2023-01-21, 14:27
Medlem
Majasmokers avatar
Hejsan!

Jag sökte runt lite men hittar bara en massa om Super Mario men jag har väl gjort fel eller missat nånstans.

Hursomhelst, jag är en gubbe som köpte mig ett Quest-2 headset tidigare i höstas & för ett par veckor sen köpte jag spelet Super Hot. Hade läst om det & förstått idén men var ändå lite tveksam. Kunde detta verkligen vara roligt? Men ja! Det är ju skitkul

Först hade jag inte ens bemödat mig med att kolla om det måhända gick att prova utan att köpa men så fick jag ett ryck & tänkte jag ju iaf måste söka lite & såg att det fanns en demo att hämta. Demon är i själva verket första "banorna" som också säger vad man ska göra & hur spelet går till, vilket ju egentligen inte är så svårt att lista ut.

När jag hade kört igenom det så var det direkt bestämt att köpa! Fast det är så banal grafik & enkelt gjort som om man vore tillbaka 20 år eller mer med dessa kantiga gubbar så är själva idén med att tiden bara rör sig när jag gör det så genial i VR. Tror inte jag skulle tycka det var särskilt märkvärdigt alls på en vanlig bildskärm. Jag som mest sitter still nuförtiden, har förutom golf & pingis i VR, verkligen börjat röra mig med dethär Super Hot.

Som nån beskrev i nån recension jag såg, ett slags tai chi man utför med kulor "vinande" runt kroppen. Jag böjer mig på sätt jag inte ens kunde för 20 år sen Har just suttit i soffan en stund för en kopp fika medan headsetet också får äta lite. Innan dess halvlåg jag på golvet med ena armen sträckt mot en Uzi. Snurrade i en ansträngande gymnastisk övning runt upp på huk samtidigt som jag sakta höjde andra armen mot en enkel pistol. Fyrade av uzin & fick därför själv en svärm kulor tillbaka. Drog in magen & sköt istället det enda skott pistolen hade & träffade med mitt bästa head shot en röding som sprang samtidigt! Snyyyggt

Allt detta som skulle ta typ en till två sekunder högst, tog nu snarare 20 s. Låter knäppt att det skulle vara roligt men just att det är i VR är ju det som gör det så coolt!

Nu är inte jag en sån som går upp i vikt särskilt mycket bara för det är jul men gjorde jag det så kan jag tala om att det definitivt är borta igen. Har fått börja använda ett inre hål i skärpet senaste tiden. VR is the shit asså.

Retas nu inte med gamlingen för att han upptäckt VR. Jag var med på KTH runt 1999 innan biblioteket flyttade dit det är nu. Där fick vi se de första trevande stegen med VR. En tjock kabel till tunga headset & bara enkla figurer men man förstod att det skulle kunna bli nåt stort av det. Då var det givetvis en oerhört dyr dator & övrig hårdvara. Bara glömma för en privatperson.

Men nu är frågan, var är Super Hot-tråden? Spelar ni inte det? Är jag så dålig på att söka?

Vad tycker du om Super Hot?
Citera
2023-01-21, 16:30
Medlem
Clint Ruins avatar
Låter fränt!

Har bara kört icke-VR-varianten på pc och gillar konceptet att allt står stilla tills man själv rör sig.
Citera
2023-01-26, 15:47
Medlem
Jag spelade det i ca 2-3h och tyckte det var OK.

Inget märkvärdigt. Pingis är ett bättre spel som underhåller en längre.
Citera
2023-01-26, 15:56
Medlem
Slints avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Majasmoker

Retas nu inte med gamlingen för att han upptäckt VR. Jag var med på KTH runt 1999 innan biblioteket flyttade dit det är nu. Där fick vi se de första trevande stegen med VR. En tjock kabel till tunga headset & bara enkla figurer men man förstod att det skulle kunna bli nåt stort av det. Då var det givetvis en oerhört dyr dator & övrig hårdvara. Bara glömma för en privatperson.

Förlåt för off topic, men du kanske inte är gammal nog att minnas Funhouse på ZTV med VR? Maskinen var en Virtuality 1000CS för typ 350000:-. Kanske samma som på KTH.
Citera
2023-01-26, 18:22
Medlem
Majasmokers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clint Ruin
Låter fränt!

