2023-01-20, 10:28
Medlem
Vad är poängen?
Visst, om det är ett ställe man regelbundet sitter på och de inte har alkoholtillstånd så fattar jag. Men om det är en krog där allt finns, varför inte våga ta en riktig öl om man ändå beställer öl? Varför en fjollöl när man är sugen på öl?

Själv sitter jag inte varje lunch super. Brukar hålla mig till mineralvatten 4 dagar i arbetsveckan. Men för flera år sen sa jag till mig själv en fredag "fuck it!" och beställde in ett glas rött vin till mitt mineralvatten. Höll mig alltid till ett. Jag kunde verkligen i början känna hur både de jag brukade gå ut på lunch med och övriga vid borden bredvid stirrade ner mig. De okulära nackskotten haglade. Men jag fullständigt sket i det. Det var inte jag som var onaturlig, det var dom som var onaturligt besatta av tanken att alla som dricker en skvätt alkohol på det där sättet måste vara sönderknarkad alkoholist. När det är helt naturligt överallt söder om Smygehuk.

Det roliga var att efter en månad på det där lunchstället så började mina kollegor beställa in en starköl istället för lättöl på fredagar. En. Och sen så kunde jag se andra vi inte jobbade med men som vi ofta mötte från andra företag, vissa beställde in ett glas vin. På fredagar. Det blev helt naturligt.

Så, varför är det fortfarande så jävla tabu här i Sverige ta sig en ordentlig bärs eller ett glas vin under en lunch, när alla andra i hela världen gör så?
Citera
2023-01-20, 10:34
Medlem
CommonSenses avatar
Till jul och midsommar så brukar jobbet bjuda på lätt öl, kan tycka det är gott speciellt på jobbet med lätt öl. Inget jag skulle dricka hemma eller beställa om jag tog en lunch
Citera
2023-01-20, 10:35
Medlem
Hamsterbolls avatar
Det är väl inte tabu? Jag tar ofta ett glas vin till maten på lunchen. Men ibland en lättöl. Det är ju inte alkoholen man vill åt, utan smaken. Lättöl är gott till thaimat, strömming och smörgåsar tycker jag. Till fisk dricker jag ett glas vin.

Starköl känns rätt onödigt på lunchen, det är mer nåt man dricker på en AW enligt mig.
Citera
2023-01-20, 10:40
Medlem
Beror väl på vad man har för jobb? Kör man timmerbil eller drar högspänningskabel är det väl ett plus om man är helt skärpt, men vänder man papper på ett kontor är det väl skit samma egentligen.
Citera
2023-01-20, 10:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MuttasLidkrantz
Beror väl på vad man har för jobb? Kör man timmerbil eller drar högspänningskabel är det väl ett plus om man är helt skärpt, men vänder man papper på ett kontor är det väl skit samma egentligen.

Du har givetvis en poäng.
Citera
2023-01-20, 10:47
Medlem
Känns som en gammaldags grej med lättöl till lunchen. Men det är så jävla gott. Jag vill inte dricka något starkt till lunch i "vanliga" fall men lättöl är fint. . Mina morföräldrar dricker aldrig vatten eller något sådant. Alltid lättöl!

Nu tycker inte jag en 2,8 är fel heller men
Citera
2023-01-20, 10:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hamsterboll
Det är väl inte tabu? Jag tar ofta ett glas vin till maten på lunchen. Men ibland en lättöl. Det är ju inte alkoholen man vill åt, utan smaken. Lättöl är gott till thaimat, strömming och smörgåsar tycker jag. Till fisk dricker jag ett glas vin.

Starköl känns rätt onödigt på lunchen, det är mer nåt man dricker på en AW enligt mig.

Kul höra du inte backar ta vad du känner för.
Lättöl smakar avslaget för mig. Men samtidigt måste jag säga att 3,5 gillar jag bra mycket mer än starköl. Rent smakmässigt tycker jag om den mer.
Citera
2023-01-20, 10:48
Medlem
Aldrig druckit någon av de där hyfsat nya alkoholfria bärsen. Smakar de ens öl?
Citera
2023-01-20, 10:55
Bannlyst
Tar nån en nubbe (2:a) till sill lunchen och kör bil skulle "folk" skrika.
Men det motsvarar ca en 33:a lättöl.

1 lättöl (33 cl) 2,2 % = 1,8cl

Tar man en 6:a GT (GROGG) på AW'n blir blickarna, kröka!!! Från nån med lika mycket alkohol i sin
Mariestad 5.3:a

1 starköl (50 cl) 5,2 % = 6,5 cl
Citera
2023-01-20, 10:56
Avslutad
Det är ofta 50kr skillnad. Det blir 1000kr per månad om man äter ute varje dag. Inte en obetydlig summa.
Citera
2023-01-20, 10:57
Medlem
OstermalmWeeknds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KaptenBeirut
De är Hornpers politiskt korrekta Premium-påfund som de mångfaldsdyrkande bryggerierna numer tjänar storkovan på. Svindyra på gästens nota och smakar ingenting.

Tjugonå'nting med hög månadslön har itutats att det till total skillnad ifrån vad de ser som töntigt lättöl med 2,2 p'ocent, är hippt och antirasistiskt och ökar chansen få Ligga.

Kapten, tack för att du är den vuxne gästen på lunchrestaurangen.
Citera
2023-01-20, 11:00
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KaptenBeirut
De har faktiskt blivit väldigt mycket bättre de senaste åren.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in