2023-02-02, 19:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jackflash
Intelligens är INTE kunskap. Kunskap är allmänbildning. Du kan vara hur intelligent som helst och samtidigt inte kunna ett smack om fotboll. Du kan också vara superkorkad och kunna allt om daggmaskar.

Intelligens är din förmåga att förstå och lösa problem.

Exakt. Jag fick ett högt resultat på ett professionellt utfört iq-test, men kan inte peka ut exempelvis Belgien på världskartan, något som jag tror att de flesta jag känner kan.
Citera
2023-02-03, 12:25
Bannlyst
Skulle snarare säga det är tvärtom att intelligenta kan läsa sig till kunskap just pga sin intelligens.
Citera
2023-02-03, 13:53
Medlem
Mjälls avatar
Det funkar ju om man reducerar det till en cirkeldefinition iaf.
Citera
2023-02-03, 13:58
Medlem
Kunskap är information som du tar till dig. Läser du matte på universitetsnivå är du kunnig inom matte. Tar du körkort och behåller det i 20 år är du en kunnig förare. Man är inte kunnig om man inte tar till sig informationen inom det området. Alla kan läsa till sig kunskap med tid och motivation men alla kan inte bli intelligenta.

Intelligens är något annat. En intelligent person har större förutsättningar att ta till sig kunskap. En intelligent person kan lösa problem. En intelligent person är det barn geni som får läsa 9ans matte när den går i 4an. En intelligent person förstår ofta hur saker och ting fungerar utan någon vidare kunskap. Exempelvis Iq testet som mäter intelligens. Det är ingenting du kan studera direkt men en intelligent person presterar högt ändå.
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in