• 3
  • 4
2023-01-30, 23:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kommisarie-Kudos
OK. Ja jag är redan fattigpensionär så jag är van att vända på slantarna.

Jobbigt för dem med dyra bostäder om de nu blir utan jobb, däremot.

Du menar dom med dyra bostäder samt stora lån antar jag
Annars är det ju ej direkt synd om de äldre som sitter på obelånade villor på ett par miljoner om de blir av med jobbet de kan ju i princip sälja villan flytta till Spanien och leva på avkastningen om de slämger in pengarna på börsen
Citera
2023-01-31, 04:10
Medlem
Karl.XVIIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MannenP
Jag tror det var i kombination med inflation och avdrag mm. Som gjorde det förmånligt att låna.

Man tyckte räntorna var hutlöst dyra.

Jag behövde låna 600 000 kr till mitt husbygge på den tiden. Räntan började på 14%.

Då jämförde man ofta med föräldrarnas generation; de som skaffade hus på 50- och 60-talet. Vanliga arbetare som nu ägde sina villor fullt ut — något som kändes ljusår bort när man själv satt inne på bankkontoret och skrev under alla papper.
Citera
2023-01-31, 04:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Karl.XVIII
Man tyckte räntorna var hutlöst dyra.

Jag behövde låna 600 000 kr till mitt husbygge på den tiden. Räntan började på 14%.

Då jämförde man ofta med föräldrarnas generation; de som skaffade hus på 50- och 60-talet. Vanliga arbetare som nu ägde sina villor fullt ut — något som kändes ljusår bort när man själv satt inne på bankkontoret och skrev under alla papper.
Precis. Det här kunde liberalerna inte acceptera. Skomakaren skulle ta mig fan bli vid sin läst och så blev det. Nu är alla glada. Eller?
Citera
2023-01-31, 06:09
Medlem
UndeadNinjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mrstardust
Det är en orkestrerad lågkonjunktur.

Pris på drivmedel kan regleras av staten.
Pris på el kan regleras av staten.
Krånglig och dyr administration för företag kan regleras av staten.

Vilka är det som styr Sverige tror ni?

Dra era egna slutsatser av detta.

Problemet är ju att staten, precis som kommunerna har utgiftsposter som de inte vill prioritera bort oavsett vad.

Därför behövs varenda skattekrona som kommer från exempelvis bränsle, el, plastpåsar, inkomster osv.

Annars hade makthavarna kunna sänka skatterna på allt från inkomster till företagsskatter, bränsle, el och plastpåsar.

Det finns ofattbart mycket skattepengar som vi egentligen skulle kunna stoppa. Det finns liksom inget tvång på att svenskarna ska behöva betala 50 miljarder skattekronor till andra länder och andra länders medborgare när vi inte har råd att ge de egna medborgarna ett drägligt liv.

Egentligen är det helt orimligt med de enorma summor skattepengar som läggs på sådant som kultur, konst, olika tokiga projekt, onödiga myndigheter och onödiga chefer, tjänstemän, överdrivet många politiker med alldeles för höga arvoden, helt onödiga kommunala verksamheter med mycket mera i ett läge då medborgarna får det allt sämre och fattigare.

Politikerna kan ju inte lova bort 150 miljarder skattekronor till andra EU-länder i ett sådant här läge då vi har ekonomiska svårigheter på hemmaplan.

Det är otroligt provocerande att Sverige höjer pensionsåldern för de egna medborgarna medans de ska betala 150 miljarder så att andra EU-länder kan sänka pensionåldern, sänka skatterna och införa andra reformer för sina medborgare.

För ett tag sedan så gjorde Uppdrag Granskning en serie om regionerna och vården. Det är otroligt provocerande hur lite av regionernas pengar som går till exempelvis vården medans det sitter onödigt många politiker som kostar onödigt med pengar samt att så mycket pengar går till helt onödig personal som egentligen inte behövs.

Gå in på SVTplay och sök på "Uppdrag Granskning De Okända".

Mer och mer av svenskt företagande flyttar utomlands. Det är dyrt att driva företag i Sverige. Skatterna är som någon sorts naturlag i Sverige och folk tror att deras skattepengar hamnar i välfärden och inom statens, kommunernas och regionernas kärnverksamhet men sanningen är något helt annat.

Jag har hört svenskar mena på att vi har det så bra i Sverige. Vi har fri vård och allt det där. Vi kan inte sänka skatterna för hur ska vi då kunna finansiera allt som gör att vi har det så bra i Sverige?

Även om vi nu har det så bra i Sverige så rättfärdigar inte det alla de enorma slöserier och de rena vårdslösa prioriteringarna med svenska skattebetalares pengar.

Bara för att du har det bra i din villa med din fru och era båda inkomster så ger inte det mig rätten att med hot om våld tvinga er att betala mig några tusen varje månad.

Trots att ni betalar mig dessa tusenlappar varje månad så har ni det fortfarande rätt så bra så då är det ju helt ok att jag med hot om våld tvingar mig till dessa pengar. Eller?
Citera
2023-01-31, 09:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trefemmor
Du menar dom med dyra bostäder samt stora lån antar jag
Annars är det ju ej direkt synd om de äldre som sitter på obelånade villor på ett par miljoner om de blir av med jobbet de kan ju i princip sälja villan flytta till Spanien och leva på avkastningen om de slämger in pengarna på börsen
Jag hyr min stuga av min familj så jag har inget att sälja.

Det är inte synd om mig, jag lever mycket billigt och gillar att vara sparsam.
Senast redigerad av Kommisarie-Kudos 2023-01-31 kl. 10:39.
Citera
2023-01-31, 18:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kommisarie-Kudos
Jag hyr min stuga av min familj så jag har inget att sälja.

Det är inte synd om mig, jag lever mycket billigt och gillar att vara sparsam.

Låter som mig lite
Jag tjänar dock bra med pengar men finner liksom inget intressant att spendera pengar på förutom god mat och lite äventyr då o då lyx/statusprylar har aldrig lockat mig och jag gillar att leva väldigt enkelt/avskalat från en massa prylar.
Citera
2023-01-31, 18:37
Medlem
Det löser sig nog..har man inte råd med villan mm så får man byta ner sig...värdeökningen de sista 20 åren har varit så stor så förlust blir det nog inte för de flesta.
Citera
2023-01-31, 20:04
Medlem
Mokshas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UndeadNinja

Det finns ofattbart mycket skattepengar som vi egentligen skulle kunna stoppa.

Det är otroligt provocerande…

Mycket bra inlägg!!

Fler och fler vaknar upp i detta.

Det är verkligen på tiden att ifrågasätta makthavarnas sätt att styra och använda svensk ekonomi!
Citera
2023-02-01, 09:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trefemmor
Låter som mig lite
Jag tjänar dock bra med pengar men finner liksom inget intressant att spendera pengar på förutom god mat och lite äventyr då o då lyx/statusprylar har aldrig lockat mig och jag gillar att leva väldigt enkelt/avskalat från en massa prylar.
Det låter som du har potential att bli rik.
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in