Citat:
Ursprungligen postat av
Jahbrah
Tack för receptet, ser riktigt fin ut. Jag är ju en sur jävel, så kör surt på allt. Därför jag rekommenderade tabasco, absolut inte för hettan. Är barnsligt förtjust i gulasch på burk, man tömmer en halv flaska tabasco däri och käkar med det torraste brödet man hittar.
Äter annars stark mat dagligen, ohälsosamma mängder stark chili dagligen, vilket resulterar i att jag inte skitit en stadig bajskorv på över 10 år, blir bara som norrmännen kallar bläckfisk - blekksprut, men det var för mycket info.
Va så lite
Jo syra såklart är inte alls ovanligt i soppor som bryter emot det salta och feta, det stabbiga, så det är helt normalt att balansera upp soppan med. Den känns mindre tung och fungerar även som en smakförstärkare
I tex en variant av baconsoppa ovan har man alltid i krossade tomater eller nåt annat syrligt fräscht. Vilket märke du kör med är upp till en själv men vissa krossade tomatmärken innehåller citronsyra på gott och ont
Sen vet jag inte vad som står i det där receptet förutom innehållet, kollar sällan på tillvägagångssättet men du ska inte bara toppa soppan med bacon utan ha småbitar av bacon i soppan ochså som får puttra med. Det behövs inte mycket bacon heller om man så inte vill, men som bakgrundsbassmak.
Bacon är även en smakförstärkare
En annan stil
https://butteryourbiscuit.com/slow-cooker-bean-and-bacon-soup/
Du kan ha i vilket kött som helst om du vill sen eller bara köra vegetariskt eller ersätta bacon med nåt annat rökigt eller rökta kryddor
En viktig del är dock att du mixar ca hälften av soppan eller mindre slät eller finfördelat och låter hälften av bönorna va hela som blir en bra kontrast. Bara hälla över hälften då till ett annat kärl som inte ska mixas och mixa resten till önskad konsistens
Busenkelt men googlar du på svenska: På "Baconsoppa" kommer du aldrig hitta den här versionen och liknande av soppa på svenska recept så kan va bra att googla på engelska för "nya upptäckter" vilket jag iofs gjort i decennier. Gjort många olika kulturella soppor ifrån andra länder bara för att det är kul å testa nytt. Iofs mycket är inte nytt för mig numera ang baconsoppa och andra soppor:
navy bean soup
pinto bean soup
smoky black bean soup
chunky ham and bean soup osv etc
Du gillar surt surt säger du. Allt är ju relativt men jag hatar tex sura godisar fast det har ju inget med sur mat att göra men är inte så förtjust i för sur mat och inte för het heller
Tycker att för mycket chili kan ta över en hel rätt anser jag om man tar i för mycket, men alla tycker ju olika, så kör med det man gillar mest. Jag brukar tillsätta chili i efterhand i rätten som chilisås, hotsauce eller crispy chili oil osv om jag vill nån gång utöka hettan ifrån basen av rätten som är relativt lagomt chilihett
Lyssna på kroppen: Om du får kraftiga magsmärtor, ihållande diarré eller om det blöder ska du minska på chilin direkt. För att dämpa effekten kan du äta chilin tillsammans med mejeriprodukter (som yoghurt eller gräddfil) eller fett, vilket binder kapsaicinet och skyddar magen.