• 3
  • 4
2023-02-07, 10:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ReinfeldtM
Nej, endast Riksbanken "skapar" pengar. När du lånar pengar från banken så lånar banken i sin tur från Riksbanken och betalar utlåningsränta till Riksbanken. Pengarna som Riksbanken får in på utlåningsräntan försvinner ur ekonomin. Idag är utlåningsräntan på 2,6% dvs att 2,6 procentenehter av era räntekostnader försvinner ur ekonomin.

Vad menar du? Bankerna har väl aldrig lånat av riksbanken för att låna ut vidare? Riksbanken kan ju köpa Bostadsobligationer av bankerna för att trycka ner räntorna om det behövs men det är ju inte samma sak....
Citera
2023-02-07, 10:56
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Glowgrowknow
Alright, jag är ingen ekonom och tror mig inte ha någon lösning på något. Men, jag undrar varför riksbanken och regering/riksdag inte samarbetar och bestämmer om att, istället för att höja styrräntor, höja amorteringskravet. Borde inte det ha samma effekt som räntehöjningarna och samtidigt hjälpa till att minska Svenska folkets skulder?

Som sagt, jag tror mig inte ha en lösning. Antar att det finns en anledning till att man inte gör så. Är mest nyfiken på varför det inte är en möjlig lösning.

Tack och bock.
Låter på dig som du menar att det bara är dom som har bostadslån (i Sverige) som skall dra ned på spendering och lyckas ta ned den globala överhettningen.

Varför skall näringslivet, staten, HR-innehavare och bostadsägare utan lån inte vara med och dämpa överhettningen??

Eller var din tanke att dom också skulle amortera?
Så kan man ju göra men hur skall reglerna för det se ut?

Fastighetsbolagen får höja hyrorna och använda hyreshöjningen till amorteringen av lån. OK?

Företagen åker på amortering omvänt proportionellt mot soliditeten?

Staten minskar ned på bidraget till akassan, garantipension, bostadsbidrag, mm och amorterar på statsskulden.
Citera
2023-02-07, 11:06
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReinfeldtM
Nej, endast Riksbanken "skapar" pengar. När du lånar pengar från banken så lånar banken i sin tur från Riksbanken och betalar utlåningsränta till Riksbanken. Pengarna som Riksbanken får in på utlåningsräntan försvinner ur ekonomin. Idag är utlåningsräntan på 2,6% dvs att 2,6 procentenehter av era räntekostnader försvinner ur ekonomin.
Jesses, de där vandringssägnerna dör visst aldrig ut.

Jaha, men visa mig då var i Riksbankens balansräkning all den enorma utlåning till bankerna finns.

Varken jag eller någon annan kan ju hitta den utlåningen hos Riksbanken.
Det enda vi hittar där ang banker är diametrala motsatsen. Riksbanken har enorma lån i bankerna.
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in