Citat:
Ursprungligen postat av
Lingaa
Hej
Jag har en privatleasing idag som går ut i nov 2023. Jag kommer därefter köpa en bil istället.
Som ni vet så har priserna för bilar på andrahandsmarknaden gått upp rejält sista tiden. Även nya bilar direkt från fabriken har gått upp sjukt mycket, vi pratar om om 75-100k på bilarna jag kikar på.
Jag har någonstans förstått att priserna på bilarna kommer gå ner utifrån hur räntan på bolånen och inflationen ser ut idag.
Nu har Tesla sänkt sina priser på deras bilar med 100-150k medans VW har höjt sina utgångspriser ytterligare.
Vad tror ni om bilmarknaden i höst? Kommer andra biltillverkare sänka sina priser också för att vara konkurrenskraftiga på bilmarknaden? Vill tillägga att jag är endast är intresserad av bensin bil, ingen el bil i dagsläget.
Tänker samma sak om andrahandsmarknaden dvs att säljare kanske inte kan sälja bilarna längre i samma om sträckning som tidigare. Nu har även privatlån för bilköp gått upp från cirka 3 till 6/7%.
Känns dumt att köpa något nu om man kan köpa bilarna billigare i vinter eller i början av 2024.
Kom gärna med lite konkreta svar.
Tyvärr exportera mkt begagnade bilar från Sverige numera. Så de höga priserna kan nog tyvärr sitta i ett tag, men visst bör de gå med något om folk får mer pengar