2023-01-27, 15:30
Medlem
Hej jag tänker mycket på andningen och tycket det känns jobbigt att andas. Det kan vara olika jobbigt att andas beroende på vart jag är.

Jag har mätt andningsfrekvensen ca 10 andetag per minut i vila

Gick en rask kort promenad och hade ca 12 andetag per minut och då tänkte jag på min andning

Kan tillägga att jag lider av hypokondri också men jag vet inte vad som är normalt och när man ska söka vård och, tänker ju såklart alltid på det värsta, lungcancer mm

Halsen har jag kollat hos ÖNH läkare. Är i 30 års åldern och röker inte

Mvh
Citera
2023-01-27, 15:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fillidutt1
Hej jag tänker mycket på andningen och tycket det känns jobbigt att andas. Det kan vara olika jobbigt att andas beroende på vart jag är.

Jag har mätt andningsfrekvensen ca 10 andetag per minut i vila

Gick en rask kort promenad och hade ca 12 andetag per minut och då tänkte jag på min andning

Kan tillägga att jag lider av hypokondri också men jag vet inte vad som är normalt och när man ska söka vård och, tänker ju såklart alltid på det värsta, lungcancer mm

Halsen har jag kollat hos ÖNH läkare. Är i 30 års åldern och röker inte

Mvh

Det låter lite som OCD också. Hypersensomotorisk OCD, vilket nära besläktat med hypokondri. Lungcancer yttrar sig på lite andra sätt. Framförallt får du hosta. Det har inget med andningsfrekvens att göra. Den påverkas däremot av ångest och stress och att du tänker på den. Det är inget farligt att tänka på andningen eller påverka den men försök att slappna av.
Citera
2023-01-27, 15:45
Bannlyst
Det låter som "panik-känslor" enligt mig. Skapad av rädsla skulle jag tippa.

Det som funkar för mig i det läget (funkar för mig), men du får avgöra själv om detta tips e nått för dig.
Men det är att tänka:

"Ok, nu skiter jag i att hålla koll på andningen, dör jag så dör jag".
Det är när man "slutar bry sig" som det släpper. Så du ska inte dö, du ska bara lura hjärnan, så att hjärnan Frigör mer Serotonin (känslan av: "Trygghet").

Känslan av "Trygghet", gör att man inte bryr sig, då man inte behöver bry sig, då det inte finns någon fara, eftersom man är "Trygg".

Aja, taket it or lever it.

Sen lite sympati-knull, för vissa skiter ju i lösningen o vill bara "hiarki-gosa",
Så då säger jag till dig:
Du är inte ensam, jag har känt som dig många gånger och jag känner så starkt igen mig i känslan du beskriver, den är så fruktansvärt jobbigt. "Styrke-kramar".se

Så lite ironiskt me annars e man bög
Citera
2023-01-27, 15:54
Medlem
snooper123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Odens.Starkaste...

Det som funkar för mig i det läget (funkar för mig), men du får avgöra själv om detta tips e nått för dig.
Men det är att tänka:

Det är när man "slutar bry sig" som det släpper. Så du ska inte dö, du ska bara lura hjärnan, så att hjärnan Frigör mer Serotonin (känslan av: "Trygghet").

Känslan av "Trygghet", gör att man inte bryr sig, då man inte behöver bry sig, då det inte finns någon fara, eftersom man är "Trygg".

Aja, taket it or lever it.

Sen lite sympati-knull, för vissa skiter ju i lösningen o vill bara "hiarki-gosa",
Så då säger jag till dig:
Du är inte ensam, jag har känt som dig många gånger och jag känner så starkt igen mig i känslan du beskriver, den är så fruktansvärt jobbigt. "Styrke-kramar".se

Så lite ironiskt me annars e man bög
Har också panik-känslor med andningen och detta hjälpte verkligen
Tack!
Citera
2023-01-27, 16:00
Medlem
Tja, jag personligen tycker bara att det är bra att tänka på sina andetag. Fyll först upp magen och sen bröstet med näsan, andas sen ut långsamt med munnen och så repeterar du.
Citera
2023-01-27, 16:13
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av kilimanjarowayup
Tja, jag personligen tycker bara att det är bra att tänka på sina andetag. Fyll först upp magen och sen bröstet med näsan, andas sen ut långsamt med munnen och så repeterar du.

