• 1
  • 2
2023-01-21, 10:23
Medlem
Har sparat ihop en miljon kronor under en lång period.
Äger inga aktier, inga fonder. Allt ligger på ett sparkonto dit jag flyttar sparpengar varje månad.
Har inga lån. Inga studielån. Äger ingen bil. Äger ett hus.

Jag kan inget om aktier, fonder, skatt, investeringar. Jobbar med annat och där lägger jag min energi.

Jag undrar hur jag gör för att investera denna miljon på ett tryggt sätt så jag kan få lite avkastning på den.
Jag betalar gärna en % till någon etablerad trygg firma som sköter förvaltningen åt mig än att jag själv måste göra val och lära mig saker inom detta.

Tips?
Citera
2023-01-21, 10:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eclipseTomte
Äger inga aktier, inga fonder. Allt ligger på ett sparkonto dit jag flyttar sparpengar varje månad.

Jag kan inget om aktier, fonder, skatt, investeringar. Jobbar med annat och där lägger jag min energi.

Jag undrar hur jag gör för att investera denna miljon på ett tryggt sätt så jag kan få lite avkastning på den.
Jag betalar gärna en % till någon etablerad trygg firma som sköter förvaltningen åt mig än att jag själv måste göra val och lära mig saker inom detta.

Tips?
Bästa tipset är att inte lyssna på alla galningar som kommer svara dig att du ska satsa allt på indexfonder.
Citera
2023-01-21, 10:29
Medlem
S.O.Stolps avatar
Tipset blir väl fonder. När du sparar i fonder så betalar du i praktiken en firma som sköter förvaltningen åt dig.

Ett enkelt sätt för en nybörjare är att spara med hjälp av Avanza Auto

Ett automatiskt sparande i fonder med låg avgift där du väljer risknivå själv.
Citera
2023-01-21, 10:33
Medlem
okok1s avatar
Ta den tid det tar och lär dig om sparandet. Kika in rikatillsammans.se etc.
Citera
2023-01-21, 10:56
Medlem
TonyBergmans avatar
Googla om indexfonder läs på rika tillsammans som en tidigare skrev.
Läs på avanzs finns massa bra nybörjartips.
Köp intr för 1 miljon direkt sprid ut det över 1år kanske beroende på din ålder.
Citera
2023-01-21, 11:06
Medlem
Öppna ett konto på Avanza.
Starta ett ISK konto där så att du kan köpa fonder:
Köp fonder med låg avgifter t.ex.
- 70% Avanza Global (Total avgift 0,08%)
- 10% Avanza Emerging Markets (Total avgift 0,26%)
- 20% Avanza Zero (Sverige) (Total avgift 0,0%)

Var beredd på att fonderna kan gå ned nu om det blir lågkonjunktur.

Börja föra över pengar varje månad och köp fonderna ovan 70% 10% 20%

Börja försiktigt (med några tusenlappar i månaden), så att du kan kontrollera hur stora förluster du tål innan du ger upp och börjar sälja av fonder

Om du inte slutar och köpa, och inte säljer de inköpta fonderna och dessutom inte tar ut pengar från kontot kan du räkna med att du kommer att få en avkasting på ca 8% per år. (Då måste du behålla fonderna i minst 5 - 10 år). På kortare sikt kan fonderna både gå upp mycket mer och mycket mindre men på längre sikt är det ca 8% som gäller om man tittar tillbaka i tiden.

Om du mår bra när du sparar i fonder kan du höja insatt månadsbelopp efter några månander, halvår eller år.

Vid en lågkonjunktur kan fonderna gå ned i värde under flera år, men då köper du värdepapper på rea, problemet är bara att psyket måste klara att se pengarna minska i värde. Efter lågkonjukturen kommer fonderna gå upp och då vinner du på att ha köpt billigt (om du har klarat att behålla dem under hela lågkonjuturen). Köp inte enskilda aktier när du inte är insatt vissa aktier återhämtar sig aldrig.

Försök att låta bli att logga in på kontot låt fonderna jobba åt dig och undvika att byta sälja och köpa andra fonder titt som tätt.

Välj indexfonder med låga avgifter.

Se till att alltid ha en rejäl buffert med pengar på banken så att du aldrig behöver sälja fonderna i dåliga tider.

Ett ännu enklare alternativ är att starta ett konto hos Lysa fondrobot. Då väljer Lysa både fonder och aktier åt dig.
https://lysa.se/

Ta även en titt på RikaTillsammans
https://www.youtube.com/watch?v=_FSYWu6U19o
Senast redigerad av flashajn 2023-01-21 kl. 11:33.
Citera
2023-01-21, 11:07
Medlem
Som många andra skrivit = Fonder.
Inte bara en fond utan ungefär 5 fonder med olika inriktningar varav minst en globalfond.
Citera
2023-01-21, 11:14
Medlem
DrWangs avatar
Ett tips är väl egentligen att inte ta emot tips och råd från andra, det är ett utmärkt sätt att förlora pengar eller att generera mindre än vad du skulle kunna göra.

Du bidrar också med för lite information som till exempel tidshorisont och riskvilja.

Läs på och lär dig allt du kan, oftast för en nybörjare så är ett investeringsbolag en bra start eller en aktie som precis hela världen är med och genererar pengar till och därav är ett väldigt säkert alternativ. Bland dessa hittar vi jättar så som Coca Cola, Colgate-Palmolive och PG för att nämna några få.

Du kan med fördel läsa lite extra om utländsk källskatt och ett KF konto.
Citera
2023-01-21, 11:51
Medlem
Nordanvindarnas avatar
Citat:

Tips?

Vad du än väljer så är mitt tips att du inte flyttar alla pengar direkt. Skulle det sätt du valt visa sig vara fel och du lagt alla ägg i samma korg så kommer du sova dåligt om nätterna. Pytsa ut mindre portioner efterhand och lär dig vad som fungerar (och inte) under tiden. Lycka till.
Citera
2023-01-21, 11:58
Medlem
Zionistreport97s avatar
Citat:

Tips?
Jag hade köpt guld och silver för 500 000 som jag förvarar hemma alt bankfack. Resten hade jag köpt aktier och fonder för nu när det är billigt.
Lycka till
Citera
2023-01-21, 12:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zionistreport97
Jag hade köpt guld och silver för 500 000 som jag förvarar hemma alt bankfack. Resten hade jag köpt aktier och fonder för nu när det är billigt.
Lycka till

Fysiskt silver är det 25% moms på, så det är ingen höjdare. Sliver tar också mycket plats. Risk för rån om ädelmetallerna förvaras hemma.
Citera
2023-01-21, 12:40
Medlem
Citat:

Tips?

Tror du cola cola kommer att gå i konkurs inom 10 år - inte öppna depå i avanza eller nordnet o
köp coca cola aktier - tror du heineken kommer att gå i konkurs inom 10 år - om inte köp aktier
där också - med lagom tur är du då dessutom valutasäkrad
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in