Citat:
Ursprungligen postat av
Slasktroll
Du menar att stat och myndigheter har högre säkerhetskrav? Hm
Av någon anledning får detta mig att tänka på transportstyrelsen.. id, främmande makt.. absolut säkrare!
Njae, det jag menade var att jag är mer bekväm med att låta staten ta hand om denna verksamhet än ett privat företag, där man riskerar att reduceras till ett rent vinstintresse och utifrån godtycklighet kan stängas ute om man inte spelar efter deras pipa. Staten har dessutom redan all information om mig, och jag vill ogärna dela med mig av den till andra mer än vad jag behöver. Identifiering (nationella ID-kort, pass m.m.) är ju vidare en kärnverksamhet om något.
Däremot betvivlar jag inte att IT-säkerheten kan brista och vara mycket bättre i privat regi. Det tar dock inte bort faktum att det känns olustigt att privata banker genom ett konsortium som Bank-ID, skall bestämma om jag skall ha möjlighet att identifiera mig digitalt eller ej, när samhället nu har anammat den utvecklingen. Hur skulle det se ut om det i framtiden också skulle vara dem som bestämde huruvida du kan få ett nationellt ID-kort eller pass för att bekräfta ditt medborgarskap?
/AI