Citat:
Ursprungligen postat av
Sladdaren
Egentligen är ärtsoppa en fulländad rätt som den är så som Klyban säger, men det betyder inte att det är förbjudet att göra den som man vill ;-)
Orka man göra egen ärtsoppa ?
Fruktansvärt nyttig näringsrik, god och billig mat är det iaf som är otroligt underskattad tror jag?
Kanske man blir less på ärtsoppa ? Vet inte hur ofta svenskar äter ärtsoppa som det pratas väldigt lite om, men är det varje torsdag ;-) ? Jag är själv inte bättre på att äta det oftare vilken man borde på tal om kvällsmatstråden där nog ärtsoppa görs sig till en höjdare för matsmältningen ifall du skippar ljust bröd till och pannkakorna
Nåväl ett annat serveringsförslag :
Vegetarisk köpt ärtsoppa av nåt bra märke eller gör den själv
dijon
grov senap
sötstark senap
lite chili
Kyckling filé eller
Urbenade kycklingben eller lår
Krydda kokvattnet: Lägg i 1 tsk salt, 5 vitpepparkorn och 1 lagerblad om du har. Det ger köttet god smak inifrån.
Koka: Koka upp och sänk värmen. Låt sjuda under lock i 35–40 minuter. Köttet är klart när det
nästan ramlar av från benen av sig självt.
Extra krydda (valfritt): Smaka på köttet. Eftersom ärtsoppa älskar örter kan du strö över en extra nypa torkad timjan eller mejram direkt på det rensade köttet nu.
Hacka upp kycklingen och blanda med din ärtsoppa som kanske har både en kycklingbuljongtärning i och grönsakbuljong i om du gör den själv
Ärtsoppa är en rätt som kräver väldigt lite arbetsinsats, den största skulle jag nog säga är att stycka upp fläskköttet mot slutet.
För blötlägga kvällen innan tar ju inte mer än 1min, hälla av kanske 2min, sen om det är ärtor som har en massa skräp i sig, så blir väl det någon min där, men det har jag märkt varierar från en gång till annan.
Sen är det bara i med nytt vatten, köttet och de andra ingredienserna, koka upp, och där får man väl vara lite närvarande tills det sker och sen sänker.
Sen handlar det om ett fåtal omrörningar och då kan man göra annat istället.
Men såklart det är ju enklare gå på restaurang eller öppna en burk soldatens eller snitta upp en korv.
Var ett tag sedan jag gjorde själv, men vi är inte så många i hushållet längre, och inte den platsen i frysen som krävs för frysa in resten.
Så det är väl den anledningen till inte så mycket kokat det senaste.
har inget emot att folk stoppar i saker i sin ärtsoppa, enda jag säger är att den är så god att det inte behövs och sen med vissa alternativ jag sett i tråden, så skulle jag säga det slutar vara en ärtsoppa då.
Men en variant som helt säkert skulle hålla, det vore att koka en hel kyckling istället för fläskkött, får en annan smakprofil, men den blir helt säkert god den med.
Sen är jag en timjan person på ärtsoppa, och det är en del bråk för en del med att en del anser det ska vara mejram.
För mig spelar det ingen större roll, även om timjan är den som används mest här.
Hmm, kom på att jag inte kört färskt så mycket eller kanske inte alls, det borde man nog göra och se om det är bra eller bättre eller inte.