Har bara kört icke-VR-varianten på pc och gillar konceptet att allt står stilla tills man själv rör sig.
Då skulle du säkert tycka att det är coolt med vr-liret också om än att du redan kan det så att den stora överraskningseffekten inte kommer. Jag hade förvisso läst på & har sett t.ex. Matrix med kulorna som stannar framför KeAnus. men ändå glömmer jag mig lite då & då & tror jag måste ducka snabbt som ögat men det är ju då det skiter sig
Eller så ser man en lucka där man ska kan gå emellan medan den röde fortfarande kommer att skjuta nästa skott där jag lämnar. Ska visa min polare på lördag. Han borde bli eld & lågor om jag känner honom rätt. Får se om han köper däremot. Han verkar inte så spelintresserad. En annan polare beställde en efter han fick prova för några v sen & han äger redan ett PS med VR sen några år men han tyckte att han blev så lätt illamående i det men att det nu när han fick testa Quest 2 var en enorm skillnad. Kanske läge för dig att satsa?

Citat:
Ursprungligen postat av tungklipparen
Jag spelade det i ca 2-3h och tyckte det var OK.

Inget märkvärdigt. Pingis är ett bättre spel som underhåller en längre.
Jao, pingisen är också väldigt bra & med bra känsla i kontrollerna & slagen men några fler timmar med rödingarna ska du väl kunna få ihop! Dock skulle jag gärna se en utbyggnad med förbättrad grafik & dylikt även om jag för ovanlighetens skull även gillar det minimalistiska.

Citat:
Ursprungligen postat av Slint
Förlåt för off topic, men du kanske inte är gammal nog att minnas Funhouse på ZTV med VR? Maskinen var en Virtuality 1000CS för typ 350000:-. Kanske samma som på KTH.
Aha! Jodå, åldern finns definitivt men kollade väldigt sällan på Z-tv. Tyvärr ska jag väl säga för har förstått i efterhand att det kunde vara mycket skoj där i svensk reklam-tv/ungdoms-tvs början. Åandrasidan, jag hade ganska tidiga morgnar & kunde sällan vara uppe så länge & annars var det annat som gällde.

Men intressant där med tidig VR. & priset du nämner. Det var inte extrema pengar för en datorinstitution då. Det var otroligt häftigt att inse att t.ex. arkitekter kunde gå in i sina byggnader eller ingenjören kunde hålla upp en maskindel & vrida på den.
Citera
2023-01-26, 20:29
Medlem
Citat:
Då skulle du säkert tycka att det är coolt med vr-liret också om än att du redan kan det så att den stora överraskningseffekten inte kommer. Jag hade förvisso läst på & har sett t.ex. Matrix med kulorna som stannar framför KeAnus. men ändå glömmer jag mig lite då & då & tror jag måste ducka snabbt som ögat men det är ju då det skiter sig
Eller så ser man en lucka där man ska kan gå emellan medan den röde fortfarande kommer att skjuta nästa skott där jag lämnar. Ska visa min polare på lördag. Han borde bli eld & lågor om jag känner honom rätt. Får se om han köper däremot. Han verkar inte så spelintresserad. En annan polare beställde en efter han fick prova för några v sen & han äger redan ett PS med VR sen några år men han tyckte att han blev så lätt illamående i det men att det nu när han fick testa Quest 2 var en enorm skillnad. Kanske läge för dig att satsa?

Jao, pingisen är också väldigt bra & med bra känsla i kontrollerna & slagen men några fler timmar med rödingarna ska du väl kunna få ihop! Dock skulle jag gärna se en utbyggnad med förbättrad grafik & dylikt även om jag för ovanlighetens skull även gillar det minimalistiska.

Aha! Jodå, åldern finns definitivt men kollade väldigt sällan på Z-tv. Tyvärr ska jag väl säga för har förstått i efterhand att det kunde vara mycket skoj där i svensk reklam-tv/ungdoms-tvs början. Åandrasidan, jag hade ganska tidiga morgnar & kunde sällan vara uppe så länge & annars var det annat som gällde.

Men intressant där med tidig VR. & priset du nämner. Det var inte extrema pengar för en datorinstitution då. Det var otroligt häftigt att inse att t.ex. arkitekter kunde gå in i sina byggnader eller ingenjören kunde hålla upp en maskindel & vrida på den.

