2023-01-23, 02:30
Medlem
Hej,

Försöker lägga ner både tjack och ladd, men helvete vad svårt det är. Varit ren från tjack ett tag, men börjat ta mer ladd istället. Needless to say så mår jag skit av bakfyllorna som följer och jag inser att jag _måste_ sluta med den här skiten innan jag bränner sönder hjärnan totalt.

Det jag tycker är svårast med att hålla sig ren är känslan av att jag aldrig någonsin kommer ha kul igen. Det känns också extra svårt att sluta när majoriteten i mitt umgänge tar droger. Plus alla jävla massutskick från kranar varje fredag 🤪.

Insett att min främsta trigger är alkohol. Men känns helt jävla omöjligt att umgås nykter med folk när så stor del av att umgås med folk handlar om att t.ex att ta en öl på krogen.

Svårt att se mig själv som beroende ”på riktigt” så NA eller AA känns inte som något alternativ?

Skulle uppskatta tips och förslag på vad jag kan göra istället. Funderar också på hur länge känslan av att inget är roligt kommer sitta i? 🥲
Citera
2023-01-23, 02:40
Medlem
bobo909s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kemisktavfall
Hej,

Försöker lägga ner både tjack och ladd, men helvete vad svårt det är. Varit ren från tjack ett tag, men börjat ta mer ladd istället. Needless to say så mår jag skit av bakfyllorna som följer och jag inser att jag _måste_ sluta med den här skiten innan jag bränner sönder hjärnan totalt.

Det jag tycker är svårast med att hålla sig ren är känslan av att jag aldrig någonsin kommer ha kul igen. Det känns också extra svårt att sluta när majoriteten i mitt umgänge tar droger. Plus alla jävla massutskick från kranar varje fredag 🤪.

Insett att min främsta trigger är alkohol. Men känns helt jävla omöjligt att umgås nykter med folk när så stor del av att umgås med folk handlar om att t.ex att ta en öl på krogen.

Svårt att se mig själv som beroende ”på riktigt” så NA eller AA känns inte som något alternativ?

Skulle uppskatta tips och förslag på vad jag kan göra istället. Funderar också på hur länge känslan av att inget är roligt kommer sitta i? 🥲

Sluta drick, delete på kranar och börja träna istället.

Beroende på riktigt? Sitter du och drar tjack och ladd varje vecka är du garanterat beroende.

Inte fan kommer allt vara lika roligt i början, men det släpper med tiden och blir lika roligt igen.
Citera
2023-01-23, 05:41
Medlem
Nordéns avatar
Vill verkligen ha hjälp?

Då föreslår jag CDS som syresätter ditt blod till 99%. Det har hjälp heroinister på bara en vecka att bli abstinensfria.
Men det krävs att du verkligen vill också och så får du sluta umgås med folk som tar det. Klipp alla band i någon månad och kom tillbaka med huvudet på topp och tacka nej när du blir erbjuden. Klarar du inte det så är du ju körd.

// Nordén
Citera
2023-01-23, 06:55
Medlem
StonedMonkeys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nordén
Vill verkligen ha hjälp?

Då föreslår jag CDS som syresätter ditt blod till 99%.

Lust att berätta mer? Vad står CDS för? Försökte googla men blev inte klokare, skyller på morgontrötthet
Citera
2023-01-23, 06:59
Medlem
BewilderedHulders avatar
Odla hobbyer och intressen.
Citera
2023-01-23, 07:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kemisktavfall

Du har ju svaren framför dig.

'Det jag tycker är svårast med att hålla sig ren är känslan av att jag aldrig någonsin kommer ha kul igen.'

Vad är det för en märklig villfarelse?

Har du lagt ned förr och varit ren länge och fått bekräftat själv att det aldrig mer går att ha roligt igen när man väl prövat knark?

Eller är det något du har läst på flashback?

Med tanke på trådstarten så verkar det ju inte precis som att du har så roligt med knark heller.

Var du påtänd redan från födseln? Hade du aldrig kul innan su prövade din förra lina?

Tro mig, det går.

Men att en knarkare skulle sluta knarka och ändå kunna hänga med knarkare är däremot en illusion. Det var mitt misstag.

Vill du sluta som en loser, fortsätt umgås med losers. Är du ingen 'riktig' beroende, som du kallar det, så kommer du inte ha några problem att skaffa skötsamma vänner.

Men återigen, vore du inte beroende på riktigt så hade du inte bett om hjälp.

