2023-01-31, 02:23
Medlem
Hej!

För en gång skull är jag ute i god tid och har en del tid över kommande halvår, så jag har några saker jag skulle vilja prova att odla.

Platsen är ett hus utanför Göteborg med inglasad altan åt väst och en större gräsmatta utan skugga. Det ligger precis vid en fin sjö med rent vatten. Det finns bara granskog i närheten och mycket blåbärsris kring gräsmattan.

Jag har flera projekt jag vill prova och ingen erfarenhet alls, men planen ser ut ungefär så här:

Hämta matjord från en plats jag tror verkar bra. (Får ta hur mycket som helst därifrån men måsta frakta det med bil till huset)
Hämta gödsel i form av hästskit från travhäst som ligger i halm.
Skiten har legat några år. Osäker om det finns mycket gifter i pellets som hästen matats med, men har inte många alternativ. Vill inte använda konstgödsel men saknar kompost!

Jag ska sedan införskaffa följande:
svamp för mykorrhiza.
digital ph mätare.
testkit för att mäta jordens näring.
Pallkragar och virke till egen design.
(Vill gärna ha vissa pallkragar på ben)
+ övrig utrustning, fröer osv.
Funderar på om man ska bygga något tak över vissa pallkragar.

Jag ska odla följande:
potatis, sötpotatis, bönor, tomater, chili, jalapeño, purjolök, lök, vitlök, örter och kryddor, grönkål, sallad av olika sorter mm.

Jag ska också starta ett maskhotell av varianten där man staplar tre plastlådor på varandra med hål i och matar med rester.

Potatisen tänkte jag först odla vertikalt i en rulle hönsnät men det verkar bäst att odla i hinkar på 30 liter, men det blir billigare att använda sopsäckar till det. Dock är jag lite osäker på om gifter läcker in i potatisen då. Har funderat på att köpa stora fryspåsar men då är de genomskinliga och då får jag ju gröna potatisar.

Är också lite sugen på att prova odla svamp och test hydroponics för kryddorna men jag ska nog lugna ner mig lite, även bevattningssytem vore kul att bygga men får nog vänta med det tills vidare.

Det jag söker från er är egentligen allmänna råd men också ett bra ställe att köpa frön ifrån. Det vore kul att odla sånt som inte är genmodifierat och förädlat in i smaklöshet.

Det finns så mycket, men ska prova några snabba sorters sötpotatis och blue congo potatis bland annat. Många olika sorters basilika och tomater förstås.

Tack för er hjälp!
Citera
2023-01-31, 03:14
Medlem
BackToHegels avatar
Låter kul! Bara att köra igång, man lär sig så mycket och det blir roligare för varje säsong. Jag kollar mycket på Youtube och inspireras av massor av folk, ChilliChump, Sara Bäckmo, UK Here We Grow m.fl. Bygg dig en kompost, behöver inte vara så avancerat. Jag har några staplade pallkragar där jag gräver ner en massa bokashi. Rekommenderar att du tillverkar lite Lacto Serum, mycket bra att ha i jordbruket. Pallkragar är bra och man kan med bågar av armeringsjärn eller PVC-rör få till tunnelväxthus om man lägger på fiberduk.

Jag köper frö från Lindbloms, men det är ganska dyrt med ekologiska fröer. Köper även billigare fröer på t.ex. ÖoB och liknande. Tar även eget frö och sparar potatis, gröna potatisar funkar bra som sättpotatis så de sparar jag alltid till det. Spetspaprika och röd chili odlar jag en del, fast i växthus inte på friland, frön från frukter jag köpt på Willys, funkar det med.
Senast redigerad av BackToHegel 2023-01-31 kl. 03:17.
Citera
2023-01-31, 04:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BackToHegel
Låter kul! Bara att köra igång, man lär sig så mycket och det blir roligare för varje säsong. Jag kollar mycket på Youtube och inspireras av massor av folk, ChilliChump, Sara Bäckmo, UK Here We Grow m.fl. Bygg dig en kompost, behöver inte vara så avancerat. Jag har några staplade pallkragar där jag gräver ner en massa bokashi. Rekommenderar att du tillverkar lite Lacto Serum, mycket bra att ha i jordbruket. Pallkragar är bra och man kan med bågar av armeringsjärn eller PVC-rör få till tunnelväxthus om man lägger på fiberduk.

