Citat:
Ursprungligen postat av
benflis
Han har ju fiber, koppla ip-tvn i medieomvandlaren om det inte skulle gå med annan router. Det är inget krav att man ska ha Telias router för att få igång tvn.
Alla installationer ser inte likadana ut.
Exempel:
Min BRF slängde ut kabel-TV och drog in Telia-fiber med IP-TV som ingår i hyran.
I lägenheten finns ett vägguttag med TP-kabel. Fiberomvandlaren sitter centralt någon annanstans.
I vägguttaget sitter en tjänstedelare av märket Inteno. Den har uttag för IP-TV, data och telefoni.
IP-TV-uttaget är kopplat till en TV-box. BRFen står för den utrustningen
Ville man ha bredband fick man skaffa en router att koppla till Intenon. I början blev man tvingad att hyra en Technicolor TGXXXX av Telia trots att man kunde använt vilken router som helst att koppla till Intenon. Jag betalade hyra för deras router som jag aldrig packade upp ur kartongen.
Senare fick man låna routern. Ännu senare fick man en Technicolor TGXXXX med bättre WiFi och en ny TV-box. Dessa hör till lägenheten.
Dessa Technicolor-routrar har inbyggd tjänstedelare. Så i andra anläggningar har man ingen Inteno.
Min bror som bor i villa har en fiberomvandlare med tjänstedelare monterad på väggen av nätleverantören. Han har valt Telia som tjänsteleverantör. Ett uttag på tjänstedelaren går direkt till TV-boxen och ett till en Technicoler TGXXX där den inbyggda tjänstedelaren egentligen inte behövs.
Det finns alltså minst tre olika installationer:
1. TP-uttag, Telia-router med inbyggd tjänstedelare.
2. TP-uttag, Inteno tjänstedelare, valfri router.
3. Fiber, fiberomvandlare med tjänstedelare, valfri router.
Snikalternativ till #1 är en "managed switch" där man själv konfigurerar Telias "hemliga" VLAN-inställningar. Till det en valfri router.
Den där F-ettan är något nytt påfund som jag inte känner till i detalj.
Varför VLAN till IP-TV?
Ja, man vill ju inte att TVen ska slockna när man maxar datorn. VLAN är helt fristående från bredbandet med egen iP-adress fast på samma fiber.