2023-01-26, 15:13
Medlem
Mailmanss avatar
Bor i lägenhet och har en granne som rastar sin hund varje kväll nån gång mellan 21:30-22:30.

Varje dag skäller hunden som en dåre på innergården och har gjort det oavbrutet i 2 år nu.

Vart går gränsen?
Är det olagligt?
Hur ska man ta i tu med det?

Ägaren vet om att vi alla hatar detta, men bryr sig inte det minsta. Dom lovade att gå ut med hunden tidigare på kvällen så folk inte blev väckta, det höll i 3 månader.
Citera
2023-01-26, 15:20
Medlem
One2Manys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mailmans
Bor i lägenhet och har en granne som rastar sin hund varje kväll nån gång mellan 21:30-22:30.

Varje dag skäller hunden som en dåre på innergården och har gjort det oavbrutet i 2 år nu.

Vart går gränsen?
Är det olagligt?
Hur ska man ta i tu med det?

Ägaren vet om att vi alla hatar detta, men bryr sig inte det minsta. Dom lovade att gå ut med hunden tidigare på kvällen så folk inte blev väckta, det höll i 3 månader.

Kontakta din hyresvärd, som i sin tur ber dig kontakta störningsjouren.

Sen lär det rinna ut i sanden. Men vem vet, om väktarna är snabba och hinner dit medan hunden skäller så kanske det kan bli något. Om inte annat så får de betala typ 1500 för störningen.
Citera
2023-01-26, 15:22
Medlem
a-mortals avatar
Ja de är olagligt och du kan anmäla det till polisen. Gränsen går när du sagt till och de inte hörsammar, tycker jag.
Citera
2023-01-26, 15:22
Medlem
discofunks avatar
Fy fan… sånt här som ger oss hundägare dåligt rykte och förstör för alla…

Men rastar dom hunden på innergården alltså?
På de flesta innergårdar brukar inte det vara tillåtet och en variant kan ju helt enkelt vara att lägga ett förslag om att införa förbud på nästa stämma.
Om det är fler personer som stör sig så borde det inte vara några problem att få igenom det hela.
Citera
2023-01-26, 16:19
Medlem
Mailmanss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av One2Many
Kontakta din hyresvärd, som i sin tur ber dig kontakta störningsjouren.

Sen lär det rinna ut i sanden. Men vem vet, om väktarna är snabba och hinner dit medan hunden skäller så kanske det kan bli något. Om inte annat så får de betala typ 1500 för störningen.

Bostadsrätter, liten förening.
Vi har inte nån störningsjour, men tror inte det hade hjälpt då det pågår i 2-5 minuter varje gång
Citera
2023-01-26, 16:22
Medlem
Mailmanss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av discofunk
Fy fan… sånt här som ger oss hundägare dåligt rykte och förstör för alla…

Men rastar dom hunden på innergården alltså?
På de flesta innergårdar brukar inte det vara tillåtet och en variant kan ju helt enkelt vara att lägga ett förslag om att införa förbud på nästa stämma.
Om det är fler personer som stör sig så borde det inte vara några problem att få igenom det hela.

Ja, tyvärr gör de ju det. Alla mina vänner som har hundar har absolut inga problem med detta.

Dom går igenom innergården för att det är närmare till naturen att ta den vägen. Hade dom valt att gå via framsidan så hade nog ingen brytt sig.

Föreningen är trögrodd och många äldre som bor här tycker det är mysigt med lite ljud. Inte vi med barn.
Citera
2023-01-26, 16:23
Medlem
Mailmanss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av a-mortal
Ja de är olagligt och du kan anmäla det till polisen. Gränsen går när du sagt till och de inte hörsammar, tycker jag.

Vart kan jag hitta den lagen? Eller vad är det för lag som jag kan peka på.
Citera
2023-01-26, 16:24
Medlem
One2Manys avatar
Citat:
Bostadsrätter, liten förening.
Vi har inte nån störningsjour, men tror inte det hade hjälpt då det pågår i 2-5 minuter varje gång

Då får du väl ta upp det med styrelsen, om fler upplever samma problem så kan det väl bli tal om en tvångsinlösning av personens bostadsrätt om ni kommer överens om att en daglig störning med hundskall är av allvarlig art.
Citera
2023-01-26, 16:29
Medlem
Mailmanss avatar
Citat:
Då får du väl ta upp det med styrelsen, om fler upplever samma problem så kan det väl bli tal om en tvångsinlösning av personens bostadsrätt om ni kommer överens om att en daglig störning med hundskall är av allvarlig art.

Dom har under dagen haft hunden på balkongen så det skällt till och från under 3-4 timmar.

Jag gick precis över till dom och plingade på och förklarade att det var droppen. Jag vill aldrig mer höra deras hundar. Sa att jag kommer ta det till styrelsen om dom fortsätter vara så oaktsamma med hur vi andra grannar exponeras för deras högljudda hund..

Idioten svarade ”oj ja jag vet hon har skällt massa vi vet att de är jobbigt för er”
Jag tappade det totalt, frågade henne om hon tror vi köpt hennes hund kollektivt.
Senast redigerad av Mailmans 2023-01-26 kl. 16:32.
Citera
2023-01-26, 16:31
Medlem
One2Manys avatar
Citat:
Dom har under dagen haft hunden på balkongen så det skällt till och från under 3-4 timmar.

Jag gick precis över till dom och plingade på och förklarade att det var droppen. Jag vill aldrig mer höra deras hundar. Sa att jag kommer ta det till styrelsen om dom fortsätter vara så oaktsamma med hur vi andra grannar exponeras för deras högljudda hund..

Vad sa fanskapen då?
Citera
2023-01-26, 16:33
Medlem
Mailmanss avatar
Citat:
Vad sa fanskapen då?

Uppdaterade precis med det

Citat:
Idioten svarade ”oj ja jag vet hon har skällt massa vi vet att de är jobbigt för er”
Jag tappade det totalt, frågade henne om hon tror vi köpt hennes hund kollektivt.
Citera
2023-01-26, 16:35
Medlem
One2Manys avatar
Citat:
Uppdaterade precis med det

Du borde anmäla till länsstyrelsen, att stänga ut en hund på en balkong i flera timmar borde falla under djurplågeri.

Fullt krig nu, alla medel tillåtna. Vi backar dig TS.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in