Citat:
Ursprungligen postat av
Berg-Erik
Tack för förtydligandena!
Mja alltså jag försöker förstå argumenten för olika läror rent förnuftsmässigt. Jag är skadad på så vis, eller ett resultat av min samtid. Alldeles för individualistisk själv för att underkasta mig någon bikt eller ta råd från en präst. Sedan själva argumenten har jag relativt nyligen tagit del av. Mitt intresse för specifikt katolicismen som gör att jag känner affinitet med den kommer genom mötet med skönheten i katolska kyrkor och konstverk.
Nu har jag letat i makens ex av katolska katekesen. 2357 säger att homosexuella handlingar aldrig kan godkännas. "De stänger av den sexuella akten från att ge liv. De har inte sitt ursprung i känslomässig komplementaritet." 2358 talar om att läggningen är en svår prövning och att "varje tecken på orättfärdig diskriminering skall undvikas" och 2359 om att de är kallade till kyskhet. Jag inser, som man kanske ser av mina tankar om celibatet, att det måste vara mycket svårt.
OT: Jag har väl liknande skäl som dig att inte ha konverterat. Det ädla argumentet hade varit att man inte överger sin gamla sjuka mor, men ärligt talat beror det mest på att min make inte konverterat, därefter på att det är alldeles för mycket förnuft och litet känsla i min tro och det var väl det (samt make och familjebakgrund) som gjort att jag landat där jag gjort. Antagligen har alla av min sort som är kvar i sv.k. någonsorts masochistisk läggning, eftersom kyrkan och samhället gör allt som står i deras makt för att kasta ut oss. Så om du vill hitta ngt mer framtidssäkrat, verkar RKK smartare.
Förövrigt: din inställning att inte underkasta dig tror jag stämmer. Det är väsensskilt från att underordna sig, vilket man måste i såväl tro som äktenskap. Det där du märkte av i dig i kyrkan, borde vara helig Ande som drar i dig. Förslösa det inte.