• 1
  • 2
2023-01-24, 13:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tandemfraktur
Hej!

Har börjat finhacka löken mer nogrannt de senaste veckorna. Såpass till den nivå att det nästan ser ut som pressad vitlök på tub/blir en paste.
Har samtidigt blivit så satans mycket gasigare efter att jag lagat mat med superfinhackad lök.
Finns det ett samband där emellan?
Kan tänka mig att syror och dylikt tar sig ut bättre när den är mer finhackad.

Någon som har upplevt samma eller kan berika mig med lite foodfacts kring detta?

Det spelar ingen roll. Rumpan kommer att ta hand om det.
Citera
2023-01-24, 13:39
Medlem
Giant Squids avatar
Gällande all lök så är tumregeln att aldrig hacka den mer än en gång.
Allt ska hackas i ett svep. Annars pressar man ut olja ur den som sabbar matlagningen. Kanske även tarmsystemet.
Citera
2023-01-24, 14:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Giant Squid
Gällande all lök så är tumregeln att aldrig hacka den mer än en gång.
Allt ska hackas i ett svep. Annars pressar man ut olja ur den som sabbar matlagningen. Kanske även tarmsystemet.
Kan det verkligen stämma? Gul lök innehåller runt 100 mg fett per 100 g. Har svårt att se att den koncentrationen ens är "pressbar" och särskilt då inte genom att bara hacka löken. Är oljan ifråga dessutom såpass potent att så små mängder skulle ha någon inverkan, så borde det rimligtvis förstöra även ett långkok där löken mer eller mindre löses upp helt.
Citera
2023-01-25, 01:04
Medlem
Giant Squids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RuneStaxx
Kan det verkligen stämma? Gul lök innehåller runt 100 mg fett per 100 g. Har svårt att se att den koncentrationen ens är "pressbar" och särskilt då inte genom att bara hacka löken. Är oljan ifråga dessutom såpass potent att så små mängder skulle ha någon inverkan, så borde det rimligtvis förstöra även ett långkok där löken mer eller mindre löses upp helt.
Det är standard att aldrig stå och tokhacka lök
Citera
2023-01-25, 09:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Giant Squid
Det är standard att aldrig stå och tokhacka lök

Det är inte det jag ifrågasatte utan bro sciencen om oljor i löken. Borde rimligen ha mer med oxidation att göra.
Senast redigerad av RuneStaxx 2023-01-25 kl. 09:56.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in