Jag köper frö från Lindbloms, men det är ganska dyrt med ekologiska fröer. Köper även billigare fröer på t.ex. ÖoB och liknande. Tar även eget frö och sparar potatis, gröna potatisar funkar bra som sättpotatis så de sparar jag alltid till det. Spetspaprika och röd chili odlar jag en del, fast i växthus inte på friland, frön från frukter jag köpt på Willys, funkar det med.

Bokashi! Precis vad jag behöver ju!

Tack för ditt svar.

Hegel ftw!
Citera
2023-01-31, 05:27
Medlem
Stormpiskares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GoldNux
Det vore kul att odla sånt som inte är genmodifierat...
Hör gärna av dig om du hittar någon som säljer GMO-frön till privatodlare i Sverige.
Citera
2023-01-31, 05:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stormpiskare
Hör gärna av dig om du hittar någon som säljer GMO-frön till privatodlare i Sverige.

Jag vet ingen i Sverige men du kan beställa frön från USA. Vet dock inte om det är lagligt att importera eller plantera här utan tillstånd.
Citera
2023-01-31, 05:54
Medlem
Stormpiskares avatar
Citat:
Jag vet ingen i Sverige men du kan beställa frön från USA. Vet dock inte om det är lagligt att importera eller plantera här utan tillstånd.
Man måste ha tillstånd. Både för att odla och för att importera.
Citera
2023-01-31, 08:01
Medlem
Täckodling är bra, minimalt med ogräs och behöver inte vattna ihjäl dig. Tar någon säsong innan du fått bra drag i det.

Viktigt med växelbruk så du inte utarmar jorden. Du vill inte lägga massa pengar på att köpa näring.
Du har bra tillgång på bajs låter det som, hästskit är bra men där är lite kalium i det när det brunnit. Koskit är kraftigare.
Färsk hästskit är bra att göra en flytande näring på under växtperioden (blanda i vatten). Nässelvatten är bra för att få bladtillväxt.
Bokashi är bra grejor som någon annan skrev.

Välj sorter som växer bra på friland (tomat chili) dock bör man ha chili i växthus eller i stora krukor som du kan flytta in vid pissväder.

Halm måste vara välbrunnen annars tar den kväve från jorden.

Fröer finns det en uppsjö försäljare av, impecta har mycket kulturarvsväxter.
Wexthuset har stort utbud.
Chililover har massa chili.
Det viktiga är att bygga en egen fröbank så du inte behöver spendera pengar på det.
Byt med vänner.

Växelbruk och täckodling är ekonomiskt och avgörande.

Spretigt svar men vad är det du vill göra? Din plan?
Senast redigerad av Rotrock82 2023-01-31 kl. 08:07.
Citera
2023-01-31, 08:17
Medlem
Mindbreaths avatar
Ta det lite piano med för mycket trixande med PH och sånt. Det kommer växa ändå och det kan vara bra att få en grundläggande känsla för odling innan man börjar snöa in sig för mycket på detaljer.
Citera
2023-01-31, 15:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rotrock82
Täckodling är bra, minimalt med ogräs och behöver inte vattna ihjäl dig. Tar någon säsong innan du fått bra drag i det.

Viktigt med växelbruk så du inte utarmar jorden. Du vill inte lägga massa pengar på att köpa näring.
Du har bra tillgång på bajs låter det som, hästskit är bra men där är lite kalium i det när det brunnit. Koskit är kraftigare.
Färsk hästskit är bra att göra en flytande näring på under växtperioden (blanda i vatten). Nässelvatten är bra för att få bladtillväxt.
Bokashi är bra grejor som någon annan skrev.

Välj sorter som växer bra på friland (tomat chili) dock bör man ha chili i växthus eller i stora krukor som du kan flytta in vid pissväder.

Halm måste vara välbrunnen annars tar den kväve från jorden.

Fröer finns det en uppsjö försäljare av, impecta har mycket kulturarvsväxter.
Wexthuset har stort utbud.
Chililover har massa chili.
Det viktiga är att bygga en egen fröbank så du inte behöver spendera pengar på det.
Byt med vänner.

Växelbruk och täckodling är ekonomiskt och avgörande.

Spretigt svar men vad är det du vill göra? Din plan?

Tack för ditt svar!

Kan man använda halm till täckodling även om den inte brunnit klart?

Bokashi är surt, hur hanterar man den förändringen i ph i jorden?

Jag vill bli mer självförsörjande och handla så lite mat som möjligt för att uppskatta den mer, samt känna en trygghet i att ha lagrad mat hemma inför en kris.

