Citat:
Ursprungligen postat av
Inst3506
Om jag är uppe sent på natt/ tidigt på morgon och tittar på en film eller sitter framför datorn så drabbas elektroniken jag använder just då av grova störningar/laggar, det kan vara tvn, tv-boxen, trådlöst tangentbord, wifi, etc etc. Surfar jag på mobil istället, drabbas den av överhetta så att det blir nästan omöjligt att hålla den i handen och batteriet töms flera gånger snabbare än vanligt, än om jag är uppe på dagtid eller är på besök hos någon och sysslar med samma aktiviteter på mobilen. Stänga av wifi/mobildata hjälper inte.
Vad är det för utrustning som kan orsaka såna störningar/laggar hos grannars elektroniker? Går det att ta reda på vart det kommer ifrån och sätta dit gärningsmannen?
Om tråden ligger i fel forumdel så får någon mod gärna flytta den.
Jag tycker det låter som en EMC-störning.
Alltså att det finns någon störande elektronik, som då används nattetid.
Jag hittade ett test du kan göra för att ta reda på om det handlar om EMC-störning.
Om du misstänker en störande produkt är det enklaste sättet att lyssna på radio med bra ljudkvalitet samtidigt. Störs radiosändningen är det stor sannolikhet att det handlar om EMC, säger Martin Gustafsson inspektör vid Elsäkerhetsverket.
Det kan även vara en gammal apparat som du haft länge som stör.
En vanlig källa till störningar är äldre apparater där elektroniska komponenter åldrats och förlorat sin funktion. Störningarna kan då verka uppstå plötsligt men orsakas av någon apparat man haft länge.
När du misstänker att det kan vara en grannes apparat försvåras det ju att hitta källan.
Men när du hittat källan kan du anmäla den till Elsäkerhetsverkets.
https://www.elsakerhetsverket.se/om-oss/press/nyheter/2021/dalig-uppkoppling-kan-bero-pa-storande-elektronik/