Citat:
Ursprungligen postat av
Elsa2018
Om vi båda försöker använda våra av massmedia icke-angripna, men antagligen aningen anti-papistiska, hjärnor kan vi nog sortera in det här så rätt det går. Grundproblemet är MYCKET värre och djupare än en infiltration från en homosexuell maffia: det är synden som vi allihop är anfäktade av och som perverterar precis allt. I sexualiteten blir det extra tydligt. Och jag förnekar inte att det kan finnas samband - har man brutit mot det ena, kan man mycket väl göra det mot det andra. (Och det finns massor av mer eller mindre subtila sätt att synda sexuellt inom ett heterosexuellt äktenskap också.)
Du kan mycket väl tänka att min förställning om celibatkravet som en del av roten till eländet, är en fördom. Jag ser celibatet som onaturligt och som att det ställer orimliga krav på en människa. Dessutom att det kan leda till att man missuppfattar sin kallelse. Det är ingenting jag fått från Hollywood. Möjligen delar jag med Hollywood en syn på manlig sexualitet som delvis är skev, men det tror jag beror på att Hollywood är ett indikatorpapper på tidsandan. Den lever vi alla i.
Ditt första stycke är mycket klarsynt.
Traditionen visar emellertid att individer som förväxlar sexualorgan med avfallsorgan har överträtt gränser som är mycket mycket grövre än vad andra synder åstadkommer. Därav det ursprungligen mycket hårda straff i Bibeln för detta brott contra naturam. Inget som jag personligen kräver ska efterlevas för övrigt.
Min poäng var att det är tydligt att pedofilerna inom katolska kyrkan företrädesvis är homosexuella och att problemet huvudsakligen är homosexuell infiltration. Inte celibat. Jag tror inte att celibat leder till våldtäkt på små pojkar. Då ligger det nog närmare tillhands att smyga in prostituerade kvinnor till Vatikanen. Normala män som lever i celibat blir nog inte i första hand attraherade av småpojkar bara för att de lever i celibat. Utan de sexuella önskningarna går självklart till unga fertila kvinnor.
Med din logik skulle alla handikappade som inte kan tillfredsställa sig själva vara pedofiler.