• 1
  • 2
2023-01-30, 21:02
Medlem
Mikaelias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cabernet
1. Köp kryddor och såser från genuina asiatiska märken (inte de svenska butikernas eller märkenas asienprodukter).
2. Om du har tillgång till ett "asiatiskt" snabbköp så även grönsaker, kokosmjölk etc därifrån.
3. Ska det wokas - varm temperatur! - så varmt att du måste skaka pannan eller dra runt med stekspaden konstant för att förhindra att woken bränns.

Detta samt att svenska recept på diverse asiatiska rätter är sjukt snåla med kryddning. Exempelvis två vitlöksklyftor när man egentligen borde ha i 6 klyftor. Man kan nästan dubbla allt utom sojan.
Citera
2023-01-30, 21:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Himmalajja
Jag har en bra wokpanna, såvitt jag förstår ett par hyfsade asiatiska kokböcker och enligt recepten de rätta ingredienserna. Ändå smakar maten "hemlagat halvsvenskt" om ni förstår vad jag menar. Hur gör man för att få det att smaka som det ska?
Asiatiska råvaror och kryddor samt tekniker.

Skit i böckerna och kika youtube. Då får du ju det direkt från Asien.

Msg gillar dom att ha i Allt.
Citera
2023-01-30, 21:17
Vad har du för ris?

Har du fel ris eller inte kan koka ris blir allt skit ändå. Jag vill att du lär dig ris.

Jag föreslår att du spenderar ett år minst med att bara lära dig koka ris så du blir civiliserad.

Tack för ordet.
Citera
2023-01-30, 21:24
Medlem
Hamleyss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gratzi
Läs om wok hei.

Svårt att återskapa i ett vanligt kök för det krävs en wok som kommer upp i väldigt höga temperaturer.

Wok hei can only be achieved under conditions of intense heat, at levels that are difficult to achieve without a commercial cooking range. The wok should always be heated until it just begins to smoke before adding cold oil. Never heat up the oil together with the wok or the food will stick and begin to char.”

Dessutom så kommer värmen på en alldeles för liten yta när man försöker woka hemma på en spis.

Kolla in tanten med skidbrillor och hennes spis
https://www.youtube.com/watch?v=vv8LUSqT3JQ

Jay Fai är så jäkla mäktig!
Citera
2023-01-30, 21:38
[quote=Hamleys|83309832]Dessutom så kommer värmen på en alldeles för liten yta när man försöker woka hemma på en spis.

Kolla in tanten med skidbrillor och hennes spis
https://www.youtube.com/watch?v=vv8LUSqT3JQ

Jay Fai är så jäkla mäktig![/QUOTE
Gas är nästan nödvändigt för att få en hetta som går att styra.
Det är nödvändigt.
Hett som fan, jordnötsolja och fisksås
och följ recepten eller Jay Fai!
Citera
2023-01-30, 21:58
Medlem
Sesam olja, soja, ostron sås, fisksås som finns i asiatika hyllan men står alltid på engelska. Sånt ger verkligen asiatisk smak tycker jag
Citera
2023-01-30, 22:00
Medlem
Upplyftens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Himmalajja
Jag har en bra wokpanna, såvitt jag förstår ett par hyfsade asiatiska kokböcker och enligt recepten de rätta ingredienserna. Ändå smakar maten "hemlagat halvsvenskt" om ni förstår vad jag menar. Hur gör man för att få det att smaka som det ska?

Vad saknas i smakupplevelsen ?
Citera
2023-01-30, 22:03
Medlem
Upplyftens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kakaoluktaranus
Sesam olja, soja, ostron sås, fisksås som finns i asiatika hyllan men står alltid på engelska. Sånt ger verkligen asiatisk smak tycker jag

`fisksåsen´heter Oystersauce på alla hyllor med asiatiska kryddtillbehör. Bara som tips för TS. Kan annarsbli lite knepigt
Citera
2023-01-30, 22:04
Medlem
Masingas avatar
Vill du lära dig mer så kolla in denna kanal. School of wok. Väldigt bra kanal där Jeremy är väldigt kunnig och förklarar utförligt.

https://youtube.com/@SchoolofWok
Citera
2023-01-30, 23:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Upplyften
`fisksåsen´heter Oystersauce på alla hyllor med asiatiska kryddtillbehör. Bara som tips för TS. Kan annarsbli lite knepigt

Oyster är ju Ostronsås
Citera
2023-01-30, 23:39
Medlem
TheDudeIsHeres avatar
Rätt råvaror är det viktigaste. Sen bör du ha någon koll på balans mellan sälta, sötma, syra och styrka.

Skillnad på kinesisk och thaiwok också. Kolla på tuben på några recept och vilka råvaror de använder. Santa Maria och Blue Dragon är inte riktiga råvaror. Köp på Asien livs.
Citera
2023-01-31, 02:19
Medlem
Sesamolja är det du letar efter.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem