Flashback bygger pepparkakshus!
  • 2
  • 3
2023-02-02, 21:04
Medlem
Att bara slänga in ett skambud är inte optimalt. Människor vill verkligen inte förlora, vi upplever det 2 ggr så hemskt att förlora mot hur skönt det är att vinna.

Först ska man få en relation till säljaren, försök få till ett möte så att dom ser vem ni är, obs ta med familjen. Sen ska man skicka med något med skambudet som inte kostar så mycket så att känslan av att förlora minskar. Ex kan man erbjuda sig att dom slipper flyttstädningen, att man friskriver dom för dolda fel (det är ändå omöjligt att komma någonstans med det)
Citera
2023-02-02, 21:34
Medlem
6stringlevins avatar
Vi har betydligt högre elkostnader. Och vi har betydlig högre räntor. Människor har bara ett visst utrymme att betala för bostad.

Det säger sig själv att priserna måste ner för att reflektera högre elkostnader och högre räntekostnader.
Det är oundvikligt. Nej, det är inte annorlunda nu.

Vi befinner oss i stadiet ökat utbud, men ännu inga direkta prisfall. Folk kommer att sänka priset när det förblir osålt. Jag har få exempel runt omkring mig än. Men en jag känner som haft sitt hus ute tag investerade i solceller i förhoppningen att det skall gå lättare att sälja (istället för att bara sänka priset).
Men en fjäder gör ingen höna.

Klart vi kan välja ökade boendekostnader och tex. resa mindre. Vi får väl se hur flocken rör sig.

Min poäng var bara att sådant här tar alltid längre tid än man tror.

Idag tog börserna ett glädjeskutt med motiveringen att räntehöjningarna kommer att bli lägre i framtiden eller helt utebli. Men alltså inte på lägre räntor och bättre tider. Förklara det den som kan.
Citera
2023-02-02, 22:31
Medlem
Rutger.Jonakers avatar
Jag lade själv ett underbud på mitt hus innan alla kriser. Men jag hade tur. Det var juletid, säljaren desperat att bli av med huset, andra försäljningen på kort tid (säljaren fick försämrad ekonomi oväntat ett par månader efter inflytt) och därav så ville man omgående få löst sina lån. Jag budade lågt, säljaren återkom med ett högre förslag än mitt bud, jag höjde mitt bud lite och säljaren accepterade. 19,5 % under utgångspris. Så hittar man rätt objekt och, än mer viktigt, rätt säljare så kan man klart få ned priset en del.
Citera
2023-02-02, 22:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lingaa
Hej!

Vi har kikat på att köpa ett hus nu i cirka två år och det känns som det är rätt tid nu.

Allt är klart med handpenning och lånelöfte. Husen vi kikar på ligger runt på 5,8 - 6,2 miljoner klassen.
Finns 2-3 hus som har varit ute för försäljning sedan oktober där mäklaren har tagit ner annonsen sedan lagt upp den igen som nytt på kommande (1-3 gånger). Har sett likvärdiga hus blivit sålda på just de området med mindre 7% är utgångspriset.

Jag funderar på om man vågar kontakta mäklaren och ge en bud på 800k/900kr mindre är utgångspriset på dessa objekt? Skulle mäklaren anse mig som en seriös köpare?

Tacksam för lite feedback.

Helt rimligt bud, en vän köpte hus nyligen, han la bud på 4 miljoner när huset låg ute för 5 miljoner.
Säljaren godkände budet.

Är helt rätt tid att köpa nu då folk börjat bli desperata när det är såpass svårsålt.
Citera
2023-02-03, 11:05
Medlem
lfhs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 6stringlevin
Idag tog börserna ett glädjeskutt med motiveringen att räntehöjningarna kommer att bli lägre i framtiden eller helt utebli. Men alltså inte på lägre räntor och bättre tider. Förklara det den som kan.

Börsen prissätts utifrån spekulation om framtiden. Om alla tror att vi går emot dåliga tider så reflekteras det på börsen. Om alla tror att vi går emot en ny 30-tals depression så är det ett värre scenario än t.ex. 90-tals krisen och börsen bör bli lägre om en värre depression väntas. Följden utav det är så att en mindre nedgång, 90-tals krisen i det exemplet ju är mindre dåligt än 30-tals depression.

Får vi då nyheter, även om dom är dåliga, så kan börsen ta ett glädjeskutt ifall det pekar emot ett mindre dålig scenario än vad som tidigare var inprisat. Kort och gått måste du jämnföra räntejusteringar m.m. Emot vad som var förväntat utav marknaden, inte med vad justeringen i sig blev.
Citera
2023-02-03, 11:51
Medlem
Jisses vilka absurda priser ni pratar om. Ett hus (utan en massa mark och skog, bara en tomt) borde inte säljas för mer än en miljon och då ska det vara fint. 400-500k är lagom för ett "vanligt" hus. Ta er bort från storstäderna för bövelen!
Citera
2023-02-07, 11:11
Medlem
GregerMedeltids avatar
Även om priserna har börjat backa så är det fortfarande tidigt att börja med riktiga skambud. Än så länge har folk inte börjat förlora jobb, räntehöjningarna har inte slutat än, de har framförallt inte slagit igenom till höjda avgifter på bostadsrätter än så länge.

Sedan är det också många nybyggnationsprojekt som fortfarande är igång, där man nu ligger efter i försäljningen. Det är svårsålda objekt, då räntorna inte bestäms förrän övertagandet, och med ständigt ökande räntor kan det bli dyra affärer.
Beroende på avtal kan osålda lägenheter landa hos byggherren eller föreningen. Den sistnämnda kategorin blir snabbt bråttom att bli av med, då en lägenhet som står tom inte betalar avgift.

De som skrivit på kontrakt för nyproduktion kan också bli mer desperata med tiden, då de har ett fast inflyttningsdatum och måste bli av med sitt nuvarande boende snabbt.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in