2023-01-27, 20:41
Medlem
Ett nytt koncept för fusionskraft, utvecklat på KTH har varit på tapeten ett tag https://www.novatronfusion.com/technology. Får man tro dom själva är det ett närmast revolutionerande steg framåt. Det verkar, som det hittills bara gjorts simuleringar av systemet. Idag är väl i och för sig de ganska bra och inte som förut, då man på grund av simuleringar, trodde att det skulle gå att bara snöra åt ändarna på en cylinder samt placera spolar i ändar och mitt för att plasman hela tiden skulle tryckas in. Vilket inte riktigt hände utan den den kom ganska rejält i kontakt med cylinderns ändar, vilket var väldigt ineffektivt och troligen förstörande. Men här ska alltså magnetfältet hela tiden öka i styrka när plasman rör sig utåt eller mot ändarna, så den aldrig får chansen att kollidera med kärlet. Dessutom ska maskinen kunna köras kontinuerligt. Någon som vet något mer. Någon som ser brister med idén.
Citera
2023-01-27, 21:04
Medlem
Pansarvagnsminas avatar
En potentiell "brist", om man ska säga så, är att den verkar använda endast värmen från fusionen för att generera ström. Jämför till exempel med den här modellen modellen av reaktor från ett företag i USA, som ska använda magnetfältet som skapas av plasman för att generera strömmen.

Dock så är ju väldigt många av våra strömkällor idag i princip stora vattenkokare, så det är ju ett beprövat koncept, och skulle Novatronen vara billig och lättskött tror jag mer på den är på Helion-designen i länken ovan.
Citera
2023-01-27, 21:18
Medlem
Med tanke på hur långt ifrån användbar fusion vi är idag, så är jag helt nöjd med en vattenkokare alltså ångturbin. Helions maskin är ju gjord för att kunna ta vara på energin, som skapas när plasman trycker tillbaka. Den här Novatron verkar mer vara en sluten burk, där plasmat far omkring lite slumpartat. Så det är nog mest värme som skapas och inte något väl riktat magnetiskt eller elektriskt fält.
Citera
2023-01-27, 23:10
Medlem
trngws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pansarvagnsmina
En potentiell "brist", om man ska säga så, är att den verkar använda endast värmen från fusionen för att generera ström. Jämför till exempel med den här modellen modellen av reaktor från ett företag i USA, som ska använda magnetfältet som skapas av plasman för att generera strömmen.

Dock så är ju väldigt många av våra strömkällor idag i princip stora vattenkokare, så det är ju ett beprövat koncept, och skulle Novatronen vara billig och lättskött tror jag mer på den är på Helion-designen i länken ovan.

Inte alls, de har en "direct converter" också.
Citera
2023-01-28, 12:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trngw
Inte alls, de har en "direct converter" också.
Ja jag såg det sen, men det verkar, som om att producera ånga är den huvudsakliga kraftgenereringen
Citera
2023-01-28, 13:02
Medlem
trngws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GrevePlasma
Ja jag såg det sen, men det verkar, som om att producera ånga är den huvudsakliga kraftgenereringen

Ja visst, "som vanligt".
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in