Högt tak då menar jag 5 meter. Läste att man tydligen ska må bättre om taket är högt i ett hus? Några frågor.
1. Samlas det mer damm/eller går det fortare att samla damm?
2. Kanske den dummaste frågan, men tar de längre tid att värma upp ett hus eller en yta med högre tak? Det går alltså åt mer energi, inte sant?
Vad mer finns det för nackdelar med ett sånt högt tak?
Större volym betyder mer luft vilket betyder att det går åt mer energi vilket innebär att det är dyrare att värma upp. Kräver större fönster. Fönster är dyrt.
Alla gamla stugor har typ 180 i takhöjd, det var för att det gick fort att värma upp med en liten öppen spis har jag hört. Och för att det var billigare att bygga lägre. Så där har du väl två nackdelar med högt i tak. Dyrare att bygga och dyrare att värma upp.
Större volym betyder mer luft vilket betyder att det går åt mer energi vilket innebär att det är dyrare att värma upp. Kräver större fönster. Fönster är dyrt.
Ok!
Hur ser du ut med damm tror du? Samlas det mer damm?
Förutom att fönster är dyrt i inköp blir de även jobbiga att putsa, men å andra sidan lär väl de som flyttar in i ett hus med 5meter i takhöjd putsa dina fönster själva.
Beror väl på hur taket är format, är det höga vägar som kräver fönster, är det golvvärme, vill man höra regnet, kan svårt med lampor och brandlarm. Själv så föredrar jag högt i tak för luftighetens skull, har man bara golvvärme så blir inte det heller någon större skillnad på elen.