• 2
  • 3
2023-01-24, 21:19
Citat:
Ursprungligen postat av Pojkekorv
Det är ingen som köper Mac för att installera Linux. Läs det jag skriver.

Precis, det är ju det jag sa från början.

Jag följer Asahi Linux med intresse, vad de har åstadkommit är imponerande.

Men frågan är vad som är målet, mer än att visa att det går?
Citera
2023-01-24, 21:25
Medlem
Pojkekorvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pecka-
Precis, det är ju det jag sa från början.

Jag följer Asahi Linux med intresse, vad de har åstadkommit är imponerande.

Men frågan är vad som är målet, mer än att visa att det går?

Tanken som jag förstått det är väl att kunna bidra till Linuxkärnan så att andra distrobutioner ska kunna skapa kunna installeras på en Mac.

Det är väl delvis säker någon tanke att visa på att det går, en utmaning och tillgängliggöra en av världen största hårdvarutillverkares produkter för Linux. Tänker jag mig.
Citera
2023-01-24, 22:24
Moderator
vhes avatar
Jag (d.v.s. min arbetsgivare) har övervägt att köpa en ARM-baserad Mac och köra Linux på den av den enkla anledningen att man då får en rätt fräsig ARM-processor på hårdvara som troligen kommer hålla ett tag.

Den skulle i.s.f. användas till att köra byggen/tester för vår ARM-mjukvara, något som f.t. går smärtsamt långsamt på våra Raspberrys. Finns det billigare alternativ? Ja, kanske det, men det kräver forskning. Varje nedlagd forskningstimme skär en tusenlapp (-ish) från väntevärdet på vinsten från sparad hårdvarukostnad.

Sen har ju Apple rätt slick formfaktor även för traditionell laptop-användning.

(f.ö. är Alyssa Rosenzweig en fantastisk utvecklare)
Citera
2023-02-05, 15:54
Medlem
zxcvasds avatar
Jag har inte testat och skulle inte heller köpa en så dyr dator för att experimentera med. Däremot hoppas jag de lyckas. Linus Torvalds har sagt att han gärna hade använt en ifall det hade gått att installera linux på den.

Däremot har jag länge varit sugen på en PinobookPro, som är en billig ARM-bestyckad laptop med linux.
Citera
2023-02-05, 15:56
Medlem
zxcvasds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vhe
Jag (d.v.s. min arbetsgivare) har övervägt att köpa en ARM-baserad Mac och köra Linux på den av den enkla anledningen att man då får en rätt fräsig ARM-processor på hårdvara som troligen kommer hålla ett tag.

Den skulle i.s.f. användas till att köra byggen/tester för vår ARM-mjukvara, något som f.t. går smärtsamt långsamt på våra Raspberrys. Finns det billigare alternativ? Ja, kanske det, men det kräver forskning. Varje nedlagd forskningstimme skär en tusenlapp (-ish) från väntevärdet på vinsten från sparad hårdvarukostnad.

Sen har ju Apple rätt slick formfaktor även för traditionell laptop-användning.

(f.ö. är Alyssa Rosenzweig en fantastisk utvecklare)
Har du kollat på PinebookPro? Varför köper ni inte en ARM-server?
Citera
2023-02-06, 17:52
Moderator
vhes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zxcvasd
Har du kollat på PinebookPro? Varför köper ni inte en ARM-server?

Nej. Nu blev det aldrig något köp av fysisk hårdvara då Google började erbjuda ARM-maskiner i sin GCloud-sörja.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in