Citat:
Ursprungligen postat av
layvare
Tänker mest på människor som ni har runt omkring er i erat liv.
Känner ni av denna outtalade negativa energi?
Hur hanterar ni den?
Psykologer lär ju för övrigt bli rejält utsatta för detta. Hur gör dem?
(En lömsk typ av negativ energi skulle tex kunna härstamma från avundsjuka eller osäkerhet, mfl)
Jag är väldigt positiv av mig som person och stör mig inte så ofta på just negativa människor. Jag kan ibland nästa gilla folk som inte är som jag, som bara tar allt med en klackspark och bubblat på. Lite skön bitterhet piggar liksom upp en.
Däremot så stör jag mig på energitjuvar, de som låtsas mena väl men ger andra ett tjuvnyp eller de som är direkt ogina när andra får något, kanske något som de ändå aldrig kunde ha fått.
Dessa undviker jag som pesten, för de drar fram dåliga sidor hos mig och gör mig elak.
Om jag måste umgås med dem behandlar jag dem ytters medvetet som luft, tittar knappt på dem och ursäktar mig och lämnar så fort jag kan.
En psykolog vill så klart hjälpa andra att komma på andra banor, så när någon som födds med silversked i munnen beklagar sig över att de tappat nycklarna till huset i Frankrike och kommer missa starten av Gotland runt för att de är på bröllop i LA just den helgen och därför tycket att hon har otur i livet, så kommer nog psykologen besvara det på samma sätt som man gör med många andra — alla har ju stora och små problem de ändras bara beroende på hur allt i det övriga liv är.