• 3
  • 4
2023-02-01, 11:44
Medlem
Klappasäftens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Konrad
Det är ju ett alternativ som skulle kunna användas i.st för att skicka ut pengar till kreti och pleti.

Men då hade man varit tvungen att betala elbolagen direkt.

Elkrisen skulle inte ha funnits om inte partierna sålt ut och avreglerat elmarknaden. Vilket parti som är mest skyldigt låter jag vara osagt men uppenbart att denna avreglering har stjälpt snarare än hjälpt.

Det man borde göra nu är att införa regleringar på elmarknaden annars kommer vi få samma situation som i USA där t ex de stora telekombolagen har haft obehindrad styrka att helt köra över tillsynsmyndigheterna.
Citera
2023-02-01, 11:59
Medlem
texashatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kaReri182
Naturligtvis borde bidraget ha "betalts ut" i form av avdrag på kommande fakturor i stället. Då hade aldrig det problem som TS oroar sig för uppstått.

Håller helt med.
Kunde såssarna ordna det så borde högern kunna det, men viljan att göra något ordentligt verkar inte finnas där.
Obstruerar man med flit?
Citera
2023-02-01, 12:17
Medlem
Alla pengar är statens så i sak har ts rätt.
Det vi ser nu är ett ständigt lappande och lagande av ett system vars ända uppgift är att i slutändan föra över makt från folket till makteliten.

Hade vi levt i en marknadsekonomi, med privatägande och utan skatter, så hade problemet aldrig uppstått.
Citera
2023-02-01, 12:23
Medlem
YP4XQs avatar
Får personerna det insatt på konto alltså? Jag trodde det gick som avdrag på elräkningen?
Citera
2023-02-01, 12:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av YP4XQ
Får personerna det insatt på konto alltså? Jag trodde det gick som avdrag på elräkningen?
Min kommer nog på pensionen..fick besked nyss...6200kr. alldeles för lite...bara dec räkningen var på 6200kr
Senast redigerad av chonard 2023-02-01 kl. 12:37.
Citera
2023-02-01, 12:53
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Väl skrivet men jag lider med dig och sänder dig ett uppriktigt lycka till!

Tack för omtanken men får väl ändå säga att jag är en av de som klarar mig rätt bra ändå även om ökade kostnader aldrig är kul.

Citat:
Ursprungligen postat av Wowbagger2000
Nu blev det ju lite större diskussion än just återbetalning av överföringsavgifter, men kan hålla med i stort.

Men ärligt så tycker jag inte jag hör så mycket om att folk skriker efter bidrag faktiskt (mer än några högljudda individer och snyftreportage), däremot inser väl regeringen (och även förra) att det inte är bra med de här ökade utgifterna rent samhällsekonomiskt, och pengar ligger ju bara där ändå.

För mig personligen har jag bara lån på 1,1 miljon (hade 0,6 förra året, men håller på med ett garagebygge nu).

Funderade på för några år sen att man kanske skulle skaffa sig ett bättre boende nu när man har 3 ggr inkomst ifrån när vi köpte huset och räntan är 1/3, men valde att skippa det just pga att den räntan inte kommer att vara så låg för evigt. Rätt nöjd med beslutet idag faktiskt.

Bundet avtal på elen så all återbäring går till energieffektiviserande åtgärder i huset, redan fått ner förbrukningen 25% ungefär.

Låter förståndigt att inte köpa mer än vad du behöver. Jag har själv egentligen ett för stort hus men älskar vårt hus och även om vi bara bott här i dryga fem år så vill jag inte sälja. Finns många fördelar med huset som väger upp priset.
Jag har hemmakontor, min sambo gångavstånd till jobbet och även om det är stort så utnyttjar vi all yta men med lite lyx kanske.

Jag får helt enkelt bita i det sura och betala för att få bo här men än så länge så har vi haft en bra prisökning på huset om vi nu skulle behöva sälja.

Skulle jag flytta och inte jobb var problem i närheten så hade jag kunnat gå ner i tid och bott mycket billigare men nu får man ta skiten och betala och njuta av livet. Att gnälla och kräva stöd och bidrag för att avgifter går upp är inte rätt även om jag förstår att många behöver hjälp. Som sagt, priser på räntor och annat har varit låga under lång tid och ingen har tjatat om att få betala för lite.
Citera
2023-02-01, 12:58
Medlem
skalman1973s avatar
Citat:
Som jag förstår det hela så har folk redan betalat de elräkningarna. Jag har än inte sett någon som ligger i diket svältandes och med trasiga kläder p.g.a elräkningen. Jag har heller inte observerat nedsläckta och lämnade bostäder.

Däremot kan jag tänka mig att folk ifjol har fått ge avkall på något annat för att kunna betala elräkningen. Fjällsemestern, thailandsresan, nytt kök och en massa annat som inte är så viktigt.

Nu kommer ESB att användas helt ansvarslöst, tro mig.
Det blir tramsinköp för pengarna.

I den här ekonomiska situationen vore det faktiskt bra om pengarna kom ut i rörelse / konsumtion skapar arbete och efterfrågan på produkter . Så det är ett tveeggat svärd faktiskt . Sedan är det som så att en hel del människor redan har fått låna pengar för att betala elräkningen. Så din generalisering stämmer inte för fem öre
Citera
2023-02-01, 14:00
Medlem
Citat:
Jag hävdar att ESB, d.v.s elsocialbidraget, som nu kommer att betalas ut ska låsas in på personliga elkonton så att inte folk använder pengarna till helt annat än just el. Kontona får endast användas för elkostnader och inget annat.

Detta kommer garanterat annars att hända:

- Nu Hulda-Bert får vi ESB! Beställ resan till Mallorca.

Så i stort sett fungerar ett ekonomiskt ansvarslöst folk.
Jag och alla med mig som sett till att vi har låga elkostnader?
Varför i helvete ska vi behöva betala för andras el? Själv vill jag äta Svensk oxfilé och dricka mig aspackad varje dag men ekonomin tillåter bara husmanskost och måttlig mängd dryck från livsmedelsaffären.
Vem fan ska ge mig oxfiléspritbidrag?

För fem år sedan slutade jag köpa plastpåsar eftersom ryggsäcken var smidigare. Den dagen de tar bort plastskatten så ger jag mig fan på att jag tvingas vara med och betala det inkomstbortfallet med.

Näe, har inte folk råd att bo i sina överbelånade hus så kör samma princip som USA. Ut med dem.
Själv väntar jag på att bubblan ska spricka så jag kan köpa ett hus av någon överbelånad idiot som stå kvar med sina lån och elräkningar de inte hade råd med. Eftersom dessa hus blir så billiga kan jag ha pengar över till solceller som de korkade personerna inta avsatte pengar till.
Citera
2023-02-01, 16:28
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reverend.Camden
Vattenfalls VD har 1.3 miljoner i MÅNADSLÖN! Där kan vi snacka om elbidrag.
Jag är övertygad att en person som nöjde sig med 100.000 i månaden skulle klara jobbet galant.

För den lönen vill jag att direktören inviger minst 3 stora reaktorer inom 10 år. Såvida hon klarar det så ska jag, med glädje, betala elräkningen och därmed bidra till hennes lön.
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in