• 1
  • 2
2023-01-27, 16:53
Medlem
Adelaides avatar
Uddevalla, Halmstad och Stenugnsund hade jag strykt från listan. Fula städer med mycket WT.

Varberg, Båstad och Strömstad är dock trevliga städer. Personligen hade jag nog valt Varberg. Vill även slå ett slag för Torekov som är väldigt fint på sommaren (iofs en liten by, men ändå).

Alla dessa städer är dock rätt så döda på vintern.
Citera
2023-01-27, 16:57
Välj endast Uddevalla ifall du är ute efter en salig blanding av WT och blattar.

Besökt den staden. Aldrig igen.

Trollhättan ännu värre av samma sak.
Citera
2023-01-27, 18:24
Medlem
snurresprettiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ManAvOrdning
Välj endast Uddevalla ifall du är ute efter en salig blanding av WT och blattar.

Besökt den staden. Aldrig igen.

Trollhättan ännu värre av samma sak.

WT och blattar finns det ju snart i varje svensk stad.
Citera
2023-01-29, 11:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LordCuntworthy
Varberg och Falkenberg.

Motivera gärna. Har inte Falkenberg ganska mycket problem för att vara så pass litet?
Och ligger lite isolerat, var ska man jobba liksom?

Citat:
Ursprungligen postat av Statsminister2030
Det beror på vad du är ute efter. Strömstad som du nämner är ju en sommarstad och troligtvis, svintråkig på vintern då den är för liten Kungälvs stadskärna har ju flyttats mer eller mindre de senaste 5 åren. Jag tycker Kungälv har för låg mysighetsfaktor.

Väljer nog Kungsbacka. Väldigt fint i centrala Kungsbacka, nästan lite dansk stil. Dock kunde stadskärnan vara 5 gånger så stor

Kungsbacka är fint. Men också väldigt dyrt. Känns mer som en förort till Göteborg än en egen stad.

Citat:
Ursprungligen postat av Kefalonia
Kungsbacka eller Varberg verkar vettigt för en barnfamilj.

Motivera gärna.

Citat:
Ursprungligen postat av Addhoc
Halmstad

Motivera.

Citat:
Ursprungligen postat av IceEyes
Upplevde Ängelholm som idylliskt vid det senaste besöket. Fridfullt, inte så hiskeligt mycket mångkultur, sympatiska invånare och vill man uppleva storstadspuls emellanåt så ligger Helsingborg relativt nära inpå.

Ängelholm verkar riktigt fint ja.

Citat:
Ursprungligen postat av Adelaide
Uddevalla, Halmstad och Stenugnsund hade jag strykt från listan. Fula städer med mycket WT.

Varberg, Båstad och Strömstad är dock trevliga städer. Personligen hade jag nog valt Varberg. Vill även slå ett slag för Torekov som är väldigt fint på sommaren (iofs en liten by, men ändå).

Uddevalla vet jag är ganska sunkigt. Men Halmstad är väl som Helsingborg eller Göteborg, fast mindre?
Trodde Stenungssund var ganska rikt? Båstad och Strömstad känns mer som sommarorter än Varberg, som känns tillräckligt stort för att stå på egna ben.
Citera
2023-01-29, 13:05
Medlem
Addhocs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bradpaisley94
Motivera gärna. Har inte Falkenberg ganska mycket problem för att vara så pass litet?
Och ligger lite isolerat, var ska man jobba liksom?

Kungsbacka är fint. Men också väldigt dyrt. Känns mer som en förort till Göteborg än en egen stad.

Motivera gärna.

Motivera.

Ängelholm verkar riktigt fint ja.

Uddevalla vet jag är ganska sunkigt. Men Halmstad är väl som Helsingborg eller Göteborg, fast mindre?
Trodde Stenungssund var ganska rikt? Båstad och Strömstad känns mer som sommarorter än Varberg, som känns tillräckligt stort för att stå på egna ben.

Halmstad är en lagom stor/liten stad, strax under 80.000 tror jag. Trevlig natur och härliga bad vid fantastiska stränder. Förhållandevis nära till större städer såsom Gbg norröver och Malmö söderut, för att inte tala om den relativa närheten till Danmark.

Halmstad har universitet, industrier, hamn, rekreationshotell vid havet, ett slott, fint fiske i havet, trevliga restaurangmiljöer som också drar sommarturister vilket kan vara ett trevligt inslag.
Citera
2023-01-30, 02:32
Medlem
TUKs avatar
Onsala. Nära Göteborg, mycket medelklass, tryggt och allmänt mysigt.
Citera
2023-02-06, 12:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Adelaide

Stenungssund ligger fint vid havet med bra förbindelser till Gbg och är vad jag vet tryggt medelklass, vad har du emot den staden?

Citat:
Ursprungligen postat av TUK

Ja, men väldigt dyrt.
Citera
2023-02-06, 12:08
Medlem
Vad tycker ni om kommuner med okej rykte som ligger inåt land, som Härryda, Lerum och Alingsås?
Citera
2023-02-06, 14:23
Medlem
Adelaides avatar
Citat:
Stenungssund ligger fint vid havet med bra förbindelser till Gbg och är vad jag vet tryggt medelklass, vad har du emot den staden?

Jag var där bara en snabbis så jag var inte där och upptäckte stället egentligen. Men jag såg det mest solklara WT exemplaret i en affär där.
Citera
2023-02-06, 15:01
Moderator
Carlboms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TUK

Citat:
Ja, men väldigt dyrt.

Det är ju alltid så. Du hittar inte en trygg, mysig och etniskt svensk ort som är billig. Är det billigt är det inte tryggt, eller så finns inga jobb på acceptabelt avstånd. På trygga orter nära storstäder kommer alltid de som har lite mer pengar än genomsnittet att samla ihop sig. Men Onsala tror jag inte är så dyrt att det är oöverkomligt för en normal medelklassfamilj med samlad inkomst på 75-80k/mån brutto.
Citera
2023-02-06, 19:04
Medlem
Citat:
Vad tycker ni om kommuner med okej rykte som ligger inåt land, som Härryda, Lerum och Alingsås?

Härryda är helt ok, fin skog och natur - speciellt bortåt Hindås. Men då är vi halvvägs till Borås och mitt ute i spenaten. Flytta inte dit om du inte diggar epa-dunk.

Lerum är galet överskattat. Ej prisvärt, skulle isf hellre satsat på Alingsås som faktiskt är en ganska trevlig stad.

Men om du vill bo så "billigt" som möjligt nära Gbg, kan tänka dig att bo i "inlandet"/öster som kommunen och vill ha smidig pendling till Gbg - då är Ale kommunen för dig! Tråkigaste kommunen, vars hela livsnerv är E45 och tågspåren. Om det praktiska "livspusslet" trumfar det arkitektoniska, ska du kika på Ale. Lite smådeppigt men praktiskt nära Gbg.
Citera
2023-03-03, 15:09
Medlem
Tveklöst Varberg och Halmstad! Göteborg kommer dock alltid vara i mitt ❤️
Senast redigerad av Nattvindensgrat 2023-03-03 kl. 15:11.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in