EDIT: mod får gärna flytta tråden till "IT-säkerhet" om så önskas, jag la den här för att den är Windows-relaterad.
En familjemedlem har en speldator med Windows 10. Den har börjat bete sig märkligt, och jag misstänker att familjemedlem som är av den yngre generationen har klickat på något och laddat hem virus/malware eller vad det nu är. Det går inte att komma åt aktivitetshanteraren.
- När man gör CTR+ALT+DLT och sedan väljer den ser man ett fönster försöka öppnas men det stängs direkt igen.
- Det går inte att köra kommandon i CMD, det står bara att man saknas behörighet
- Det går inte att göra en återställning av Windows i menyn för det när man gör en omstart och håller inne SHIFT (så att en meny med felsökning och annat kommer upp)
- Det går att starta datorn i felsäkert läge från den sistnämnda menyn. Då kan man använda aktivitetshanteraren och CMD, så att det t.ex. går att komma åt lsusrmgr. Jag skapade upp ett nytt Admin-konto där med Admin-behörighet för att testa, men när man startar om datorn i icke felsäkert läge går det inte att välja den användaren. I lsusrmg har den riktiga Admin-användaren fortfarande "Administratörer" som grupp.
Det jag vill är att få upp behörigheterna igen på Admin-kontot för att kunna göra en återställning av Windows för att förhoppningsvis bli av med virus/malware. Jag har inte original Windows-skiva för den har försvunnit i en flytt, annars kunde jag löst det via den. Så därför är målet att komma förbi det som viruset ställt till med.