld värt. Jag har en massa olika bevis som styrker min sak. Kreativ och språkligt bevandrad, dock inte stenkoll på alla datum och vem som har sagt vem och när. Men jag få helt enkelt göra det som situationen kräver.
Den situation jag hamnat i skulle aldrig skett och mitt lokala fack hade stått på sig - i stället för att tycka det var viktigare att vara tjenis med en mellanchef.

Mitt "fel" är att jag kom fel under perioden då alla skulle jobba hemma. Väl tillbaka - En NY CHEF som ska lägga sig allt, kontrollera det mesta, men förstå ytterst lite. Och därefter se till att bli med de medarbetare som "vågar" sätta sig upp mot honom.
Tyvärr råkade jag bli sist kvar, då flera slutade.
P.g.a. av ren hämnd och elakhet Hamnade då till sist i en omöjlig arbetssituation, som både avseende produktivitet, ensamarbete, brist på tidigare full normala stödfunktioner och avskärmad från tidigare normalt kollegialt samarbete: När sen en sjukligt, noggrann kontroll av allt jag gjorde sen blev för mycket - hade jag turen att träffa bra läkare- Men nu vill tillbaka
Tack min vän och hoppas jag kan återgälda dig om du råkar illa ut
Citera
2023-02-16, 05:52
Medlem
Tack för din kommentar och ursäkta min okunnighet. Med en advokat trodde jag man fick sig tilldelad, eller själv hade om det gått så långt som till domstol.
Juridisk expertis trodde jag man kontaktade om man som jag är i en tvist med Arbetsgivare och om arbetsrättsliga frågor och där de de inblandade har totalt olika uppfattningar.

MEN ÄR EN ADVOKAT DEN JAG SKA VÄNDA MIG TILL, NU - eller ev. senare så tackar jag för din upplysning

Tackar från den hunsade mannen i staten med Handväska
Citera
2023-02-16, 05:56
Medlem
Awkwardmans avatar
Advokat får man väll inte om det inte är allmänt åtal?
Citera
2023-02-16, 05:59
Medlem
goofers avatar
Är du med i facket?

Om du är det och facket inte ställer upp på din sida så ger jag dig små chanser att "vinna" något på en egenkomponerad stämning mot arbetsgivaren.
Citera
2023-02-16, 06:08
Medlem
GodModes avatar
Vad är det som har hänt på jobbet?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto