Flashback bygger pepparkakshus!
  • 2
  • 3
2025-12-02, 11:03
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av East.Clintfood
Havarti? Det är slut mellan oss.. Anledningen? Hon luktade fotsvett och försökte ändå kyssa mig. Blockad för evigt!
Vet att hon gillar den helt klart, så kan ha varit.
Vi fick avlägsna osten för hemtjänstpersonalen inte klarade av det.

Hmm, låter inte så jätte trevligt, någon ätit sådan ost och ej den andra, och sen kyssas.

Vet det var en tysk på jobbet som hade med sig någon ost som luktade faan också, dom hotade han och sade till han vi slänger all din mat om vi känner det igen.
Där har jag inte en jävla susning vad det var för ost, men antar en luktade svårt

Kom på att det var ett tag sedan jag själv åt sån dansk ost, hmm, det har jag nog inte gjort sedan Netto lade ned.
Får nog bli en sådan snart känner jag.
Citera
2025-12-02, 11:12
Medlem
448s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
Vet inte om det var exakt dom, för det var ett tag sedan.
Men de vägrade använda osten pga lukten

De klagar även lite om hushållsosten som är lagrad länge, för den luktar en del med.

Ha fan , brukar ju stå i tester om dessa "Lukten betyder inte osten blitt dålig"

Says allting
Citera
2025-12-02, 13:30
Medlem
Sladdarens avatar
Citat:
Du har missat något riktigt gott är väl det enda man kan säga om detta.
Själv lagrar jag ingen ost alls idag pga platsbrist, och jag äter mest cheddar med rejäl smak i, eller andra lagrade ostar.
Men som nu till jul blir det en sådan här lagrad hushållsost och den står sig väl med andra bra ostar.

Morsan har väl 4st liggande i källaren nu, och en del i hemtjänsten gillar inte osten och för den luktar väldigt mycket som lagrad ost kan göra.
Morsan gillar också vällagrad dansk ost, men det går inte köpa, för den vägrade dom röra

Möjligen ja men köper ju andra sidan lagrade ostar så ..
Härligt, och så länge du och din familj tycker det är kul så tycker jag det är kul för er skull
Citera
2025-12-02, 13:35
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sladdaren
Möjligen ja men köper ju andra sidan lagrade ostar så ..
Härligt, och så länge du och din familj tycker det är kul så tycker jag det är kul för er skull
Det går köpa lagrade ostar också, så lagrar sig hushållsosten under tiden.
Gott är rätt ord och riktigt gott till och med.

En sak jag inte riktigt greppar, det är varför du dissar något du inte ens vet ens hur gott det faktiskt är.
Vad är det om, en sak om du sagt orkar inte med sånt med att lagra länge, men här har du aktivt sagt att är plastig och annat negativt om smaken.
Undrar då du verkar inte ha en aning hur gott det är.

Sen bara för det är gott betyder ju inte att man måste lagra hushållsost, för det gör inte jag och pga jag har inte den platsen idag.
Citera
2025-12-02, 21:08
Medlem
Sladdarens avatar
Citat:
Det går köpa lagrade ostar också, så lagrar sig hushållsosten under tiden.
Gott är rätt ord och riktigt gott till och med.

En sak jag inte riktigt greppar, det är varför du dissar något du inte ens vet ens hur gott det faktiskt är.
Vad är det om, en sak om du sagt orkar inte med sånt med att lagra länge, men här har du aktivt sagt att är plastig och annat negativt om smaken.
Undrar då du verkar inte ha en aning hur gott det är.

Sen bara för det är gott betyder ju inte att man måste lagra hushållsost, för det gör inte jag och pga jag har inte den platsen idag.

Det är väldigt sannolikt att det finns redan köp-ostar som smakar precis som din eller era lagrade hushållsostar ni vänder i kylen och väntar på till en mer lagrad smak i en förpackning.

Vi kan inte va naiv att tro att det inte gjorts förr eller ens är påtänkt av ostproducenter så att dom skulle va så osmarta (kan man säga) att inte sälja lagrad ost ifrån hushållsostens recept men kalla det för nåt annat kanske. Det är garanterat redan gjort och finns å köpa men jag vet inte till vilken märke eller titel. Men de kanske kallar det för nåt annat namn än lagrad hushållsost

Sen är det väldigt o-sannolikt att ni uppfunnit nån unik smak där hemma som inte ostproducenterna redan snappat upp långt före nån privatperson.

Därför ser jag det inte som nödvändigt att lagra mindre lagrade ostar som nån hobby eftersom de är redan uppfunna kan man säga för att köpas

Dels för att det tar lång tid, och det tar även nog en hel del ström i anspråk ifrån kylens platsutrymme så osten blir ju inte billiga på sikt tex 1 år, allt annat i kylen som står kommer kontaminera osten med dess doftatmosfär om du inte har en separat kyl bara för osten eller ostarna

Verkar också som mycket kan tala för att det kan uppstå variabelt något oförutsägbart klimat i ett kylskåp under ett år som gör att osten drabbas av uttorkning, mögeltillväxt, bakterietillväxt osv

Det känns mer som man ska investera i ett annat kylskåp då mer anpassat för ostar, dvs speciallagrings -kyl

Går lagra via frys också såg jag men där talar det för ännu värre förhållanden att misslyckas med lagringen pga. att man bryter ner cellstrukturen också

Så därför är jag inte intresserad av det :-) helt enkelt
Citera
2025-12-02, 23:54
Medlem
Vem0ths avatar
Hemlagrad hushållsost är en konst som håller på att försvinna. Min farmor höll på med detta och fyfan vilken annorlunda och unik smak man får av en årslagrad hushållsost vilket inte matchar något vad man hittar i butiken.
Citera
2025-12-03, 00:06
Medlem
StigAllans avatar
För tillfället finns en hushållsost i kylen som vänds en gång i veckan här.
Var med sorg jag åt det sista av en prästost som var något år i kylen, en variant som knappt smakade något vid inköp.
Billig var den.
Citera
2025-12-03, 00:10
Medlem
Takpapps avatar
Kanske missat nåt i tråden. Men hur viktig är temperaturen?

Folk säger "lägg den svalt". Jag bor inte svalt, men har förstås ett kylskåp. Är det enda valet om man saknar sval jordnära placering? Är det för kallt? Vilket temperaturintervall är rimligt, och hur påverkar det lagringstiden?
Citera
2025-12-03, 06:10
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sladdaren
Det är väldigt sannolikt att det finns redan köp-ostar som smakar precis som din eller era lagrade hushållsostar ni vänder i kylen och väntar på till en mer lagrad smak i en förpackning.

Vi kan inte va naiv att tro att det inte gjorts förr eller ens är påtänkt av ostproducenter så att dom skulle va så osmarta (kan man säga) att inte sälja lagrad ost ifrån hushållsostens recept men kalla det för nåt annat kanske. Det är garanterat redan gjort och finns å köpa men jag vet inte till vilken märke eller titel. Men de kanske kallar det för nåt annat namn än lagrad hushållsost

Sen är det väldigt o-sannolikt att ni uppfunnit nån unik smak där hemma som inte ostproducenterna redan snappat upp långt före nån privatperson.

Därför ser jag det inte som nödvändigt att lagra mindre lagrade ostar som nån hobby eftersom de är redan uppfunna kan man säga för att köpas

Dels för att det tar lång tid, och det tar även nog en hel del ström i anspråk ifrån kylens platsutrymme så osten blir ju inte billiga på sikt tex 1 år, allt annat i kylen som står kommer kontaminera osten med dess doftatmosfär om du inte har en separat kyl bara för osten eller ostarna

Verkar också som mycket kan tala för att det kan uppstå variabelt något oförutsägbart klimat i ett kylskåp under ett år som gör att osten drabbas av uttorkning, mögeltillväxt, bakterietillväxt osv

Det känns mer som man ska investera i ett annat kylskåp då mer anpassat för ostar, dvs speciallagrings -kyl

Går lagra via frys också såg jag men där talar det för ännu värre förhållanden att misslyckas med lagringen pga. att man bryter ner cellstrukturen också

Så därför är jag inte intresserad av det :-) helt enkelt
Återkom när du vet smaken, och det enda som jag behöver säga är att du har missat något mycket gott.
Och ja, det finns andra goda ostar med och lagrade, som även de blir godare med lagring och då de som klarar lagring.

Och ja, det finns lagrad hushållsost att köpa också.
Som tex Bondmoran som är lagrad i 11månader, och den har kommit en bit i vad det vi pratar om här.

Aldrig varit med om uttorkning, mögel eller bakterier på hushållsost lagring.
Och har man inte plats så har man inte, men då kanske man inte ska dissa en smak som man aldrig smakat på, utan säga som jag gör och jag kan inte lagra ost nu pga platsbrist.
Citera
2025-12-03, 06:13
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Takpapp
Kanske missat nåt i tråden. Men hur viktig är temperaturen?

Folk säger "lägg den svalt". Jag bor inte svalt, men har förstås ett kylskåp. Är det enda valet om man saknar sval jordnära placering? Är det för kallt? Vilket temperaturintervall är rimligt, och hur påverkar det lagringstiden?
tex morsans källare, den pendlar genom året, på vintern kan det riktigt kalla vintrar bli nån minusgrad, och sommaren kanske upp mot 10grader i värsta fall.
Själv hade jag ett vinkyl innan, och det låg på typ 8-10 grader, så det är ju rätt varmt mot tex ett kylskåp.
Och det funkade alldeles utmärkt.
Citera
2025-12-03, 06:14
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vem0th
Hemlagrad hushållsost är en konst som håller på att försvinna. Min farmor höll på med detta och fyfan vilken annorlunda och unik smak man får av en årslagrad hushållsost vilket inte matchar något vad man hittar i butiken.
Bondmoran har tagit ett litet steg ditåt, men inte så långt som en egenlagrad gör och omman ger den tid nog.
Citera
2025-12-19, 12:25
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Jag har nu plockat fram min hushållsost som lagrats ett år i kylen och vänts varje till varannan vecka.

Den smakar riktigt bra kan jag säga.
Lite smuligare än utan lagring men en helt annan smak. Låter man den stå framme och få lite högre temperatur så blir den perfekt.

Har en viss smak åt cheddar men ändå inte riktigt samma. Ska njutas av under julledigheten iallafall och sen får man helt enkelt peta in en ny ost i kylen.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in