2023-01-21, 17:15
Medlem
LaddaAckumulatorns avatar
Sitter i bastun och det slår mig, det borde väl gå att koka ägg här inne? Har en karta som behöver kokas - vore det möjligt att göra det här i bastun? Just nu har jag 82 grader här inne men kan lätt öka på det med 10-15 grader om jag måste.

https://imgur.com/a/o51HLib

Jag är medveten om termodynamiska effekter. Vatten/luft/vakuum etc överför värme på olika sätt. Men vad säger ni, går det att koka ägg i bastun på något vettigt sätt?
Citera
2023-01-21, 17:33
Medlem
WhyAreYouBrainDeads avatar
Lägg en kastrull med vatten på aggregatet, sen när vattnet kokar lägger du i äggen i 10 minuter, de borde ju funka, men du måste få vattnet att koka först, sen så kan du ha grillad korv inlindat i aluminiumfolie också på aggregatet.
Citera
2023-01-21, 17:43
Medlem
Jag vill minnas att jag i min ungdom - när jag var mer intresserad av matlagning än i dag - läste att om man kokar ägg i cirka 80 graders vatten så får man ett ägg där gulan är hård, men vitan lös. Alltså precis tvärtom mot "löskokta" ägg.

Det borde väl fungera att bara lägga ut äggen i rad på lavarna i en 80-gradig bastu och sedan vänta. Förmodligen får man göra några prova för att hitta en lämplig "koktid".
Citera
2023-01-21, 18:00
Medlem
Det fungerar inte riktigt så. Luft leder värme dåligt medans vatten leder värmen mycket bra. Bara för att luften är 100C innebär det inte att äggen är det, om luften är 100 C är ytan på äggen ca 50C.

Ett bättre tips för att spara på elen är att kan du fixa lågtempererade ägg på diskmaskinens 60-gradersprogram i 50 minuter.
Senast redigerad av Funfor2023 2023-01-21 kl. 18:04.
Citera
2023-01-21, 18:02
Medlem
LaddaAckumulatorns avatar
Spontant och utan att fundera särskilt mycket mer så tänker jag att vatten kokar vid 100grader celcius = normal äggkokartemperatur. Jag kan säkert få till det i luften här. Men det är ju som sagt luft- och inte vattentemperatur.

Är beredd att testa förslag om nån kommer med något vettigt. Har 50 ägg som behöver kokas och en elräkning jag inte betalar själv.
Citera
2023-01-21, 18:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Funfor2023
Det fungerar inte så. Luft leder värme dåligt medans vatten leder värmen mycket bra. Bara för att luften är 100C innebär det inte att äggen är det. Om luften är 100 C är ytan på äggen ca 50 C
Då kan man ju förvisso dra upp termodynamik, som säger att om du har ett ägg i 100º luft tillräckligt länge så blir även ägget 100º.

Så visst kan du "koka" äggen genom att befinna sig i varm luft. Men du får kanske byta ut äggklockan mot kalendern .. eller så illa är det ju inte, såklart.

De som kan sin matematik kan nog räkna ut det; ett ägg stående i 100º luft, tid för att bli "medel" som man vill ha det?
Citera
2023-01-21, 18:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LaddaAckumulatorn
Spontant och utan att fundera särskilt mycket mer så tänker jag att vatten kokar vid 100grader celcius = normal äggkokartemperatur. Jag kan säkert få till det i luften här. Men det är ju som sagt luft- och inte vattentemperatur.

Är beredd att testa förslag om nån kommer med något vettigt. Har 50 ägg som behöver kokas och en elräkning jag inte betalar själv.

Vatten har ju ca 800 gånger densiteten av luft. Exakt så mycket långsammare går inte värmefördelningen men visst slöar den ner.

Ett par länkar kring detta (den första om att koka ägg i en airfryer, men dom fuskar med 135º):
https://www.delish.com/uk/food-news/a39071458/how-to-hard-boil-eggs-air-fryer/#:~:text=You%20really%20can%20make%20hard,content% 20is%20imported%20from%20TikTok.
https://perminc.com/resources/fundamentals-of-fluid-flow-in-porous-media/chapter-2-the-porous-medium/relative-permeability/three-phase-relative-permeability/effects-temperature-relative-permeability/
https://www.reddit.com/r/NoStupidQuestions/comments/3i031j/can_you_boil_an_egg_in_a_sauna/
Senast redigerad av PleaseIgnore 2023-01-21 kl. 18:11.
Citera
2023-01-21, 18:17
Medlem
Rimberts avatar
Koka ägg i bastun? Det låter som en katastrof på hästkraft Värmen från bastun skulle få ägget att explodera inuti skalet och skapa en riktig röra. Tänk på alla bitar av skal och äggvita som skulle sprida sig över hela bastun. Nej, jag rekommenderar starkt att du inte försöker koka ägg i bastun. Bättre med den traditionella metoden att koka ägget i en kastrull på spisen.
Senast redigerad av Rimbert 2023-01-21 kl. 18:23.
Citera
2023-01-21, 18:32
Medlem
Ultramax3000s avatar
Googla på ”onsen egg”. Japanerna leder vägen.

Tabeller på hur ägg reagerar på olika temperaturer hittar du annars på ”egg” sous vide temperatures.

Håller tummarna för dina bastukokta ägg!
Citera
2023-01-21, 18:36
Medlem
Stormpiskares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LaddaAckumulatorn
Men vad säger ni, går det att koka ägg i bastun på något vettigt sätt?
Varför inte testa? Har du rejält med ånga/fukt så ska det nog kunna gå vägen.
Citera
2023-01-21, 18:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rimbert
Koka ägg i bastun? Det låter som en katastrof på hästkraft Värmen från bastun skulle få ägget att explodera inuti skalet och skapa en riktig röra. Tänk på alla bitar av skal och äggvita som skulle sprida sig över hela bastun. Nej, jag rekommenderar starkt att du inte försöker koka ägg i bastun. Bättre med den traditionella metoden att koka ägget i en kastrull på spisen.

Varför skulle det få en annan effekt mot att koka det i vatten annat än vara långsammare? Mina ägg exploderar varken i kokande vatten eller i ångkokaren (de dära äggkokarna, di kallar't)?
Citera
2023-01-21, 18:41
Medlem
Rimberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PleaseIgnore
Varför skulle det få en annan effekt mot att koka det i vatten annat än vara långsammare? Mina ägg exploderar varken i kokande vatten eller i ångkokaren (de dära äggkokarna, di kallar't)?
Jag tänkte att det kokande vattnet kunde få den termiska energin att distributeras jämnare än luft. Men jag är verkligen ingen fysiker, så jag har kanske fel...
För resten tror jag man dör om man sitter i en bastu på 100 grader C.
Senast redigerad av Rimbert 2023-01-21 kl. 18:45.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in