2023-01-24, 13:32
Medlem
Hej

Jag har en privatleasing idag som går ut i nov 2023. Jag kommer därefter köpa en bil istället.
Som ni vet så har priserna för bilar på andrahandsmarknaden gått upp rejält sista tiden. Även nya bilar direkt från fabriken har gått upp sjukt mycket, vi pratar om om 75-100k på bilarna jag kikar på.

Jag har någonstans förstått att priserna på bilarna kommer gå ner utifrån hur räntan på bolånen och inflationen ser ut idag.

Nu har Tesla sänkt sina priser på deras bilar med 100-150k medans VW har höjt sina utgångspriser ytterligare.

Vad tror ni om bilmarknaden i höst? Kommer andra biltillverkare sänka sina priser också för att vara konkurrenskraftiga på bilmarknaden? Vill tillägga att jag är endast är intresserad av bensin bil, ingen el bil i dagsläget.

Tänker samma sak om andrahandsmarknaden dvs att säljare kanske inte kan sälja bilarna längre i samma om sträckning som tidigare. Nu har även privatlån för bilköp gått upp från cirka 3 till 6/7%.

Känns dumt att köpa något nu om man kan köpa bilarna billigare i vinter eller i början av 2024.

Kom gärna med lite konkreta svar.
Citera
2023-01-24, 13:45
Medlem
Går lånen upp måste priserna gå ner annars kan ingen köpa bilarna.

Kan färre svennar hosta upp 100 000kr för en gammal bil för de inte har råd att ta ett dyrt billån kommer priserna sjunka så enkelt är det.

Tänk på att ett billån är ännu dyrare än ett bolån för risken att du krockar med din bil är högre än att du krockar med ditt hus.

Ska du köpa en helt ny bil och ta lån för att göra så bör du verkligen tänka efter innan du gör det.
Citera
2023-01-24, 13:50
Medlem
Hackenbush55s avatar
Priserna har gått upp rejält och lånen är dyra idag så jag skulle vänta med att köpa bil.
Citera
2023-01-24, 16:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lingaa
Hej

Jag har en privatleasing idag som går ut i nov 2023. Jag kommer därefter köpa en bil istället.
Som ni vet så har priserna för bilar på andrahandsmarknaden gått upp rejält sista tiden. Även nya bilar direkt från fabriken har gått upp sjukt mycket, vi pratar om om 75-100k på bilarna jag kikar på.

Jag har någonstans förstått att priserna på bilarna kommer gå ner utifrån hur räntan på bolånen och inflationen ser ut idag.

Nu har Tesla sänkt sina priser på deras bilar med 100-150k medans VW har höjt sina utgångspriser ytterligare.

Vad tror ni om bilmarknaden i höst? Kommer andra biltillverkare sänka sina priser också för att vara konkurrenskraftiga på bilmarknaden? Vill tillägga att jag är endast är intresserad av bensin bil, ingen el bil i dagsläget.

Tänker samma sak om andrahandsmarknaden dvs att säljare kanske inte kan sälja bilarna längre i samma om sträckning som tidigare. Nu har även privatlån för bilköp gått upp från cirka 3 till 6/7%.

Känns dumt att köpa något nu om man kan köpa bilarna billigare i vinter eller i början av 2024.

Tyvärr exportera mkt begagnade bilar från Sverige numera. Så de höga priserna kan nog tyvärr sitta i ett tag, men visst bör de gå med något om folk får mer pengar
Citera
2023-01-24, 16:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lingaa
Hej

Varför inte leasa igen?
Citera
2023-01-24, 21:18
Medlem
Jag tänker likadant dvs avvaktar tills årsskiftet. Sedan tror jag inte den ekonomiska "bördan" medelsvensson upplever idag kommer försvinna över 12 månader utan tror att detta kommer ta flera år innan vi återgår till det "normala" vad det nu innebär.

Kommer nog bli svårt att hosta upp hela summan för en bil i prisklassen jag kikar på just nu så skulle gissa på att cirka 60% blir privatlån om det skulle bli aktuellt med köp.

Leasar är bekvämt men jag tänker nästa gång jag köper en bil så vill jag ha kvar den 7-9 år.
En till sak med leasing är att man vet att man kör bilfirmans bil, jag får inte samma känsla som om när jag kör min egna bil.

Tack för samtliga återkopplingar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in