Förslag på topp 3 bästa spelen?
Citera
2023-01-27, 06:37
Medlem
Majasmokers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tungklipparen
Förslag på topp 3 bästa spelen?
Ja nu är ju inte jag nån "riktig" gamer precis & har aldrig provat nåt av alla olika skräck, zombie & fps som finns men har blivit lite nyfiken på nåt som heter Bones. Jag har än så länge köpt Walkabout minigolf, Eleven pingis & nåt Bowlingspel där jag fick alla 3 i ett bra paketpris. Bowlingen har jag egentligen bara testat lite för att se men det verkar helt ok det med. Däremot pingisen & minigolfen har jag lätt haft roligt för pengarna. Ska köpa alla extrabanorna som finns till minigolfen & är övertygad om att de kommer att vara värda sina 3 dollar styck & den senaste för 4 dollar.

Nu tänker jag i form av riktigt spel. Vad kostar en runda minigolf idag? Räcker 80 kr? Det här är givetvis långt ifrån på riktigt men lätt värt 30-40 kr när jag dessutom vill & kan spela hur mycket som helst.

Så har jag köpt Golf+ också. Tycker känslan i kontrollerna är väldigt bra & åter igen, jämfört med priset för riktig golf så är det värt varenda krona. Om man nu tycker golf är iaf liiite intressant.

Beat Saber ingick i köpet i höstas & är väl iofs ganska enahanda men pulshöjande. Tyvärr för oss äldre är det nästan totalt okända låtar även om jag såklart fattar att många av de låtar som ingår antagligen är gjorda exklusivt för spelet. Rätta mig om jag har fel den som vet. Det finns dock en massa paket eller enskilda låtar med kända artister att köpa (såklart)... Men det viktiga här är ju att man faktiskt rör sig! Jo, det är bra för er hälsa & motverkar isterbuk
Det har kommit ett litet classic rock-paket som jag köpte & det förvånar mig att de inte släpper mycket mer av äldre musik men de vet kanske att det inte är lönt? För få gamlingar som lirar?

Senaste inköp är The thrill of the fight, boxning & där behövdes inte mycket för att flåsa & hade träningsvärk 2 dagar efteråt. Men jag tränar heller aldrig så om man redan är vältränad får man väl nöja sig med själva grejen. Men det här har jag bara provat lite grann ännu. Sägs dock att de satsar på att försöka få det så äkta som möjligt medan det som heter Creed har mer av arkadkänsla.

Ett av de första spel jag köpte var gamla Myst anpassat till VR. Det blir visst bättre grafik om man köper & kör via Steam (gäller väl de flesta spel såklart) men jag har ingen speldator & jag är ändå väldigt fascinerad av alla miljöerna & känslan. Kom som sagt ihåg att jag inte är en gamer & jag vet att grafiken i dagens tyngre spel fullkomligt utklassar en Quest 2 men jag tror att många förlåter det just för att känslan när man är inne i det gör att grafiken kan tonas ned lite.

Om jag ska rangordna så blir det nog Walkabout minigolf för helheten. Grafiken & känslan sammantaget. Super Hot för främst spelidén som för mig var/är ny & att jag får röra mig på alla möjliga sätt. Som trea är nog den "riktiga" golfen tror jag. Den ligger närmast till hands att faktiskt få mig att testa på riktigt.

Nu måste jag kila.....
Citera
2023-01-28, 15:02
Medlem
betonghoras avatar
Citat:
Vad tycker du om Super Hot?

Superhot VR var nog första spelet jag körde på min oculus där jag kände att "OK, det här är faktiskt ett spel som inte skulle vara bättre i 2D" :-)

Jag har hört att det finns en tidigare icke-VR version sen tidigare men den kan omöjligt ge känslan av att ducka kulor i The Matrix. Tre tummar upp
Citera
2023-01-31, 05:46
Medlem
Majasmokers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av betonghora
Superhot VR var nog första spelet jag körde på min oculus där jag kände att "OK, det här är faktiskt ett spel som inte skulle vara bättre i 2D" :-)

Jag har hört att det finns en tidigare icke-VR version sen tidigare men den kan omöjligt ge känslan av att ducka kulor i The Matrix. Tre tummar upp
Ja det borde de flesta kunna skriva under på. Vad man än tycker om spelet i sig, grafik, upprepande, för få banor eller vad det nu kan vara, så förstår jag verkligen inte vitsen med det i 2D. Super Hot borde tillhöra grundkursen i VR

Enligt wiki så gjordes det 2013 under en 7-dagars fps-utmaning. När demon fick stor uppmärksamhet så körde de en kickstarter-insamling & utvecklade idén. Ganska ball story.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in