2023-01-24, 20:00
Medlem
VonKnoblauchs avatar
Behöver lite synpunkter på ett "problem" som innebär följande. Min morsa gick och dog i höstas (cancer, gick fort), hon bodde i USA sedan många år men hade kvar sitt Nordeakonto, hon berättade för mig att hon hade ca en miljon där som hon ville att jag skulle ha om hon dog. Nu skedde det väldigt snabbt och hon hann inte föra över pengarna, men hennes man postade alla viktiga papper till mig, inklusive hennes visakort och kod-dosa som det funkar utmärkt att logga in på hennes konto med. Eftersom hon dog i USA är hon inte anmäld som avliden i det svenska systemet än så kontot är inte låst. Jag kan alltså föra över den där miljonen till mitt eget personkonto nu men frågan är vad som händer när banken till slut kommer fram att hon är avliden. Jag har ett brev från henne där hon skrivit att hon vill att jag ska ha stålarna. Gäller det som testamente? Eller kan man åka dit för egenmäktigt förfarande (eller nåt annat)?
Citera
2023-01-24, 20:06
Avstängd
För över pengarna bara.
Inget lär ju hända alls? Ingen vet väl att hon är avliden i sverige?
Citera
2023-01-24, 20:08
Medlem
Jag är inte jurist så jag kan inte hänvisa till relevant lagtext men du har verkligen, verkligen, ingen rätt att göra en sådan överföring. Låt bodelningen ha sin gång och få pengarna på legitim väg istället. Banken kommer att upptäcka det och då sitter du inte i en rolig sits.
Citera
2023-01-25, 00:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VonKnoblauch
Behöver lite synpunkter på ett "problem" som innebär följande. Min morsa gick och dog i höstas (cancer, gick fort), hon bodde i USA sedan många år men hade kvar sitt Nordeakonto, hon berättade för mig att hon hade ca en miljon där som hon ville att jag skulle ha om hon dog. Nu skedde det väldigt snabbt och hon hann inte föra över pengarna, men hennes man postade alla viktiga papper till mig, inklusive hennes visakort och kod-dosa som det funkar utmärkt att logga in på hennes konto med. Eftersom hon dog i USA är hon inte anmäld som avliden i det svenska systemet än så kontot är inte låst. Jag kan alltså föra över den där miljonen till mitt eget personkonto nu men frågan är vad som händer när banken till slut kommer fram att hon är avliden. Jag har ett brev från henne där hon skrivit att hon vill att jag ska ha stålarna. Gäller det som testamente? Eller kan man åka dit för egenmäktigt förfarande (eller nåt annat)?
Om hon är svensk medborgare, eller varit folkbokförd i Sverige kommer ambassaden/konsulatet meddela Skatteverket, som Nordea i sin tur kommer få uppdatering ifrån, med dödsdag. Det kommer ta lite längre tid, men så snart Nordea får uppgifterna kommer dosa, kort, autogiro mm att avslutas.

Det kommer alltså med all tydlighet framgå att en överföring har skett efter dödsdagen. Alla dödsbodelägare kommer till 100% få reda på detta.

Är ingen jurist, men misstänker att du i bästa fall endast kommer bli återbetalningsskyldig till dödsboet, samt att din trovärdighet mot resterande dödsbodelägare fått sig en törn för all framtid. Och ditt brev är inte tillräckligt för att ändra arvsordningen på något sätt.

Min rekommendation är att inte röra!
Citera
2023-01-25, 03:04
Medlem
Citat:

Det vore oklokt. Enligt lagen har du nog ingen rätt att göra detta och det kommer ju komma fram att hon var död när du tog ut miljonen. Du får helt enkelt vänta.

Brevet kan ju vem som helst ha skrivit såvida inte hon gett det till någon jurist eller dylikt som kan intyga att det stämmer. Om hennes man säger att det är du som ska ha pengarna så lär du få dom tids nog i alla fall.
Senast redigerad av Ny.Koala 2023-01-25 kl. 03:07.
Citera
2023-01-25, 09:17
Medlem
Bouppteckning och i förekommande fall arvssktifteshandling ska vara klart innan det är grönt att börja flytta en avlidens tillgångar.
Citera
2023-01-25, 09:54
Medlem
Du har inte rätt att ta ut pengar från någon annans konto, död eller levande. Var din mor gift? I så fall kommer hennes man förfoga över pengarna. Finns det fler arvingar än du? Det rätta måste vara att låta bouppteckningen ha sin gång. Det är möjligt att ett brev kan gälla som ett testamente om det är signerat osv, men det får en jurist kolla på.
Citera
2023-01-25, 23:42
Medlem
glajarns avatar
Citat:

Rör absolut ingenting för du kommer att åka dit på det när dom får uppgifter på att hon är avliden och dom ser att pengarna är flytttade efter att din mamma gått bort.
Brevet gäller inte som testamente så det kan du glömma. Ett testamente ska bevittnas av två personer som inte är nära anhöriga.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in