Det är bra att vara medveten, det kan öka ens visdom.
Men att nojja som man gör när man tagit EXTAZY och fått en "sne-tripp" på 8 timmar i ren skräck där man blir "liv-rädd" om man glömmer att andas, "för då kanske man får "hjärn-skador", och får man "hjärn-skador" så kommer inte Maalin vilja titta på mig igen, o då blire inga barn sörrö"

den typen av "tvångstankar", kallas RÄDSLA.
Rädsla ÄR INTE TRYGGHET

Mer än de där sista behöver jag nog inte säga,
du menade säkert väl. Men jag surnar bara till på folk som säger:
"Nee men de e inget fel på dig!!, du ska ha ångest, för då ger du mig mer energi, så sluta klaga din mes".
De e den typen som får Draken i mig att uppleva "big-bang" i ren slowmotion-ilska.
Så därför måste det bli balans i samhället så folk ser denna text och slutar göra så för folk mår faktiskt dåligt AV ATT MÅ DÅLIGT!!
Citera
2023-01-27, 16:20
Medlem
B-19s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Odens.Starkaste...

Men det är att tänka:

Detta kan jag nog understryka är den bästa lösningen, fungerade i alla fall bäst för mig när jag blev utbränd och hade pnikångestattacker i månader. Alla läkare osv sa att det inte är något fel på min kropp men jag kunde ändå inte sluta oroa mig när det började komma.
Efter ett tag så bestämde jag mig för att skita i det.
"Dör jag så dör jag, jag kommer ändå dö en dag, jag kommer inte påverkas så varför ska jag vara orolig för mig själv?"
Citera
2023-01-27, 16:46
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av B-19
Detta kan jag nog understryka är den bästa lösningen, fungerade i alla fall bäst för mig när jag blev utbränd och hade pnikångestattacker i månader. Alla läkare osv sa att det inte är något fel på min kropp men jag kunde ändå inte sluta oroa mig när det började komma.
Efter ett tag så bestämde jag mig för att skita i det.
"Dör jag så dör jag, jag kommer ändå dö en dag, jag kommer inte påverkas så varför ska jag vara orolig för mig själv?"

Jag har varit med om en liknande resa, alla säger att man är "frisk", för man har ju förfan ASPERGER!!?
Haha, lixom, då gills det inte om man är rädd eller har ångest, "för det ingår i prooblematiikään".

Aja... fyfan...

Som sagt, den funkar för mig med den där. Jag ska repetera den och känna känslan av den i 10 min nu känner jag. Jag måste varva ner efter gårdagens "kväll med gudarna...".

Lol, men man har fortfarande känslor?
Haha

Aja, kul att du känner samma!
Citera
2023-01-27, 17:23
Medlem
Jag hade slem med blod I för någon vecka sen och nojade över det...Sen när jag harklade flera gånger så kom det tillslut en liten skvätt blod och då trodde hjärnan direkt att det var något allvarligt.... Hade dagligen näsblod när jag snöt mig och folk sa "säkert torra slemhinnor"
Nu är slemmet så gott som borta men känns ändå som en liten "luftinfektion" iaf om jag tänker på hur det känns från halsen

Kan även tillägga att jag har "svårt att andas" när jag sprayar med rengöringsmedel.

Och pratar så snabbt så jag tycker jag själv blir andfådd men det blir jag ju knappt, kanske för att jag "glömmer" att andas.

Både jag och min pappa lider av sömnapné.

Kan röra mig obehindrat egentligen men nojjar ändå och jag förstår inte varför.

Nojjade inför ÖNH besöket och tänkte direkt på det värsta där...
Senast redigerad av Fillidutt1 2023-01-27 kl. 17:44.
Citera
2023-01-27, 20:54
Medlem
Tagit ca 7 droppar CBD och andas mycket bättre. Både när jag pratar men även annars. Känner ingen svårighet samt fokuserar inte heller på andningen. Det måste vara psykiskt??
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in