2023-02-01, 16:08
Medlem
Rezards avatar
Självklart är det galet att BankId ligger hos en privat aktör, och bör vara statligt.
Staten är garanten för din identitet, inte ett företag.

Jag hoppas priserna är lite mer humana, men statliga tjänster som SPAR och Bolagsverket är inte billiga heller...
Citera
2023-02-01, 16:37
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av HermanSerman
Okej, även om man använder säg två- eller trestegsidentifiering med diverse QR-koder (eller vad de nu heter)?
Det går ju att påverka den som röstar om det sker på distans. Så problemet är inte främst av teknisk natur utan ett annat. Ett tillspetsat exempel: En pistolmynning riktad mot dig och "poff" om du inte röstar rätt. Det scenariot är svårt att få till i vallokalen.
Citera
2023-02-01, 16:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av immenhusen
Om tjänster motsvarande Bank-ID blir lika nödvändiga som pass och ID-kort, lägger jag hellre ansvaret över mina uppgifter hos staten, än hos privata företag med vinstintresse. Av samma anledning använder jag ej heller Kivra för digital post från myndigheter m.m., utan statens motsvarighet.

/AI

Du menar att stat och myndigheter har högre säkerhetskrav? Hm
Av någon anledning får detta mig att tänka på transportstyrelsen.. id, främmande makt.. absolut säkrare!
Citera
2023-02-01, 17:27
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av DigitalDisaster
Det går ju att påverka den som röstar om det sker på distans. Så problemet är inte främst av teknisk natur utan ett annat. Ett tillspetsat exempel: En pistolmynning riktad mot dig och "poff" om du inte röstar rätt. Det scenariot är svårt att få till i vallokalen.

Det har du rätt i, tänkte inte på det.
Citera
2023-02-01, 17:38
Medlem
immenhusens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slasktroll
Du menar att stat och myndigheter har högre säkerhetskrav? Hm
Av någon anledning får detta mig att tänka på transportstyrelsen.. id, främmande makt.. absolut säkrare!

Njae, det jag menade var att jag är mer bekväm med att låta staten ta hand om denna verksamhet än ett privat företag, där man riskerar att reduceras till ett rent vinstintresse och utifrån godtycklighet kan stängas ute om man inte spelar efter deras pipa. Staten har dessutom redan all information om mig, och jag vill ogärna dela med mig av den till andra mer än vad jag behöver. Identifiering (nationella ID-kort, pass m.m.) är ju vidare en kärnverksamhet om något.

Däremot betvivlar jag inte att IT-säkerheten kan brista och vara mycket bättre i privat regi. Det tar dock inte bort faktum att det känns olustigt att privata banker genom ett konsortium som Bank-ID, skall bestämma om jag skall ha möjlighet att identifiera mig digitalt eller ej, när samhället nu har anammat den utvecklingen. Hur skulle det se ut om det i framtiden också skulle vara dem som bestämde huruvida du kan få ett nationellt ID-kort eller pass för att bekräfta ditt medborgarskap?

/AI
Citera
2023-02-01, 17:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av swebarb
Om man tror att statlig kontroll är för individens bästa så får man nog tänka om ett par gånger. Blir som i kina en dag, minsta felsteg och du blir rödflaggad, försök sen handla i affären när du inte ens kommer in.. fina tider va

Nog bättre overall att det faktiskt är staten som gör denna rödflaggning, istället som idag via ombud blockerar obekväma med direkta order till privata aktörer.
Kolla upp
Fria Tider vs Swedbank
Swebbtv vs Youtube
Trump vs Twitter

Banken kan närsomhelst låda ditt konto/kort och spärra ditt bankid redan idag och det sker helt utan motivering.
Citera
2023-02-01, 18:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PuchMexico
Skall väl användas för att komma åt din statliga digitala plånbok.

Vår e-krona är sedan länge klar att lanseras.

Och i den digitala plånboken skall även din medicinska historia ligga, samt naturligtvis ditt digitala vaccinpass.

Om det är bra eller dåligt?

Tja, posta något som staten inte tycker om på Flashback, och plink stängs din digitala plånbok ned, samtidigt som din fjärrstyrda elmätare klipper strömmen.

Samma om du inte tar en booster av vad fan som helst var tredje månad.

Är det bra?

Hahahaha du menar att det hänt?
Citera
2023-02-01, 18:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rezard
Självklart är det galet att BankId ligger hos en privat aktör, och bör vara statligt.
Staten är garanten för din identitet, inte ett företag.

Jag hoppas priserna är lite mer humana, men statliga tjänster som SPAR och Bolagsverket är inte billiga heller...

Vad betalar du idag menar du?
Citera
2023-02-01, 18:36
Medlem
Rezards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tajpR
Vad betalar du idag menar du?

Du betalar indirekt. Här är en sammanställning av priserna https://jessetinell.medium.com/pris-f%C3%B6r-bankid-6cc3b5264090
Citera
2023-02-01, 18:37
Medlem
Musik.mannens avatar
Hur skaffar man detta statliga bank id och vad är villkoren?
Är det till självkostnadspris?
Citera
2023-02-01, 18:47
Medlem
Stormpiskares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rezard
Du betalar indirekt. Här är en sammanställning av priserna https://jessetinell.medium.com/pris-f%C3%B6r-bankid-6cc3b5264090
Intressant, och precis vad jag frågade efter i ett tidigare inlägg. Kan tänka mig att även staten kommer ta ut en viss kostnad av företagen.
Citat:
Ursprungligen postat av Musik.mannen
Hur skaffar man detta statliga bank id och vad är villkoren?
Är det till självkostnadspris?
Det finns inte ännu.
Citera
2023-02-01, 18:48
Medlem
Musik.mannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stormpiskare
Intressant, och precis vad jag frågade efter i ett tidigare inlägg. Kan tänka mig att även staten kommer ta ut en viss kostnad av företagen.
Det finns inte ännu.

Okej då borde rubriken ändras.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in