Citat:
Ursprungligen postat av
letusjapp
Hej,
För oss med bolån så kan det vara ett alternativ att jämka ränteavdraget, dvs få utbetalt de 30 % som dras av på räntan varje månad istället för 1 gång per år i samband med skatteåterbäringen.
Dels kan man ju faktiskt spara pengarna på konto med ränta eller rentav investera dessa.
Jag har dock en fundering på hur jag ska gå tillväga på skatteverkets hemsida.
1) Man behöver ju skriva in den räntan som man ska ha resten av året när man ska fylla i jämkningen på skatteverkets hemsida. Hur gör vi med rörlig ränta där den faktiskt ändras under årets gång? Skriver vi in aktuell ränta och går sedan in och justerar denna när den rörliga räntan ändras?
2) Vad händer om man råkar skriva in felaktiga uppgifter kring inkomst resten av året osv? Korrigeras detta på nästa skatteåterbäring eller vad sker?
3) Är det någon som faktiskt gjort detta och som kan komma med feedback/info kring hur man ska tänka när man fyller i deras formulär på skatteverket?
1: ta den ränta du har idag när du räknar sticker den iväg mer så får du tillbaka den på skatteåterbäringen. Att be Skatteverket göra ett nytt beslut som sedan ska skickas till din arbetsgivare varje år låter omständigt och i praktiken kanske inte blir mer än ett par hundralappar i månaden.
2. Inkomsten spelar ju inte så jättestor roll egentligen eftersom du jämkar skattesatsen, jag jämkar idag och betalar cirka 22% på skatten istället. Däremot höfta inte med avdragen då kan det blir restskatt du får betala.
3. Räkna ut sin årliga ränta +eventuella avdrag för resor och skriv in, inom ett par veckor har du fått ett skattebeslut som skickas till din arbetsgivare.