2023-02-01, 19:53
Medlem
TotalWars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sven.Abdullahsson
Kommer det fungera som ett ID-kort? Kommer man kunna legitimera sig med det utanför Internet?

Senare även som (jnternet)körkort, men då kan vi inte längre vara anonyma på Flashback exempelvis så visst kommer saker och ting se annorlunda ut.

Människor tenderar att göra sig själva till sina egna fångar, tyvärr.
Citera
2023-02-01, 19:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HermanSerman
Okej, även om man använder säg två- eller trestegsidentifiering med diverse QR-koder (eller vad de nu heter)?

Det spelar ingen roll. Identifieringen är inte problemet. Det är att ha (enbart) digital data. Om en hacker, någon illvillig administratör eller annan valarbetare ändrar rösterna digitalt finns inga bevis för att valet blev som det blev. I många digitala röstsystem sparas inte ens varje röst för sig utan enbart resultatet. Helt omöjligt att räkna om.

Digitalt röstande via fysiska maskiner kan funka OM man samtidigt har en pappersverifikation. Alltså att man gör sitt val på en skärm och sedan skrivs en röstsedel ut med samma val på papper (skyddat bakom glas). Då kan man få snabbt resultat OCH räkna om rösterna manuellt om någon begär det eller om man misstänker valfusk. Fast då kan man fråga sig: är det verkligen värt att investera massor av pengar på röstmaskiner? Är det verkligen så hemskt att vänta några timmar på valresultatet?

Vi har redan ett ganska bra system. Man borde ta bort viss typ av förtidsröstning och poströstning för att göra det säkrare, men annars helt OK. Så jävla jobbigt är det inte att gå till en vallokal var fjärde år.
Citera
2023-02-01, 20:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sven.Abdullahsson
Kommer det fungera som ett ID-kort? Kommer man kunna legitimera sig med det utanför Internet?

Det får man väl anta. Om inte staten (eller egentligen dess tjänstemän) är helt inkompetenta så kan man bygga in det i alla befintliga ID-kort, dvs samma typ av e-leg kan man stoppa in i chippet i körkort, pass, nationellt ID och vad mer det nu kan finnas. Det här finns/fanns redan med Telia e-leg i de nationella ID-korten, men eftersom det blev utkonkurrerat av BankID så valde Telia att lägga ner det. Tror det fortfarande fungerar till liten del.

Det kommer med stor sannolikhet bara att tekniskt bli ett krypterat signerat certifikat med lite infrastruktur runt för att kunna stänga av ett specifikt ID och för att enkelt kunna verifiera att det är korrekt. Kanske lite logik i chippet för att inte lämna ut certet hur som helst utan att det kräver en kod för att låsa upp.
Citera
2023-02-01, 20:20
Avslutad
Varför vill Sverige slösa tid på detta när EU redan utvecklar samma sak?

https://commission.europa.eu/strategy-and-policy/priorities-2019-2024/europe-fit-digital-age/european-digital-identity_en
Citera
2023-02-01, 20:24
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av GrayPagan
Det spelar ingen roll. Identifieringen är inte problemet. Det är att ha (enbart) digital data. Om en hacker, någon illvillig administratör eller annan valarbetare ändrar rösterna digitalt finns inga bevis för att valet blev som det blev. I många digitala röstsystem sparas inte ens varje röst för sig utan enbart resultatet. Helt omöjligt att räkna om.

Digitalt röstande via fysiska maskiner kan funka OM man samtidigt har en pappersverifikation. Alltså att man gör sitt val på en skärm och sedan skrivs en röstsedel ut med samma val på papper (skyddat bakom glas). Då kan man få snabbt resultat OCH räkna om rösterna manuellt om någon begär det eller om man misstänker valfusk. Fast då kan man fråga sig: är det verkligen värt att investera massor av pengar på röstmaskiner? Är det verkligen så hemskt att vänta några timmar på valresultatet?

Vi har redan ett ganska bra system. Man borde ta bort viss typ av förtidsröstning och poströstning för att göra det säkrare, men annars helt OK. Så jävla jobbigt är det inte att gå till en vallokal var fjärde år.

Tack för bra inlägg! Jag förstår ditt resonemang. Personligen gillar jag att rösta "fysiskt", men jag tänker att det är många som har problem med att ta sig till lokaler (av flertalet anledningar), att en digital tjänst som alternativ i vissa fall vore önskvärt. Men, som du påpekar, svårt att få till i verkligheten.
Citera
2023-02-01, 20:27
Medlem
Ulrik.Agrens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sucuk
Tror inte du kommer särskilt långt med kortet i käften

Testa att lägga det mot baksidan av en modern telefon eller kortläsare vid en dator istöllet:

https://sv.wikipedia.org/wiki/N%C3%A4rf%C3%A4ltskommunikation
Låt mig påminna dig om vad du skrev i inlägget jag besvarade:

"Fördelen med det är ju iof att du inte skall vara beroende av att ständigt ha med dig telefon eller ännu värre en platta för att kunna logga in. Några kort till väger inte mycket i jämförelse med "klumpen" de flesta av oss släpar omkring på."

Du insinuerar där att man inte behöver ha mobilen med sig för att kunna logga in, men nu skriver du att kortet ska läggas mot baksidan på mobilen... det går inte ihop...

