Citat:
Ursprungligen postat av icy
Jag som trodde att Sukralos skulle vara bättre än föregångarna. Nåja, skulle det vara allt för farligt, så skulle det väl vara förbjudit. Här i Sverige är man rätt bra på att förbjuda saker, så hade det varit farligt, så hade det troligen varit förbjudit.
Det finns många ämnen i mat som bara är till för att den ska se bättre ut eller hålla längre. Även om Sverige vill förbjuda så går det inte eftersom det hindrar fri handel inom EU då. Det var nåt färgämne i godis för ett tag sen som inte var alls nyttigt som man var tvungen att tillåta.
Ibland finns det inga bättre alternativ. Folk vill äta söt mat utan att bli feta. Fetma är inte heller bra för hälsan. Nu när man börjar misstänka att aspartam är cancerframkallande m m vill man byta ut det men man vet inte mycket om det nya ämnet heller. Det kan vara svårt att förutspå långtidséffekter.
Det var på radio jag hörde att sukralos skulle ha liknande struktur som DDT (insektbekämpningsmedel). DDT räddade många liv undan malariamyggan, men det är väldigt svårnedbrytbart och finns numera över hela jordklotet. Jag vet inget om sukralos men att det skulle likna DDT låter inte roligt eftersom DDT är ett ämne som liknar vårt könshormon och kan påverka arvsmassan.
Det är säkert ingen fara men själv tar jag hellre det säkra före det osäkra. Jag tror inte Coca cola i första hand bekymrar sig om min hälsa.