Insikten är också den att meningen med livet för mig inte är att tjäna pengar att spendera på bekvämligheter, utan jag vill slita hårt för det grundläggande och få min tillfredställelse där.

Tack för dina råd!
Citera
2023-01-31, 15:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mindbreath
Ta det lite piano med för mycket trixande med PH och sånt. Det kommer växa ändå och det kan vara bra att få en grundläggande känsla för odling innan man börjar snöa in sig för mycket på detaljer.

Förvisso, men det verkar så lätt att testa ph med en digital mätare och ganska lätt att justera den efter resultat.

Sedan att göra jordtest för näring verkar också skitenkelt, det kanske inte behövs men ser ingen anledning att inte göra det.
Citera
2023-01-31, 16:20
Medlem
Citat:
Tack för ditt svar!

Kan man använda halm till täckodling även om den inte brunnit klart?

Bokashi är surt, hur hanterar man den förändringen i ph i jorden?

Jag vill bli mer självförsörjande och handla så lite mat som möjligt för att uppskatta den mer, samt känna en trygghet i att ha lagrad mat hemma inför en kris.

Insikten är också den att meningen med livet för mig inte är att tjäna pengar att spendera på bekvämligheter, utan jag vill slita hårt för det grundläggande och få min tillfredställelse där.

Tack för dina råd!

Du kan använda i princip allt till till täckodling, men använd inte för mycket ny halm. Jag har god tillgång till halm som jag täcker gångarna mellan mina täckodlingar, på våren när jag förbereder odlingarna tar jag den halmen och lägger där det behövs fyllas på med organiskt material.
En bra balans helt enkelt, gräsklipp är perfekt och slaget gräs men som inte hunnit sätta frö. Man vill undvika få in ogräs.
Ett boktips om du vill bli självhushållare är John Seymour ”självhushållning” original på engelska men finns en nyutgåva på svenska.

Angående Bokashi har jag inte fått problem med pH men jag blandar alltid det i trötta jordar eller gör jag ny jord på det. Tar löv och hinkar med uttjänt jord och blandar upp med Bokashi i en svart sopsäck under vintern, några håll i botten och ställer i växthuset. (Se till så där e lite mask med för det är dom som gör jobbet med mikroorganismerna. (Undvik eklöv då dom har mycket garvsyra och tar tid att bryta mer)

Låter fantastiskt att du slår in på den vägen!
Det är roligt och fantastiskt att äta bra mat du odlat själv. Man gör många misstag och kliar sig i huvudet men det är så man lär sig.

Börja redan fundera på hur du ska ta vara på allt, har du tillgång till jordkällare är det toppen annars funkar stuka bra för rotsaker och potatis.

Rita upp, planera och för anteckningar för man glömmer allt snabbt

Tagets och ringblomma är bra att så in mot nematoder som finns i jorden och är najs att titta på. Tänker du så kål (energikrävande) så täck det med någon sort väv tex micromesh så slipper du kålfjärilar som dödar din odlarlust.

Lök och morot är perfekt att odla varannan rad så man förvillar morots och lökflugor.

Ska du så stark chili? Så är det dags nu, växer långsamt. Paprika brukar jag sätta i mitten på feb.
Tomat brukar jag sätta i mitten av mars och chansa på en bra vår. Gurka är känslig så den kan man vänta med. Men så svårt det kliar redan i fingrarna!
Citera
2023-02-01, 02:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rotrock82
Du kan använda i princip allt till till täckodling, men använd inte för mycket ny halm. Jag har god tillgång till halm som jag täcker gångarna mellan mina täckodlingar, på våren när jag förbereder odlingarna tar jag den halmen och lägger där det behövs fyllas på med organiskt material. En bra balans helt enkelt...

Ok! Tack så mycket för infon.

Här är lite fröer jag hittat på Impecta, men har svårt att välja salladsorter eftersom det finns så många.
Blev många olika sorters Basilika också haha.

Plommontomat 'S. Marzano 2'
Plommontomat 'Cuor di bue'
Chilipeppar 'Jalapeno M'
Spetspaprika F1 'Estilo'
Kikärt
Jättelök 'Ailsa Craig'
Silverlök 'Bianca di Maggio'
Gräslök 'Medium Leaf'
Bondböna 'Superaguadulce'
Skogssmultron
Persilja Krusbladig 'Grüne Perle'
Bindsallat 'Forellenschluss'