Citat:
Ursprungligen postat av
klyban
Det går köpa lagrade ostar också, så lagrar sig hushållsosten under tiden.
Gott är rätt ord och riktigt gott till och med.
En sak jag inte riktigt greppar, det är varför du dissar något du inte ens vet ens hur gott det faktiskt är.
Vad är det om, en sak om du sagt orkar inte med sånt med att lagra länge, men här har du aktivt sagt att är plastig och annat negativt om smaken.
Undrar då du verkar inte ha en aning hur gott det är.
Sen bara för det är gott betyder ju inte att man måste lagra hushållsost, för det gör inte jag och pga jag har inte den platsen idag.
Det är väldigt sannolikt att det finns redan köp-ostar som smakar precis som din eller era lagrade hushållsostar ni vänder i kylen och väntar på till en mer lagrad smak i en förpackning.
Vi kan inte va naiv att tro att det inte gjorts förr eller ens är påtänkt av ostproducenter så att dom skulle va så osmarta (kan man säga) att inte sälja lagrad ost ifrån hushållsostens recept men kalla det för nåt annat kanske. Det är garanterat redan gjort och finns å köpa men jag vet inte till vilken märke eller titel. Men de kanske kallar det för nåt annat namn än lagrad hushållsost
Sen är det väldigt o-sannolikt att ni uppfunnit nån unik smak där hemma som inte ostproducenterna redan snappat upp långt före nån privatperson.
Därför ser jag det inte som nödvändigt att lagra mindre lagrade ostar som nån hobby eftersom de är redan uppfunna kan man säga för att köpas
Dels för att det tar lång tid, och det tar även nog en hel del ström i anspråk ifrån kylens platsutrymme så osten blir ju inte billiga på sikt tex 1 år, allt annat i kylen som står kommer kontaminera osten med dess doftatmosfär om du inte har en separat kyl bara för osten eller ostarna
Verkar också som mycket kan tala för att det kan uppstå variabelt något oförutsägbart klimat i ett kylskåp under ett år som gör att osten drabbas av uttorkning, mögeltillväxt, bakterietillväxt osv
Det känns mer som man ska investera i ett annat kylskåp då mer anpassat för ostar, dvs speciallagrings -kyl
Går lagra via frys också såg jag men där talar det för ännu värre förhållanden att misslyckas med lagringen pga. att man bryter ner cellstrukturen också
Så därför är jag inte intresserad av det :-) helt enkelt