Nej, kortet är bara en extra pryl som ska medföras. Idag har jag den informationen i mobilen, i framtiden får jag ha den på ett plastkort i mobilfodralet istället, och läsa in informationen till mobilen vid legitimering. Det anses för svårt att använda mobilt BankID, men jag fattar inte hur det kommer att bli enklare med det nya systemet.
Citera
2023-02-01, 20:33
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ulrik.Agren
Låt mig påminna dig om vad du skrev i inlägget jag besvarade:

"Fördelen med det är ju iof att du inte skall vara beroende av att ständigt ha med dig telefon eller ännu värre en platta för att kunna logga in. Några kort till väger inte mycket i jämförelse med "klumpen" de flesta av oss släpar omkring på."

Du insinuerar där att man inte behöver ha mobilen med sig för att kunna logga in, men nu skriver du att kortet ska läggas mot baksidan på mobilen... det går inte ihop...

Nej, kortet är bara en extra pryl som ska medföras. Idag har jag den informationen i mobilen, i framtiden får jag ha den på ett plastkort i mobilfodralet istället, och läsa in informationen till mobilen vid legitimering. Det anses för svårt att använda mobilt BankID, men jag fattar inte hur det kommer att bli enklare med det nya systemet.

Kortet ger frihet, om detta slår igenom så kommer varenda publik dator i bibliotek garanterat skaffa läsare som exempel. Du kan låna någons mobil om det kniper, du är inte beroende av en specifik "klump" som du måste släpa med dig för att ha tillgång till E-leg. Är mobilen urladdad eller trasig så är det kört tills detta löst med banken och ny dyr enhet införskaffats. Ett kort kostar inte en tiondel av en mobil.

Jag ser enbart fördelar med det, allra helst i kombination med att det skall vara fysiskt ID och minns jag rätt siktar bryssel på att ta fram ett dylikt system för hela EU - då blir det riktigt praktiskt.

Utredningen som staten gjorde 2019 verkar ha lagts i malpåse i avvaktan på vad resten av europa beslutar sig för.
Citera
2023-02-01, 20:51
Medlem
Ulrik.Agrens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sucuk
Kortet ger frihet, om detta slår igenom så kommer varenda publik dator i bibliotek garanterat skaffa läsare som exempel. Du kan låna någons mobil om det kniper, du är inte beroende av en specifik "klump" som du måste släpa med dig för att ha tillgång till E-leg. Är mobilen urladdad eller trasig så är det kört tills detta löst med banken och ny dyr enhet införskaffats. Ett kort kostar inte en tiondel av en mobil.

Jag ser enbart fördelar med det, allra helst i kombination med att det skall vara fysiskt ID och minns jag rätt siktar bryssel på att ta fram ett dylikt system för hela EU - då blir det riktigt praktiskt.

Utredningen som staten gjorde 2019 verkar ha lagts i malpåse i avvaktan på vad resten av europa beslutar sig för.
Nu tillhör inte jag det klientel som porrsurfar och smygrunkar på bibliotek. Den största användningen av mobilt BankID utanför hemmet är när jag ska swisha, och det kan inte göras på någon annan än min egen mobil. Naturligvis har jag BankID på flera enheter ifall någon skulle gå förlorad, men vad gör man om det där kortet tappas bort? Väntar på att skattemyndigheten löser det? Min dator hemma har inte kortläsare, men BankID på fil. Nej, ingenting blir bättre med det där nya systemet.
Citera
2023-02-01, 20:59
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ulrik.Agren
Nu tillhör inte jag det klientel som porrsurfar och smygrunkar på bibliotek. Den största användningen av mobilt BankID utanför hemmet är när jag ska swisha, och det kan inte göras på någon annan än min egen mobil. Naturligvis har jag BankID på flera enheter ifall någon skulle gå förlorad, men vad gör man om det där kortet tappas bort? Väntar på att skattemyndigheten löser det? Min dator hemma har inte kortläsare, men BankID på fil. Nej, ingenting blir bättre med det där nya systemet.

Du refererar till dig själv bara. Ett statligt ID är du dels inte tvingad att ta ut, du kan glatt fortsätta med bankid om det är din kopp te. Fler alternativ skapar redundans vilket jag ser som enormt viktigt då bankid är extremt sårbart. Ligger det nere så stannar halva landet typ..

Tydligen lever närmare en miljon människor i "digitalt utanförskap" så det är väl bra om staten ger ut en legitimation även för den som inte kan installera och använda bankid eller som inte har råd att köpa en modern mobil var 3:e år eller så?

Det känns som att det vevas mycket mot väderkvarnar i denna debatt. Ser noll problem med att staten tar fram ett alternativ. Snarare förvånad att våra folkvalda inte vaknat förrän nu.
Citera
2023-02-01, 21:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tjejmedpondus
Staten lägger fram förslag för ett nytt bank id?
Behöver vi det? Finns det någon baktanke med detta? Skulle du ersätta bank id till detta?
Har vi tur så är det form av biometriskt ID så vi får bukt med alla med flera identiteter
Citera
2023-02-01, 21:35
Medlem
Stormpiskares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aikaik75
Har vi tur så är det form av biometriskt ID så vi får bukt med alla med flera identiteter
Risken finns väl att man då inte kommer att jämföra, liksom man inte jämför fingeravtryck på pass i dag.

Men visst, kanske vitsen med id:t är att avslöja illegala invandrare..
Citera
2023-02-01, 22:25
Medlem
Fattar inte hur de ska lyckas med detta om de inte ens kan ordna med pass för sina medborgare. Samt läcker medborgares körkort till fientlig makt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in