Du kan väl ta bort kranarna från kontaktlistan?

Eller massutskickar de tomtenissar som klättrar ned för skorstenen med en vedsäck full med kanyler kanske..
Citera
2023-01-23, 07:10
Medlem
Nordéns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StonedMonkey
Lust att berätta mer? Vad står CDS för? Försökte googla men blev inte klokare, skyller på morgontrötthet

Chlorine dioxide solution, ett ämne som har 2 syreatomer och en chlorineatom. Den drar ut tungmetaller, kola- och tjackrester i fettvävnaden, och syresätter områden i kroppen som normalt blod inte klarar av.
Du får mer energi, blir intelligentare. Ja, rena miraklet inom medicin som hålls gömt för att pharma inte tjänar pengar på ett patent som har gått ut.

Tas helt med DMSO för att tränga längre in i kroppen. DMSO används också för att transportera kroppsdelar till transplantationer, så det är inget farligt.
Bara att skicka PM så fixar jag en hemsida från Tyskland, men det finns i Sverige också för ett överpris.

// Nordén
Citera
2023-01-23, 07:29
Medlem
nedboys avatar
Det där med att livet inte kommer att kännas roligt igen är något alla känner när de försöker leva ett liv utan knark. Det går över och den dag då du känner att du är fri ("fri") från knark så kommer du istället känna en extremt mycket större lycka och nöjdhet över att du inte behöver knarka för att ha kul/må bra.

Ledsen att behöva säga det men du är beroende.

Om du är seriös med att sluta knarka så måste du lämna det umgänge som knarkar. Även de som bara knarkar ibland, festknarkar etc (de kommer så småningom bli beroendes mer och mer).

Som du berättar om drickandet så måste du sluta med det också. Du kan börja dricka lite grann när du skaffat dig ett annat umgänge och ett annat liv. Ett liv med människor som inte accepterar knark.

Om du inte gör det som jag skriver (inte 100% seriöst) så kommer du till 100% säkerhet att misslyckas. Det är du som väljer...
Citera
2023-01-23, 07:49
Medlem
Mindbreaths avatar
Kanske låter hårt men du måste bryta med dina knarkarvänner. Byt telefonnummer så kranarna inte får tag på dig. Du måste "starta om" ditt liv. Kanske flytta till en ny stad. Börja ett nytt jobb. Försöka hitta nya vänner.

Om man går kvar i de gamla hjulspåren kommer man aldrig kunna byta väg. Man halkar lixom ner igen direkt.

Jag flyttade ut på landet, gick en yrkesutbildning och skaffade nya intressen. Visst röker jag gräs någon gång ibland men är i princip helt ren.
Citera
2023-01-23, 08:42
Medlem
mongomanishs avatar
Jag gissar utifrån det du skriver att du är relativt ung. När man inte använder varje dag så är det lätt att inte känna sig som en "riktig" missbrukare men man kan ställa sig två relativt enkla frågor. Kontrollerar jag mängden jag använder när jag använder? Det vill säga när jag väl tar droger (alkohol inkluderat) tar jag då mer än vad jag tänkt och har svårt att sluta? Om svaret är ja så får man fråga sig, kan jag välja bort drogerna och inte börja igen? För de flesta av oss med beroendeproblematik är svaret på fråga ett JA, jag förlorar kontrollen över hur mycket jag tar (kanske inte alltid, men ofta). Fråga två brukar ju ganska snabbt visa sig att nej, jag kan inte välja bort drogerna genom att "bara sluta" utan med tiden börjar vi alltid använda igen.

Om man inte kontrollerar mängden men heller inte kan sluta så är man inne i en ond cirkel som tendeserar att bli allt värre ju längre tiden går. Problemet är att när vi inte använder så brukar vi ibland snabbt, ibland långsamt må ännu sämre vilket gör att vi snart början använda igen för att livet är för tråkigt, att vi har för mycket ångest, är för rastlösa eller vad det nu är som mest karaktäriserande för just oss.

För mig var 12-steg i kombination med träning, nya vänner och nya vänner nyckeln. 12-steg, i synnerhet i storstäderna (läs Stockholm i alla fall) är proppfyllt med människor i samma situation som du och man träffar både likasinnade men som också verkar må både bra och ha hållt sig nyktra länge. Testa att gå på et CA-möte och se hur det känns, tror av det du skriver att det är den gemenskap som skulle passa bäst
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in